Amazon vrea centre de livrări cu drona în zone urbane

June 2017

Când visul companiei se va împlini, „zumzetul” dronelor va fi la fel de familiar ca zgomotul din trafic

Pe 22 iunie 2017, USPTO (US Patent & Trademark Office, Oficiul de Brevete și Mărci al Statelor Unite) a publicat brevetul cu nr. 20170175413, depus cu un an și jumătate în urmă, de Amazon Technologies, Inc. Brevetul oferă o nouă viziune asupra unei potențiale probleme de aprovizionare. Soluția „ar putea deveni ceva foarte comun pentru zonele urbane, în următoarele decenii”, scrie pe site-ul newatlas.com, la o zi după publicarea USPTO. O companie care are în plan să poată vinde orice, mai ales de când a anunțat că se va extinde cu articole de băcănie și chiar alimente proaspete, are nevoie de spații, de aprovizionare, depozitare, expediere, foarte mari și o logistică adecvată, „pentru a onora rapid și precis livrările”. Compania Amazon.com, cu sediul central în Seatle, statul Washinghton, cel mai mare retailer on-line din lume, prin totalul vânzărilor, a fost fondată de Jeff Bezos pe 5 iulie 1994. A pătruns și pe piața din România, iar recent a anunțat că vrea să închirieze 10.000 m2 de birouri în spațiile proiectului Globalworth Campus din cartierul Pipera, Bucureşti, cu posibilitatea de a se extinde la 12.000 m2, unde vor lucra între 1.000 și 1.200 de angajați ai companiei americane, potrivit unor date din piaţă, reluate pe site-ul www.zf.ro (Ziarul Financiar). Depozitele imense ale Amazon, denumite „fulfillment centers”, sunt, în general, situate la periferia orașelor și „se pare că nu sunt ideale pentru a servi clienții urbani, care reprezintă o mare parte a pieței sale”, se arată pe site-ul www.siliconbeat.com. SiliconBeat este blogul oficial pentru tehnologie al San Jose Mercury News, cotidian cunoscut local ca The Merc, publicat în San Jose, California. Va fi, probabil, necesară amplasarea acestor centre mai aproape de centrele populate, mai ales „atunci când mult-așteptatul serviciu de livrare cu drone va fi lansat și va deveni operațional”. În cererea de patent de invenție, publicată de agenția USPTO pe 22 iunie, se arată, „Există o nevoie și o dorință tot mai mare de a găsi spații de aprovizionare în orașe, cum ar fi în cartierele centrale sau în zonele dens populate”, astfel încât pachetele să fie livrate mult mai repede persoanelor care trăiesc sau lucrează în orașe. Observația este valabilă și pentru alte zece aplicații pentru drone de la Amazon. Revista on-line www.dronele.ro a mai scris despre încercări, teste sau realizări ale companiei, într-un cuvânt, interesul Amazon.com pentru livrările de pachete cu drone (de exemplu, dronele.ro/amazon-va-instala-voliere, dronele.ro/amazon-a-anuntat-succesul-primei-livrari și altele). Numele brevetului este „Multi-level Fulfillment Center for Unmanned Aerial Vehicles” și prevede construirea unor „stupi cilindrici verticali” de la ale căror „ferestre” vor pleca dronele pentru livrări și unde se vor întoarce pentru realimentarea bateriei. Ultima parte a traseului coletelor, de câteva mile, va fi acoperită aerian de „roiuri” de drone multicopter. La nivelul inferior al acestor blocuri-turn rotunde, adică la nivelul solului, vor fi porți de intrare și tuneluri pentru camioanele cu marfă. Încărcarea dronelor cu pachete se va face de roboți, după care vor pleca pentru livrare prin zecile de „urdinișuri” de pe circumferința „stupului cilindric”. În loc să se întindă pe o suprafață de peste 11 hectare, turnurile vor ocupa un spațiu semnificativ mai mic. Fiecare fereastră va fi securizată și va fi deschisă doar pentru a accepta intrarea dronelor autentificate. Pe site-ul newatlas.com se arată că, „Nu este clar cum intenționează Amazon să prevină pătrunderea pe ferestre a unui UAV neautorizat sau ce se întâmplă dacă o fereastră este închisă, la revenirea după predarea unui colet”. Nișele de lansare, și respectiv de aterizare, vor avea capacitatea de a trimite dronele pe o traiectorie prestabilită și nu să decoleze singure pe verticală. În interiorul stupului sunt roboți care pun sarcina utilă (coletul) în UAV, le deplasează pe poziție și pregătesc bateriile, înainte și după operațiuni, sau le înlocuiesc dacă este necesar. Coridoare verticale permit dronei să se deplaseze de la un etaj (nivel) la altul, în mod asistat, pentru a lua o anumită încărcătură. Roboții din interior mută mărfurile și, conform cererii de brevet, asigură întreținerea dronelor, „care se poate face cu sau fără lucrători umani” (www.siliconbeat.com). Din cererea de brevet Amazon, făcută public pe site-ul agenției pentru patente și mărci al SUA (uspto.gov), reiese că un centru ML (multi-level) va cuprinde, printre altele,

  • o structură exterioară care asigură operațiunile de aprovizionare și livrare ale depozitului,
  • platforme mobile, cuplate la structură, pentru decolările și aterizările UAV,
  • ferestre (nișe), la diferite înălțimi, pentru accesul unui UAV autentificat și care urmează să fie pregătit pentru zborul următor, la o destinație asocită cu un nou client,
  • un controler pentru autentificarea UAV și care comandă deschiderea unei alte ferestre, secundară, dacă prima este ocupată,
  • o zonă de recepție, în exterior, unde se vor primi mărfuri solicitate de potențiali clienți,
  • o zonă de depozitare, pentru aranjare și stocare, înainte de distribuirea cu UAV.

Conform informațiilor din brevet, dronele pot zbura chiar și în interiorul turnului. Schițele anexate sunt preluate din solicitarea de patent făcută de Amazon. Problemele majore, pe care trebuie să le rezolve Amazon, sunt zgomotul produs de drone și posibilitatea să se oprească din zbor și să se prăbușească. Un capitol din cererea de brevet de invenție tratează cum pot fi stabilite priorități spre partea de sus a structurii, pentru ca zgomotul dronelor să fie la un nivel minim. Activitățile de decolare și aterizare trebuie să aibă loc, în cea mai mare parte, de la etaje superioare. Decolarea dintr-o poziție mai aproape de sol ar putea deranja, prin zgomot, localnicii. „Dorința companiei de a face din livrarea cu drone o realitate comercială este demonstrată de seria de cereri de brevet care abordează problema zgomotului”, mai scrie www.siliconbeat.com. Compania a depus mai multe cereri de brevet (peste șase) privind proiectarea sistemului de propulsie pentru reducerea zgomotului sau pentru a-l transforma  în „zgomot alb”, mai acceptabil pentru urechea umană decât cel al dronelor de pe piață. Un mic disconfort auditiv nu se poate compara cu ideea că o dronă poate cădea și răni pe cineva. În timp ce o dronă cu opt elice își poate continua zborul în cazul în care un motor se oprește, UAV cu patru sau șase elice (quadcopter sau quadrotor, respectiv hexacopter) „ar putea să nu se poată menține în zbor controlat, în eventualitatea unui defect la un motor sau o avarie la o elice”.

O soluție de la Amazon este montarea de motoare pereche, câte două motoare pe fiecare braț. Dacă unul dintre motoare se oprește, al doilea pornește și preia funcția de rotire a elicei. Această idee este prezentă într-o altă cerere de brevet. Pe site-ul amintit se mai spune, „Desigur, cererile de brevet nu înseamnă neapărat că se va dezvolta un produs sau un sistem dar, activitatea de patentare a companiei Amazon arată că firma este hotărâtă să facă livrări cu drone”. Ca o concluzie, „Dar dacă sau, probabil, atunci când această viziune se va împlini, bâzâitul a mii de drone din aer poate deveni la fel de familiar cum este acum vuietul traficului” (newatlas.com).

Tags