Reguli pentru aviație adoptate de Consiliul Europei (EC)

July 2018

Reguli privind dronele = norme de siguranță, securitate, confidențialitate, protecția datelor și a mediului

Normele actualizate privind siguranța aviației, elaborate de Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA, European Aviation Safety Agency), au fost adoptate de Consiliul UE (European Council) pe 26 iunie 2018, după ce au fost votate în urmă cu două săptămâni, pe 12 iunie, de Parlamentul European. Prin trecerea de aceste două etape a fost finalizată procedura legislativă în primă lectură a noului regulament. Este aproape sigur că până la sfârșitul lunii iulie a.c. va fi publicat în Jurnalul Oficial al UE, iar după alte 20 de zile regulamentul va intra în vigoare. Pentru publicare, mai este necesară doar adoptarea de către miniștrii Consiliului Afaceri Generale (General Affairs Council, GOC), precizează site-ul ainonline.com/aviation-news/ (AIN, Aviation International News on-line). Un prim acord, provizoriu, a fost încheiat cu Parlamentul European în 29 noiembrie 2017. Noul regulament adoptat cuprinde un mandat revizuit pentru EASA și, pentru prima oară, norme de bază privind dronele civile de orice dimensiune, la nivelul Uniunii Europene. Normele țin cont de riscuri și au ca principal scop creșterea sectorului aviației în Uniunea Eoropeană, „creșterea competitivității și încurajarea inovației” în acest domeniu. EASA este agenția Uniunii Europene responsabilă de siguranța aviației civile. Ideea unei autorități europene pentru siguranța aviației a apărut încă din 1996, însă agenția a fost înființată legal în 2002 și a început efectiv activitatea în 2003. EASA efectuează certificarea, reglementarea și standardizarea în aviație, execută investigații și monitorizare și oferă consultanță privind legislația în materie de siguranță. Colaborează și se coordonează cu organizații similare din alte părți ale lumii. Pe site-ul ec.europa.eu se arată, „Normele comune de siguranță reprezintă coloana vertebrală a sistemului de siguranță a aviației în UE. Acestea prevăd un nivel unitar de cerințe pentru operatori, producători și pentru personalul aviatic, ajutând astfel fluxul de produse, persoane și servicii pe piața internă. Permit recunoașterea reciprocă a certificatelor de siguranță și reduc sarcina administrativă și volumul de muncă pentru autoritățile naționale”. Normele privind siguranța aviației sunt adoptate de Comisia Europeană pe baza avizelor tehnice emise de EASA. Implementarea corectă a normelor este monitorizată periodic de către Comisie, cu asistența EASA. Aceasta efectuează inspecții periodice în toate statele membre. În ultimii ani a fost nevoie de introducerea în reglementări și unui nou domeniu, industria și utilizarea dronelor aeriene. Regulile privind UAV (Unamenned Aerial Vehicle) sau RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) „stabilesc principiile de bază pentru a asigura siguranța, securitatea, confidențialitatea, protecția datelor și protecția mediului”. Este precizat, de exemplu, pragul pentru înregistrarea operatorilor de drone, și anume că trebuie să se înregistreze dacă dronele pe care le comandă pot transfera mai mult de 80 jouli de energie cinetică la impactul cu o persoană. Celelalte norme detaliate privind drondele vor fi stabilite de Comisie cu ajutorul EASA, pe baza principiilor enunțate în acest nou regulament. În revista on-line dronele.ro au apărut informații despre dezbaterea publică lansată de EASA, în urmă cu un an, pentru unele reglementări privind dronele de mici dimensiuni (vezi dronele.ro/reguli-noi-pentru-dronele… /, mai 2017). Noile modificări ale reglementărilor au un sprijin puternic din partea asociației mondiale GAMA (General Aviation Manufacturers Association), care susține că, în primul rând, „se va moderniza cadrul european privind siguranța”. GAMA are birouri în Washington, D.C. și Bruxelles, reprezentând producătorii de aeronave la nivel global. Pete Bunce, președinte și CEO al GAMA, a spus, „Acest nou regulament de bază promite să echipeze agenția EASA cu setul de instrumente de care are nevoie pentru a ține pasul cu progresele rapide ale aviației generale, ale aviației pentru afaceri și ale operațiunilor de întreținere, în special cu accentul pe consolidarea reglementărilor bazate pe riscuri” (ainonline.com).

Tags