Compania Reliable Robotics intră în istoria aviației cu primul zbor al aeronavei de transport marfă Cessna 208B Caravan fără pilot în cabină
O etapă importantă în activitatea de promovare a tehnologiei avansate pentru creșterea siguranței în domeniul aviației pe piața din Statele Unite a avut loc luna trecută, noiembrie 2023. Este succesul zborului unui avion Cessna 208B Caravan fără om la bord. Premiera pentru aviație a fost realizată de compania Reliable Robotics, „lider în sistemele de automatizare ale aeronavelor” (businesswire.com). Compania, cu sediul în orașul Mountain View din comitatul Santa Clara, statul american California, a furnizat avionului Cessna sistemul pentru autonomie. Aeronava fără echipaj la bord a fost comandată de inginerul și pilotul Danah Tommalieh, care a ajuns să fie pasionată de aviație încă din copilărie, când privea cu bucurie și interes modelele Cessna 172 pe un mic aerodrom din regiunea California de Sud (pe scurt SoCal, de la Southern California region). Informații despre Danah Tommalieh au apărut într-un articol de pe site-ul publicației ABC7 News, bine-cunoscutul „lider al știrilor locale” (abc7news.com). Centrul de control al companiei Reliable, locul de unde au fost supravegheate toate operațiunile zborului, este la 50 de mile distanță (aproximativ 80 kilometri) de aeroportul municipal Hollister (IATA airport cod, HLI), la sud de zona golfului San Francisco, deasupra căreia a zburat Cessna 208B Caravan. Zborul de test fără echipaj la bord, dar observat tot timpul de la sol (VLOS, visual line of sight), a avut aprobarea specială din partea FAA (abreviare pentru Federal Aviation Administration), „agenția guvernamentală de reglementare a tuturor aspectelor din aviația civilă a Statelor Unite”. Controlul de la distanță al unui avion de transport marfă „este un important pas înainte pentru industria aviației” (suasnews.com). Anunțul companiei preciza că, „pe 21 noiembrie 2023, timp de aproximativ 12 minute un avion Cessna 208B Caravan a decolat, a navigat și a aterizat fără niciun om la bord, într-un zbor istoric, în și peste aeroportul municipal Hollister”. Sistemul Reliable „este independent de tipul de aeronavă, utilizează mai multe grade de redundanță și dispune de tehnologia avansată de navigație pentru a atinge nivelurile de integritate și fiabilitate necesare zborului fără echipaj”, conform site-ului metroairportnews.com. Cu distribuție pe aeroporturile John F. Kennedy (JFK), LaGuardia (LGA) și Internațional Newark Liberty (EWR), Metropolitan Airport News apare în prima zi a fiecărei luni. Metropolitan Airport News este o revistă on-line, prin site-ul metroairportnews.com, și tipărită axată pe știri despre evenimentele aviatice din aeroporturile metropolitane din New York și altele, pe oportunitățile de angajare în aeroporturi, pe problemele civice locale care afectează aeroporturile, pe evoluția forței de muncă etc. Sistemul companiei Reliable Robotics permite zborul autonom, îmbunătățind siguranța prin automatizarea completă a aeronavei în toate fazele de operare, inclusiv la decolare, în aer și la aterizare. Aeronava poate fi operată de la distanță de către un pilot de la sol. Acest sistem asigură că nu sunt posibile nici zborul prea aproape de sol (CFIT, Controlled Flight Into Terrain) și nici pierderea controlului în zbor (LOC-I, Loss of Control In-flight), „manifestări extreme ale unei abateri de la calea de zbor prevăzută”. LOC-I se referă la „situația în care nu s-a mai putut menține controlul aeronavei în zbor, ceea ce duce, în majoritatea cazurilor, la o abatere irecuperabilă de la traiectoria prevăzută”, conform explicației din site-ul Asociației Internaționale a Transporturilor Aeriene (IATA, International Air Transport Association,). Acești doi parametri de siguranță (CFIT și LOC-I) rămân printre cele mai întâlnite cauze ale accidentelor care duc la catastrofe sau pierderi de vieți. Posibilitățile unui zbor autonom și comandat de la distanță sunt explorate de o serie de companii din domeniul aviației, fiind căutate „soluțiile sigure și rentabile pentru orice zbor, de la transportul de mărfuri până la cel de uz militar” (forbes.com). Într-adevăr, de la aeronave cu aripă fixă la aeronave cu rotor și la dronele cu decolare verticală, „inginerii găsesc modalități de a reduce pericolul, costurile, timpul și obstacolele din calea productivității, eliminând numărul de oameni necesar pentru a le opera”, scrie pe același site. Robert Rose, cofondatorul Reliable Robotics, alături de Juerg Frefel și CEO al companiei, a declarat că, „Acest prim zbor din industria aviației, este o demonstrație a controlului de la distanță a celui mai popular avion de marfă din lume (Cessna 208B Caravan), subliniind faptul că tehnologia funcționează și este la îndemână”. Domnia sa a completat, „Realizarea tehnică promovează obiectivul nostru de a dezvolta un sistem de automatizare avansat care să poată fi certificat în conformitate cu standardele de navigabilitate ale FAA pentru aeronave din categoria normală și să fie asigurată certificarea sistemului potrivit reglementărilor existente, fără condiții speciale sau scutiri”, care este esențială integrării în siguranță în sistemul NAS (National Airspace System, Sistemul Național al Spațilui Aerian din Statele Unite). Spre deosebire de alte operațiuni executate de la distanță, la controlul avionului Cessna 208B Caravan nu există niciun joystick sau alte tipuri comenzi care ar permite pilotarea manuală a aeronavei. Pilotul de la distanță are în față un meniu cu „opțiuni valide și sigure, trebuind să opteze pentru unele dintre acestea”, a spus Robert Rose. Validarea comenzilor este astfel făcută încât să nu pună aeronava într-o situație precară, de exemplu „pericolul care apare dacă zborul este prea aproape de sol, prea rapid sau prea lent”. Utilizând sistemul Reliable, decolarea, deplasarea prin aer și aterizarea sunt complet automatizate. Va urma.