Stabilite și emise de agenția americană, criteriile de navigabilitate marchează o etapă esențială în procesul de certificare a dronei de livrare eVTOL Wincopter 198
Intenția companiei Wingcopter GmbH de a pătrunde pe piața din Statele Unite a operațiunilor și serviciilor de livrare a mărfurilor cu drone aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) este pe cale de a se materializa. Administrația Federală a Aviației (FAA, Federal Aviation Administration) a stabilit și a publicat criteriile de navigabilitate de clasă specială (Special Class Airworthiness Criteria) pentru aeronava fără pilot Wingcopter 198 US. În anunțul publicat pe 11 mai de compania germană pe site-ul wingcopter.com se apreciază că această acțiune oficială „marchează o etapă esențială în procesul de certificare a dronei de livrare eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) în SUA”. Dronele eVTOL sunt aparatele de zbor fără pilot, cu decolare și aterizare pe verticală, alimentate electric. Drona Wingcopter 198 poate decola și ateriza vertical ca un multicopter și poate zbura pe distanțe lungi la fel de rapid și de eficient ca o aeronavă cu aripă fixă (fixed-wing aircraft). Este echipată cu un dispozitiv (rotor înclinat) controlat de algoritmi software sofisticați care o ajută să se deplaseze în siguranță chiar și în condiții de ploaie și de vânt puternic. Multe dintre elementele constitutive sunt patentate de Wincopter GmbH, companie care este atât producător de sisteme de aeronave fără pilot (sau UAS, Unmanned Aircraft Systems) cu aripă fixă, cât și furnizor de servicii de livrare cu drone. În ultimul timp, s-a orientat spre optimizarea lanțurilor de aprovizionare medicală, pe comerțul electronic, pe logistica pentru ultima parte a traseului (last-mile) pachetelor, instrumentelor, pieselor de schimb, alimentelor, produselor de băcănie. Despre compania Wingcopter GmbH și despre modelul cu aripă fixă 198 s-a mai scris în revista on-line dronele.ro, vezi articolele (partea întâi și a doua) dronele.ro/drone-wingcopter-198-vor…/ și dronele.ro/livrari-offshore…/, din aprilie a.c. iar despre unele colaborări cu firme renumite specializate în livrarea pachetelor la domiciliul clienților se recomandă citirea articolului dronele.ro/ups-va-face-livrari-cu-drone…/ din luna aprilie 2020, sau dronele.ro/dhl-renunta-la-construirea-dronelor…/, august 2021. Din prezentările mai multor site-uri specializate pe domeniul tehnologiei și industriei dronelor, dar și din articolele din revista on-line dronele.ro citate mai sus, se poate spune că Wincopter GmbH este „pionierul german al livrărilor cu drona” (uasvision.com). Compania și-a extins afacerile orientându-se spre serviciul de livrări aeriene de pachete cu drona, folosind veniturile obținute din construirea și comercializarea de UAV, principala activitate la momentul înființării, în 2017 la Darmstadt, oraș din sud-vestul landului german Hesse, al patrulea ca mărime din acest land german după Frankfurt am Main, Wiesbaden și Kassel. Conform platformei cu date despre companiile (private și publice) recunoscute pentru valoarea și impactul volumului de afaceri, respectiv site-ul crunchbase.com, locația sediului central este în Weiterstadt, oraș al districtului Darmstadt-Dieburg. Tom Plümmer, unul dintre cei trei co-fondatori și CEO al companiei, a declarat pentru TechCrunch, „Aceasta este de fapt următoarea noastră misiune, nu doar să construim drone, ci și să construim rețele”. Domnia sa a adăugat că scopul final este de a crea „autostrăzi logistice pe cer”. TechCrunch este o publicație on-line americană care își concentrează știrile pe companii de înaltă tehnologie și startup-uri. Compania Wingcopter a câștigat experiență operațională cu primul tip de dronă de livrare, care, în ultimii cinci ani au fost folosite în diferite zone geografice, de la Arctic la deșertul Orientului Mijlociu și de la insule îndepărtate din Pacificul de Sud până la Golful San Diego din comitatul cu același nume al statului american California, situat aproape de granița cu Mexicul (wingcopter.com și uasvision.com). Imediat după solicitarea certificatului de clasă specială, Wingcopter GmbH a început colaborarea cu FAA. Cu toate că specificațiile și calitățile modelului 198 asigură o eficiență ridicată pentru misiuni comerciale și umanitare de livrare drona, „a fost reproiectată de la zero pentru îndeplinirea standardelor stricte de siguranță”. Stabilirea condițiilor pentru certificare de către agenția FAA determină compania Wingcopter GmbH „să se concentreze și mai mult pe ceea ce FAA consideră neapărat necesar pentru ca aeronava Model 198 US UA (Unmanned Aircraft) să primească rapid certificarea” (wingcopter.com). În general, emiterea criteriilor de navigabilitate înseamnă că FAA a stabilit și a transmis cerințele tehnologice din cap. 14 al Codului Reglementărilor Federale (CFR 14, Code of Federal Regulations, title 14) care trebuie îndeplinite, și respectate, pentru ca o aeronavă să fie certificată pentru operațiuni comerciale regulate în Statele Unite. După cum se precizează pe site-ul aviationtoday.com, între criteriile de navigabilitate propuse de FAA, care de obicei sunt destul de numeroase și foarte precise, apar cerințele de proiectare și de construcție, limitările de operare, cerințele pentru teste, genul de operațiuni etc. Potrivit companiei, „Odată certificată, Wingcopter 198 va putea zbura pe rute convenționale din spațiul aerian și peste zone populate”, iar, în cele din urmă, va deține suportul și determinarea „pentru extinderea operațiunilor comerciale de livrare cu drona în Statele Unite”. Scopul principal este ca prin operațiuni speciale să ajute la îmbunătățirea calității vieții oamenilor (wingcopter.com). Se așteaptă ca certificarea să aibă un impact pozitiv asupra eforturilor ulterioare ale companiei pentru certificarea Wingcopter 198 și de organizații din alte țări. Astfel, devine posibilă certificarea de către agenția aviației civile din Brazilia (ANAC, Agência Nacional de Aviação Civil) sau de cea din Japonia (JCAB, Japan Civil Aviation Bureau). „Echipa de 120 de oameni este dedicată îmbunătățirii și salvării de vieți în întreaga lume prin aplicații comerciale și umanitare semnificative” (wingcopter.com). Va urma.