DHL proiectul Parcelcopter, Compania DHL a restrâns afacerea privind livrările cu drona la domiciliu pe baza informațiilor din lumea reală care susțin această decizie
Cititorii articolelor publicate în revista on-line dronele.ro s-au obișnuit, probabil, să afle cele mai noi știri privind tehnologia dronelor și robotică (vehicule autonome și platforme robotice) care prezintă realizările de ultimă oră, operațiunile de testare încheiate cu succes, diferitele performanțe ale dispozitivelor create de cercetători, ingineri, studenți sau oameni de știință etc. O informație apărută recent se referă la un pas înapoi din domeniul dronelor aeriene de livrare pachete. Renumita companie DHL a renunțat, în mod surprinzător, la toate lucrările din proiectul numit Parcelcopter, un proiect destinat exclusiv proiectării și construirii unei platforme bazată pe drone aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) care să transporte coletele direct la destinator. După cum arată un articol din site-ul german welt.de, „Dronele de livrare pot ajunge în zonele greu accesibile și pot deveni o parte importantă a logisticii”, dar, în acest moment, DHL consideră că „niciun proiect pilot similar din altă țară nu are viitor”. Compania a anunțat „întreruperea” activităților la proiectul Parcelcopter chiar dacă este „primul furnizor de servicii de curierat din lume care a integrat direct o dronă în lanțul său de livrare” (dronedj.com), După cum ar reieși din același articol, este posibil să fie doar o suspendare temporară. Un titlu din publicația Die Welt (welt.de) pare mai convingător, se referă la „sfârșitul Parcelcopter”, specificând totuși că „visul dronelor de livrare este încă în viață”. Știrea vine la câteva zile „după ce un raport a dezvăluit că Amazon a renunțat la peste 100 de angajați Prime Air din Marea Britanie și a transferat mulți alții, închizând efectiv programul său de livrare cu drone din țară” (dronedj.com). Compania DHL International GmbH, pe scurt DHL, care este o divizie a firmei germane de logistică Deutsche Post, asigurând servicii de curierat, livrare de pachete și poștă rapidă la nivel global, a început să lucreze la introducerea dronelor de livrare în operațiunile sale din anul 2013. După primul zbor Parcelcopter (decembrie 2013), în care un quadcopter (UAV cu patru propulsoare) a transportat un mic pachet la un kilometru distanță peste Rin, dronele de livrare ale companiei DHL au fost modificate și perfecționate de mai multe ori. Etapele parcurse, care sunt prezentate schematic alăturat, au fost în anii 2013, 2014, 2016 și 2018 (Parcelcopter 1.0, 2.0, 3.0, rspectiv 4.0). Ultimul prototip, pe care compania l-a dezvoltat pentru livrări de drone de consum, a fost prezentat în 2018. La acest proiect, DHL a făcut echipă cu GIZ și cu producătorul de drone cu aripi fixe (fixed-wing) Wingcopter „pentru a furniza medicamente în zone izolate din Africa de Est folosind drona Parcelcopter 4.0”. GIZ, prescurtare de la Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH, este, după cum arată și numele, o agenție germană cu sedii în orașele Bonn și Eschborn care oferă servicii în domeniul cooperării internaționale pentru dezvoltare, educație etc. La începutul acestei luni compania DHL a confirmat că nu mai intenționează să continue testarea dronelor Parcelcopter și nici să mai construiască propriile sale drone. La cererea Welt am Sonntag, ediția de duminică a cotidianului german Die Welt, purtătorul de cuvânt al DHL, Alexander Edenhofer, a declarat, „Nu continuăm proiectul de drone pentru colete”. Este posibil ca unul dintre motivele abandonării proiectului Parcelcopter să fie costurile destul de ridicate. În opinia autorului unui articol de pe site-ul suasnews.com, dintre operatorii importanți care livrează pachete la clienți, DHL a reușit să creeze „cel mai bun program de testare pentru drone de livrare”. Cu toate că nici nu planifică proiecte pilot noi și nici nu dezvoltă în continuare propriile drone, gigantul internațional al logisticii și-a intensificat activitatea în spațiul de livrare aeriană pe distanțe medii. În luna iulie a.c. a anunțat colaborarea cu producătorul bulgar de drone Dronamics la misiuni pe astfel de distanțe, atât transfrontaliere cât și interurbane. După cum preciza pe 21 iulie a.c. site-ul seenews.com, un ghid complet de știri și date despre economiile din sud-estul Europei, producătorul bulgar de vehicule aeriene fără pilot (UAV) Dronamics a declarat că a semnat un acord de parteneriat cu DHL Deutsche Post, compania germană de logistică, pentru dezvoltarea comună de soluții pentru livrările de marfă cu drone aeriene. DHL a mai anunțat pe 3 august a.c. că a comandat 12 avioane de marfă, cu rază lungă de acțiune alimentate de la baterii, companiei Eviation din Seattle cu livrare în 2024. Eviation are ca slogan, „Cerul ar trebui să fie o resursă pe care să o folosim cu toții mai mult, dar cu respect”. Cunoscuta organizație internațională de știri Reuters (prin site-ul său reuters.com) anunță că DHL intenționează să construiască prima rețea aeriană electrică pentru marfă din lume.