Turbinele eoliene offshore primesc acum tone de echipamente cu dronele de marfă FB3 de la FlyingBasket, stabilind un nou standard de eficiență și viteză
O misiune efectuată timp de zece zile în apele Țărilor de Jos din Marea Nordului a arătat că Skylift poate livra colete spre turbinele eoliene din larg într-un ritm considerat „fără precedent”. Începând din 29 iulie a.c. compania Skylift UAV a realizat zilnic până la 20 de transporturi folosind dronele de marfă de la FlyingBasket. Cutiile cu echipamente, cântărind fiecare aproximativ 85 de kilograme, au plecat de pe o navă și au ajuns la 94 de turbine eoliene offshore deținute de compania Ørsted*, cantitatea totală ajungând la 5.460 kg. Distanța parcursă, de la navă până la destinație, a fost de aproximativ 150 de metri, ca o comparație, înseamnă puțin sub jumătate din înălțimea Turnului Eiffel (suasnews.co). Modul în care este percepută și utilizată tehnologia aeriană s-a schimbat cu totul odată cu apariția dronelor, sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle). „Proiectate inițial pentru activități recreative, aplicațiile cu drone s-au extins foarte mult, incluzând acum sectoare precum agricultura, supravagherea, inspecția aeriană și, în special, transportul mărfurilor” (eu-startups.com), fără a face referire la dronele militare, care sunt concepute și proiectate pentru misiuni specifice. Livrările de pachete pe calea aerului au devenit mai accesibile și mult mai eficiente, chiar și pentru cele mai îndepărtate sau greu accesibile zone, dar este necesară și o reconsiderare a logisticii utilizate. În multe domenii s-a trecut la acest mijloac nou de transport de mărfuri, dar, de ceva timp, a venit rândul turbinelor eoliene offshore să profite de livrările rapide cu drona. Skylift UAV, companie din domeniul aviației și aerospațial cu sediul în orașul Leicester, comitatul Leicestershire din regiunea East Midlands, Anglia, este un operator de drone cu experiență specializat în soluții de logistică și livrare offshore. „Skylift oferă soluții la cheie VLOS (Visual Line of Sight, sau linia vizuală de observare) și BVLOS (Beyond Visual Line of Sight, dincolo de linia vizuală de observare) pentru a rezolva provocările logistice și critice de timp”, după cum se arată în prezentarea de pe site-ul companiei, skyliftuav.co.uk. Pe același site scrie că Skylift operează în cinci domenii principale de activitate, acestea fiind Skyfleet–GCS, aeronave, operațiuni la sol, operațiuni de zbor și conformitate cu reglementările. Conform descrierii, Skyfleet–GCS, sau stația de control de la sol (Ground Control Station, pe scurt GCS) pentru drone bazată pe cloud (Cloud-based), este un sistem „plug and play” care oferă piloților „o interfață comună pentru BVLOS pe multirotor, VTOL cu aripă fixă, UAV cu aripă fixă și pentru elicoptere”. Software-ul bazat pe cloud „asigură gestionarea cu disponibilitate globală și securitate îmbunătățită a flotei” (skyliftuav.co.uk). Misiunea „ambițioasă” din largul Mării Nordului pentru multinaționala Ørsted cu sediul central în orașul danez Fredericia din sud-estul peninsulei Iutlanda (în daneză Jylland) s-a finalizat cu succes. Ørsted A/S este „una dintre cele mai mari companii de energie regenerabilă din lume”. Folosind dronele avansate de marfă ale companiei FlyingBasket din Italia, „operațiunea revoluționară” efectuată de Skylift a stabilit „un nou standard de eficiență și de viteză în logistica offshore” (suasnews.com). Companaia Skylift UAV a fost înființată de trei specialiști, aparent în domenii diferite, dar în strânsă legătură cu cerințele de cunoștințe necesare pentru implicarea în tehnologia dronelor aeriene. Directorul Executiv sau CEO-ul Toby Moores „este un antreprenor și investitor în tehnologii disruptive în sectoare cum ar fi biotehnologia”. Deține o licență de pilot comercial și este pilot calificat de drone. Harry Getliffe, care are funcția de Director de Operațiuni (COO), „a petrecut 7 ani în industria eoliană offshore în calitate de comandant de nave, înainte de a prelua conducerea centrului de coordonare centralizată pentru marină și elicoptere al celui mai mare dezvoltator eolian offshore din lume”. Nick Ruggles, acum Director pentru Tehnologie (CTO), „este inginer software și arhitect de sisteme cu peste zece ani de experiență în rețele, comunicații și logistică”. Cei trei cred că „aeronavele fără pilot oferă oportunități uriașe pentru viitorul transportului, atât pe teritoriu, cât și în larg”. Aceste câteva date despre fondatorii Skylift sunt preluate de pe site-ul skyliftuav.co.uk. Compania a fost creată pentru proiectarea, dezvoltarea și operarea dronelor comerciale profilate spre diverse misiuni speciale, în primul rând în parcuri eoliene offshore, dar și pentru alte aplicații comerciale, cum sunt livrarea de mărfuri, transportul aerian greu și securitatea. Având convingerea că UAV „vor schimba aviația în bine și respectând principiile tehnicilor de zbor în tot ce întreprind”, ultimii 4 ani au fost dedicați proiectării, construirii și testării dronelor capabile să execute operațiunile de lungă durată în mediu offshore ostil. Despre drona folosită de Skylift UAV și producătorul acesteia, în articolul următor.
* Ørsted A/S, fosta DONG Energy (DONG fiind abrevierea de la Dansk Olie og Naturgas), este cea mai mare companie de energie din Danemarca. Are sediul în Fredericia, oraș din municipalitatea cu același nume situată în Jutland, peninsula care desparte Marea Nordului de Marea Baltică. Cea mai mare companie daneză de energie a adoptat numele actual pe 6 noiembrie 2017. Articolul din revista on-line dronele.ro din februarie 2020 care scrie despre livrări offshore (vezi, dronele.ro/…unelte-si-piese… -cu-drona/) menționa că în 2018, Ørsted A/S a achiziționat Deepwater Wind din Boston, capitala și cel mai mare oraș al statului american Massachusetts, pentru extinderea exploatărilor din largul mărilor și oceanelor (offshore) cu turbine eoliene în toată lumea, inclusiv în Statele Unite.