În „lumea dronelor”, unde cele comune au timp de zbor limitat și costuri ridicate, apare un model care se impune prin caracteristici și performanțe spectaculoase, drona Modovolo Lift
Unul dintre inconvenientele cele mai „grave” cu care se confruntă industria dronelor aeriene, sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle), este legat în primul rând de timpul de zbor. Dezavantajul iese mult mai mult în evidență, iar anduranța dronelor poate deveni critică, de când sistemul BVLOS (beyond visual line of sight), prin care operatorul poate pilota aparatul de zbor fără să-l observe direct, este din ce în ce mai răspândit. În ultimul timp, dar și mai sigur în viitorul apropiat, procedurile pentru zborul BVLOS, împreună cu sistemele de la bord și cu software-ul de detectare și de ocolire a obstacolelor, vor fi caracteristici importante de creștere a performanțelor și a siguranței. Pentru a deține în prezent o dronă cu un timp îndelungat de zbor înseamnă un preț ridicat și greu accesibil, un cost care nu este la îndemâna tuturor utilizatorilor. Exemplele cu operatorii și mai ales cu proiectanții și constructorii de UAV care caută o soluție la acest impediment sunt nenumărate. Acest gen de problemă, constatat și explicat într-un articol de pe site-ul commercialuavnews.com, a intrat în atenția lui Justin Call și a colaboratorului său Erik, primul are poziția de director executiv (CEO, Chief Executive Officer), al doilea este director tehnic, sau CTO (Chief Technology Officer), iar împreună sunt cofondatori ai companiei start-up Modovolo. Tema și modul de rezolvare este de interes în urma interviului apărut recent, pe 11 noiembrie, în publicația dronelife. Pornind de la concluzia că, „tehnologia actuală nu asigură timp suficient de zbor, iar când drona nu este în aer, oamenii nu fac bani”, cei doi specialiști s-au hotărât să se implice și să găsească o rezlovare. „Timpul de zbor a fost întotdeauna o problemă a dronelor”, a spus CTO-ul companiei Modovolo, iar proiectul Lift reflectă „o regândire completă și o abatere de la modul în care sunt proiectate astăzi dronele” pentru că au căzut de acord că „designul standard cu butuc fix nu funcționează eficient” și că „o dronă standard cu un centru fix și brațe fixe nu se poate schimba atunci când misiunea se schimbă”. Drona Modovolo Lift este diferită, este complet modulară și se poate adapta misiunii pe care o dorește utilizatorul final. În interviul exclusiv pentru Drone Life, cofondatorul și CEO-ul Modovolo a divulgat informații despre „modul cum această dronă modulară, inspirată de roțile de bicicletă, ar putea oferi timpi de zbor mai mari”. Deși este încă în faza de dezvoltare, designul UAV „reflectă angajamentul companiei de a regândi ce pot face dronele și cât de departe pot merge” (dronelife.com). Justin Call a adăugat, „Designul roții de bicicletă este o minune tehnologică subapreciată. Roata de bicicletă este super ușoară, puternică și robustă. De aceea am folosit-o ca inspirație”. Imitând roata bicicletei s-a reușit reducerea dramatică a greutății, configurația Lift Quad cântărind goală 2,5 lb (sub 1,14 kg), mult mai puțin decât multe alte drone comerciale comparabile de pe piață, și doar 7,6 lb (cam 3,5 kg) cu baterii. De exemplu, această versiune este cu aprox. 50% mai ușoară decât o modelul DJI Matrice 300. Dar, așa cum a subliniat Call, greutatea nu este singura caracteristică care face Modovolo Lift unică. Față de alte drone din aceeași clasă, care au timpul de zbor scurt din cauza limitărilor impuse de actualul design al butucului fix, Modovolo Lift are „mai mult decât dublul timpului de zbor”. Lift Quad este una dintre cele trei configurații principale, Quad (cu patru elemente), Hex (șase) și Octo (opt). După cum a declarat Justin Call, „numărul de configurații este cu adevărat nelimitat”. Pe măsură ce compania investește mai mult în dezvoltarea de software, drona Modovolo Lift va deveni și mai ușor de configurat pentru misiuni specifice. Cele trei variante popularizate au, printre altele, următoarele caracteristici,
- Lift Quad – o singură zonă de încărcare utilă (payload), dar cu un timp de zbor de câteva ore (vezi schițele din imaginea alăturată),
- Lift Hex – o unică suprafață de încărcare cu diametrul de 26,5 inch (67,3 cm) și înălțime de până la 18 inch (45,72 cm),
- Lift Octo – mai multe zone pentru sarcina utilă și un timp de zbor de mai multe ore.
Elementele cheie care contribuie la eficiența zborului includ :
- butucul – a fost proiectat astfel încât „palele elicei să se învârtească la o turație scăzută, în timp ce motorul se învârte cu viteză mare”,
- janta – acționează ca un ventilator și formează „punctul central de conectare cu alte elemente”,
- elicea – pala elicei oferă „cea mai mare forță în comparație cu orice dronă din categorie și „este mai eficientă decât oricare alta de pe piață”,
- spițele – „creează o rigiditate structurală uimitoare, dar sunt practic lipsite de greutate”.
Potrivit CEO-ului companiei, Justin Call, designul Modovolo Lift „deschide uși pentru aplicații din diverse domenii”. Pentru început, compania se concentrează pe trei piețe principale, apărare (în aplicații din războiul electronic), agricultură (de la cartografierea terenului și până la pulverizarea de diferite substanțe necesare culturilor) și utilizare comercială (de exemplu în construcții, unde drona va fi echipată cu senzori LiDAR). Va urma.