DRONAMICS a finalizat o serie de teste cu prototipul de dimensiuni reduse Black Swan (1:4 față de cel real)
O soluție pentru aeronave fără pilot destinate transportului de mărfuri a fost prezentată recent de doi ingineri din Bulgaria, frații Svilen și Konstantin Rangelov. Primul este directorul executiv iar al doilea directorul tehnic al companiei DRONAMICS LTD din Sofia. Aparatul de zbor UCV (Unmanned Cargo Aircraft) DRONAMICS DX-1 mai poartă și numele Black Swan (Lebada Neagră). Este o dronă aeriană cu aripi fixe (fixed-wing) care folosește un motor pe benzină, are o singură elice, montată în partea frontală, și este monitorizată prin satelit. Probele de până acum s-au făcut pe aeroporturi militare și civile din Bulgaria cu un prototip cu anvergura de 13 ft (aproape 4 metri). Inginerii au verificat cum funcționează „sistemul aerodinamic, sistemul de pilot automat și comunicațiile prin satelit” (wired.com și uasvision.com). Majoritatea testelor a avut loc pe parcursul mai multor luni din anul trecut și din prima parte a lui 2018. La dronă s-a montat un motor Rotax, destul de comun în aviație, în întraga lume. Rotax este numele de marcă pentru o gamă de motoare cu combustie internă dezvoltate și fabricate de compania austrică BRP-Rotax GmbH & Co. Versiunea finală a dronei cargo va avea dimensiunile unui avion convențional de mici dimensiuni, deci semnificativ mai mare decât un quadcopter obișnuit, iar costurile de exploatare nu vor atinge 50 % din cele ale avioanelor de marfă cu pilot. Svilen Rangelov a declarat că, „Problema sistemului actual de transport aerian de mărfuri este că se bazează pe un număr relativ mic de avioane de dimensiuni mari care zboară între aeroporturile importante”. Transportul mărfurilor pe calea aerului este într-adevăr rapid și oportun dar, în același timp, foarte costisitor, motiv pentru care reprezintă doar 1% din volumul global de transport maritim. ”Zborurile interne de marfă sunt o raritate în aproape toate țările lumii”. Folosirea dronelor aeriene autonome pentru livrarea de colete mici, de câteva kilograme, cum ar fi consumabilele medicale, este în ultimul timp preocuparea unor mari companii (Amazon, UPS, Dorado, Zipline, Google, Alibaba și altele). Revista on-line dronele.ro a scris despre mai multe încercări recente, vezi unele dintre acestea în subsolul paginii (*). Cele mai multe servicii de livrare cu drona încearcă să acopere ultima parte a unui transport, exact ce face un curier local cu un scuter. Drona este utilă aici pentru că nu poate fi blocată de obstacolele din trafic. Cei doi frați din Bulgaria au convingerea că se poate utiliza această tehnologie pentru a transporta sute de kilograme de marfă pe distanțe de sute de kilometri. Ei au lucrat în ultimii patru ani pentru realizarea unei aeronave fără pilot care să poată transporta până la 800 lb (aproximativ 363 kg) de marfă la 1.550 de mile (aproape 2.500 km), o distanță mult superioară celor 10 sau 15 mile pe care le acoperă cele mai multe servicii de livrare de pachete cu quadcopter. Drona cu aripă fixă Black Swan „este proiectată pentru încărcătură cu densitate mai mică, tipic livrărilor din comerțul electronic, spre deosebire de coletele mari și grele, ambalate special, încărcate în avioanele de marfă” (wired.com). O sarcină utilă convenabilă ar fi produsele ambalate în mod individual, cum ar fi telefoane mobile, medicamente, produse alimentare, încălțăminte etc. „Înseamnă că putem realiza o aeronavă de dimensiunile unui avion, care să decoleze și să aterizeze folosind piste foarte scurte, extinzând semnificativ numărul de orașe pe care le putem conecta”, a declarat Konstantin Rangelov. Sistemul este conceput pentru a fi accesibil, atât în ceea ce privește construcția cât și funcționarea aeronavei. Inginerii companiei DRONAMICS LTD au raționalizat aerodinamica și au folosit materiale compozite accesibile. Echipa a decis să evite propulsia bazată pe baterii electrice, care sunt grele și au o durată de funcționare limitată.
Konstantin Rangelov mai spune, „Deoarece funcționează pe benzină nu apare problema privind găsirea combustibilului în zonele îndepărtate”. DRONAMICS apreciază că fiecare dronă Black Swan va costa mai puțin de 100.000 $, mult mai puțin decât orice aeronavă de marfă convențională, care, în mod obișnuit, depășește 500.000 $. Frații Rangelov intenționează să ofere serviciile pe piețele emergente din Asia, Africa și America Latină. Ei doresc să lanseze zboruri cu Black Swan până la sfârșitul lui 2019. „Dacă va decola conform planului, Black Swan va marca prima aeronavă proiectată în Bulgaria în ultimii 70 de ani și, dacă va putea livra mărfuri, este puțin probabil să fie ultima” (uasvision.com și wired.com).
* drone-pentru-livrare-colete-de-la-google…,
amazon-vrea-centre-de-livrari-cu-drona…,