Licență FAA pentru livrări cu drona Amazon Prime Air

September 2020

 

Autoritatea FAA permite dronelor Amazon Prine Air să zboare în zone ale spațiului aerian american pentru a începe un program complet de teste

Nu a trecut foarte mult timp de când Amazon a pornit ofensiva pentru lansarea pe piață a dronelor aeriene pentru livrări de pachete. Primele planuri ale modelului Amazon Prime Air au fost divulgate în 2013, scopul fiind transportul rapid al comenzilor până la ușa clientului în 30 de minute sau mai puțin. Prima livrare, considerată un succes, s-a făcut în 2016 în comitatul Cambridgeshire, Anglia, dar nu a fost continuată de lansarea unui serviciu comercial regulat. Despre această reușită s-a scris și în revista on-line dronele.ro, (vezi, dronele.ro/amazon-a-anuntat-succesul-primei-livrari… /, din luna decembrie 2016). Acum, se poate spune că a fost depășit stadiul de proiect. Chiar dacă niciodată nu a fost stabilită o dată precisă pentru posibila lansare a unui serviciu regulat, un pas important a fost făcut în iunie 2019, când „gigantul comerțului electronic” a prezentat un prototip care, teoretic, putea livra colete în greutate de până la 3 kg, pe o distanță de 25 km, în mai puțin de 30 minute. La acel moment, Prime Air era versiunea dronei de livrare capabilă să decoleze vertical, ca un elicopter, și apoi să zboare ca un avion. Amazon declara atunci că are în intenție să producă drone (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) electrice care să zboare până la 15 mile (puțin peste 24 de kilometri), să livreze pachete în greutate de sub cinci kilograme, în mai puțin 30 de minute. Amazon Prime Air nu este numai numele dronei, este și numele unui proiect ambițios al companiei și al unui serviciu care urmează să fie lansat cât mai repede posibil (vezi articolul din luna iulie 2019 dronele.ro/noua-versiune-a-dronelor… /, din revista on-line dronele.ro). Amazon făcea publică dorința de a începe livrarea de colete cu drone aeriene „în câteva luni”, dar acțiunea nu a ajuns să se concretizeze. Încă de la început, cele mai mari provocări pentru Amazon sunt unele limitări tehnologice și, desigur la fel de important, reglementările privind siguranța. La sfârșitul lunii trecute, cnbc.com, site-ul liderului mondial al celor mai noi știri din afaceri și al informațiilor în timp real despre evoluția pieței financiare, CNBC, amintea că în urmă cu exact un an compania Amazon „a depus o solicitare scrisă la FAA (Federal Aviation Administration)” autoritatea aviației civile din Statele Unite, „pentru aprobarea planurilor sale”. În document se preciza că livrările „vor avea loc în zone cu densitate redusă de populație și că pachetele nu vor cântări mai mult de 5 kilograme”. Conform site-ului aviationtoday.com, solicitarea către FAA conținea unele condiții impuse chiar de compania Amazon și, bineînțeles, pe care se obliga să le respecte întocmai. Va face livrări cu drona Amazon Prime Air numai atunci când „va fi sigură că poate îndeplini următoarele criterii”:

  • este disponibilă o dronă de livrare „navigabilă”, care asigură un zbor sigur,
  • condițiile meteo sunt „revizuite” pentru a se asigura funcționarea în siguranță,
  • sunt identificate toate „constrângerile” cunoscute legate de spațiul aerian,
  • certitudinea că angajamentul pentru „limita” de 30 de minute poate fi respectată.

Într-un anunț de la sfârfitul lunii august a.c. pe aceeași temă, site-ul theverge.co scria, „Bloomberg consideră că și acum există numeroase obstacole care stau în calea companiei Amazon, dar și a concurenților săi importanți care vor să efectueze livrări cu drone în mod curent”. Google, UPS și Amazon vor ca astfel de operațiuni să devină un lucru obișnuit. „Este de așteptat ca FAA să finalizeze noile reguli privind zborul dronelor deasupra grupurilor de persoane înainte de sfârșitul anului”. Aceste precizări au apărut când agenția FAA a anunțat că Amazon a primit aprobare pentru a opera flota sa de drone de livrare Prime Air. Este un prim pas, sau o etapă importantă, care „va permite companiei să extindă livrările de pachete cu aparate de zbor fără pilot” (cnbc.com). Va urma.

Tags