UPS va face livrări cu drone pentru cei care stau acasă

April 2020

 

Pentru livrările cu drona, trecerea la zborul cu aripă fixă, după decolarea pe verticală, permite o autonomie extinsă, o viteză mai mare și o greutate suplimentară pentru sarcina utilă

Pentru că în această perioadă de timp cea mai mare parte a populației globului a primit recomandarea să iasă cât mai puțin din case, volumul cumpărăturilor on-line a suferit modificări majore. Companiile care livrează mărfuri la domiciliu trebuie să răspundă unui număr tot mai mare de solicitări. Foarte mulți potențiali clienți se întreabă cum vor ajunge comenzile în timp util și dacă nu este momentul ca, în sfârșit, să fie folosit serviciul de livrare a pachetelor cu ajutorul dronelor, un serviciu „despre care toată lumea vorbește de mult timp”. De exemplu, site-ul companiei americane de media Inverse (inverse.com), site care acoperă subiecte din domenii precum tehnologia, știința, cultura și altele, a observat că, „în programul de livrare cu drone Prime Air al companiei Amazon se fac teste de ani buni”. Anul trecut, în luna iunie, Jeff Wilke, cel care a fost promovat în aprilie 2016 ca să se ocupe de afacerile la nivel global ale companiei, inclusiv de programul Prime, declara într-o conferință de presă că, „în câteva luni” Amazon va livra pachetele cu drone. „Acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu este clar când vor începe livrările” (inverse.com). O rezolvare a problemei „s-ar putea” să vină de la UPS, care a anunțat recent, pe 24 martie, că filiala de livrare cu drone UPSFF (UPS Flight Forward a companiei, a început parteneriatul cu un producător de UAV (Unmanned Aerial Vehicle) din Germania, „pentru a dezvolta următoarea generație de drone aeriene pentru livrarea pachetelor” (wingcopter.com). Este momentul ca acest serviciu să devină funcțional, pentru că majoritatea persoanelor se ferește să intre în contact cu altcineva, cel puțin până la dispariția efectelor pandemiei care a fost generată de coronavirus. Mai multe companii, care sunt preocupate de dezvoltarea acestui serviciu, încearcă, mai ales în ultimul timp, să accelereze cercetările, testele și cunstruirea de drone aeriene, în primul rând pentru aprovizionarea populației cu cele necesare, dar și pentru supraveghere, pentru urmărirea de la înălțime a respectării restricțiilor de deplasare sau pentru pulverizarea substanțelor de dezinfecție în zonele urbane. Este evident că transportul pachetelor cu alimente cu drone aeriene, la fel cum se întâmplă oricând sunt automatizate anumite operațiuni, se ajunge la reducerea numărului de angajați în companiile care livrează comenzile la domiciliul clienților. Va fi responsabilitatea acestor companii ca oamenii să nu ajungă în șomaj. O soluție ar fi redistribuirea spre alte activități. Compania UPS „este un lider global în domeniul logisticii, oferind o gamă largă de soluții, inclusiv transportul de pachete și de mărfuri”. Are sediul central în orașul Atlanta, capitala statului american Georgia, și operează „în peste 220 de țări și teritorii din întreaga lume”. UPS a fost declarată de către revista săptămânală Newsweek drept cea mai bună companie din America pentru serviciile sale de livrare. Pentru a dezvolta noi modele de drone pentru transportul de mărfuri „în diferite scenarii”, divizia UPSFF a ales să colaboreze cu Wingcopter Gmbh, o companie germană producătoare de drone, numită de site-ul inverse.com „un pionier al transporturilor”, cu mare experiență și, conform site-ului industrie.de, cu „un palmares bun la nivel internațional în livrarea mărfurilor pe distanțe lungi”, inclusiv în proiecte cu zboruri dincolo de linia de observație (BVLOS, beyond visual line of sight). Sediul central al companiei Wingcopter este în orașul universitar Darmstadt din landul Hessa, Germania, capitala regiunii administrative cu același nume. În 1997, Ministerul de Interne al landului Hessa a numit Darmstadt „Orașul Științei” (Wissenschaftsstadt), calificativ datorat, printre altele, și bunului renume al Universității Tehnice (Technische Universität Darmstadt). Orașul Darmstadt găzduiește mai multe companii și institute europene importante, cum ar fi, de exemplu, Centrul European pentru Operațiuni Spațiale (ESOC, European Space Operations Centre) al Agenției Spațiale Europene (ESA, European Space Agency). Compania Wingcopter a primit nenumărate premii pentru dronele sale electrice (eVTOL, electric Vertical Take-off and Landing) pe care le utilizează peste tot în lume, „la aplicații comerciale și umanitare” (wingcopter.com). Tot pe site-ul companiei este prezentat un videoclip, postat și pe youtube.com, care arată, alături de imagini, câteva dintre caracteristicile dronei,

  • asamblarea pentru decolare și pregătitrea de zbor se face în mai puțin de 5 minute,
  • sarcina utilă (greutatea suplimentară) poate avea o greutate de până la 6 kg,
  • fără înlocuirea bateriilor parcurge distanța de 120 km (autonomia de zbor),
  • operează în condiții meteorologice dificile (pe vreme rea),
  • poate efectua zbor complet autonom dincolo de linia de vizualizare (BVLOS),
  • structura este realizată din material compozit (glass and carbon fiber composites),
  • recordul de viteză atins este de 240 km/h (aproximativ 150 mph).

Compania Wingcopter mai precizează că zborurile UAV pentru transportul pe distanțe lungi s-au orientat spre o diversitate de mărfuri dar, cel mai mult „pe livrarea de produse medicale, colete și pachete cu produse alimentare”. Pentru UPSFF (Flight Forward fiind o adăugare la numele companiei cu rezonanță de progres) este prima colaborare cu un producător de drone. Cele două companii, UPS prin divizia UPSFF, și Wincopter vor să dezvolte „o flotă diversă de drone cu diferite capacități” (wingcopter.com) și, în același timp, vor face demersurile pentru obținerea certificării de reglementare pentru ca UAV Wingcopter să poată efectua zboruri comerciale de livrare în Statele Unite. Dronele Wingcopter pot decola și ateriza pe verticală în spații restrânse. După decolare, se trece la zborul pe orizontală de mare viteză și deci mai eficient, asemănător zborului avioanelor, prin schimbarea rapidă a direcției rotoarelor și implicit a elicelor. Mecanismul de înclinare a rotoarelor (tilt-rotor mechanism) este patentat de compania Wingcopter. În timpul deplasării pe orizontală, funcționează cele două rotoare din față, elicele celor două rotoare dinapoi fiind pliate. Livrarea de pachete cu dronele aeriene nu este deloc o operațiune simplă. Bala Ganesh, expert în tehnologie și logistică, vicepreședinte al Advanced Technology Group din UPS, a declarat că UPSFF „construiește o rețea de parteneri tehnologici pentru a lărgi capacitatea de a servi clienții și pentru a extinde serviciul de livrare cu drone”.

Tags