Emiterea criteriilor de navigabilitate de către agenția americană FAA marchează o etapă esențială în procesul de certificare al dronei de livrare Wingcopter 198 US
Continuare Versiunea complet electrică (eVTOL) a dronei Wingcopter 198, anunțată în urmă cu un an, în luna aprilie 2021, are două caracteristici care o califică pentru transportul în siguranță al pachetelor și o recomandă pentru un serviciu eficient de livrări cu drona. Prima caracteristică, nouă pentru dronele cu această destinație, este că poate livra trei pachete, în locații distincte, în timpul unui singur zbor, sau, după cum relatează site-ul techcrunch.com, preluând o declarație din partea companiei, „Wingcopter 198 este capabilă să facă trei livrări separate, per zbor”. Odată cu această posibilitate, a apărut și o noțiune nouă pentru domeniul livrărilor cu drona, „triple-drop deliveries”. A doua mențiune făcută de Wingcopter GmbH despre noul Model eVTOL 198 se referă la modul de operare. Dacă până acum era nevoie de un operator pentru fiecare aparat de zbor, cu un software actualizat și performanțe îmbunătățite, „un singur operator va controla simultan zece dintre dronele sale” (aviationtoday.com). În videoclipul postat de companie pe site-ul youtube.com se mai spunea că pentru noua versiune s-a adoptat „soluția vizuală de detectare și evitare a obstacolelor bazată pe inteligență artificială (AI, artificial intelligence) și capacitatea inteligentă de aterizare de precizie”. La începutul acestui an, CEO-ul Wingcopter Tom Plümmer a declarat, „Vom înființa rețele de livrare care acoperă regiuni întregi, permițând livrarea instantanee și la cerere a oricărui tip de bunuri necesare urgent”. Tom Plümmer este unul dintre cei trei fondatori ai companiei Wingcopter GmbH, companie aerospațială germană care proiectează și produce drone de livrare, precum și drone pentru cartografiere, topografiere și inspecție (vezi prima parte a articolului). Ceilalalți co-fondatori sunt Jonathan Hesselbarth și Ansgar Kadura. Cu o rețea de parteneri pentru distribuția dronei sale de livrare și prin colaborări cu alte companii pentru diferite operațiuni de transport al mărfurilor, Wingcopter GmbH a ajuns să fie recunoscută peste tot în lume. De exmplu, în luna februarie a.c. a fost făcut public parteneriatul cu UAV del Perú din zona rezidențială Miraflores a capitalei Lima, subsidiară a corporației din America Latină UAV Latam (Latin American Corporation), prin care Wingcopter „va furniza drone de marfă pentru utilizare comercială și pentru eforturi umanitare”, se arată pe site-ul aviationtoday.com. Realizările și recunoașterea internațională au determinat compania să solicite agenției FAA certificatul de clasă specială* pentru sistemul de aeronave fără pilot (UAS) Model 198 US. Conform articolului de la mijlocul acestei luni de pe site-ul aviationtoday.com, FAA a analizat criteriile de navigabilitate pentru 10 companii încă din noiembrie 2020. Aceste companii proiectează aeronave fără pilot complet electrice, modele cu aripi fixe și cu rotor, cu greutate între 5 și 89 lb (între aprximativ 2,27 și 40,4 kg). Pe lângă Wingcopter, au fost incluse companiile Amazon, 3D Robotics, Percepto, Airobotics, Flirtey, Flytrex, Matternet, Telegrid și Zipline. Despre toate au fost publicate informații și în revista on-line dronele.ro (vezi căutare după nume cu funcția Search). În documentul care prezintă criteriile de navigabilitate pentru drona companiei Wingcopter și care se poate studia pe site-ul special al agenției FAA (federalregister.gov) se fac o serie de precizări tehnice, de fapt caracteristicile de bază. „Acest document stabilește criteriile de navigabilitate pe care FAA le consideră adecvate și aplicabile pentru proiectarea UA” (federalregister.gov). Modelul 198 US (United States) constă dintr-un UA (unmanned aircraft) de ridicare și elementele sale asociate (AE, associated elements), inclusiv legăturile de comunicație și componentele care controlează aparatul de zbor. Are o greutate maximă brută la decolare de 53 lb, ceea ce însemnă 24 de kg. Anvergura aripilor este de aproximativ 78 inch (198,1 cm), lungimea de aproximativ 60 inch (152,4 cm) și înălțimea de 22 (aproape 56 cm). Wingcopter 198 US folosește pentru decolarea și aterizarea pe verticală și pentru zborul înainte motoare electrice alimentate de baterii. Operațiunile, sau misiunile de zbor, se vor baza pe un nivel ridicat de automatizare și pot include mai multe UAS operate de un singur pilot, până la un raport de 20 de aparate la un pilot. „Wingcopter anticipează că operatorii vor folosi Modelul 198 US pentru livrarea pachetelor”. Operațiunile propuse (CONOPS, concept of operations) pentru această versiune adaptată (198 UA US) se încadrează într-o altitudine de operare de până la 400 fts (122 metri) deasupra nivelului solului (AGL, Above Ground Level) și o viteză maximă de croazieră de 70 de noduri, adică aproape 130 km/h (un nod sau knot = 1,852 km). Va putea efectua operațiuni dincolo de linia vizuală a pilotului (BVLOS, beyond visual line of sight) și deasupra ființelor umane.
* Conform capitolului drone și sisteme de aeronave fără pilot al site-ului agenției federale FAA (faa.gov/uas/), publicarea criteriilor de navigabilitate (airworthiness criteria) atestă că acestea vor fi utilizate pentru „emiterea certificatelor de tip pentru UAS”, care este „un factor cheie pentru operațiuni mai complexe, inclusiv livrarea pachetelor”. FAA lucrează non-stop pentru a se asigura că sistemul spațiului aerian național (NAS, National Airspace System) „este cel mai sigur și mai eficient din lume”. Pentru a realiza acest lucru, toate aeronavele care zboară în acest spațiu trebuie să fie fiabile, controlabile și sigure, indiferent cât sunt de mici sau de mari, sau dacă echipajul se află la bordul aeronavei sau dacă este pilotată de la distanță. Certificarea fiecărui tip de aeronavă dă asigurări că proiectele aparatelor de zbor îndeplinesc aceste criterii și obiective. NAS se definește ca „spațiul aerian, facilitățile de navigație și aeroporturile din Statele Unite, dar se referă și la informațiile, serviciile, regulile, reglementările, politicile, procedurile, personalul și echipamentele asociate acestora”. Pentru UAS, fiecare anunț identifică individual proiectul propus de solicitant și conține criteriile de navigabilitate pentru certificarea de tip. Criteriile de navigabilitate stabilite de FAA pentru UAS sunt realizate ca să asigure un grad de siguranță echivalent cu cel al standardelor de navigabilitate existente și aplicabile altor categorii de aeronave.