Pregătirea platformei Integrator™ UAS pentru Arctica

November 2021

 

Proiectul inițiat de Insitu Inc. va permite dronelor să funcționeze în condiții de îngheț atmosferic prin încorporarea soluției D•ICE™ de la UBIQ Aerospace

În această lună este programată demararea unui proiect de optimizare a sistemului de aeronave fără pilot Integrator™ Unmanned Aircraft System (UAS) al companiei Insitu Inc. pentru mediul extrem de dur din Arctica, regiunea polară situată în partea cea mai nordică a Planetei Albastre. Proiectul se va realiza prin colaborarea anunțată la sfârșitul lunii octombrie dintre Insitu, companie subsidiară deținută în totalitate de Boeing Defence, Space & Security, și UBIQ Aerospace, care are sediul în orașul Trondheim situat pe malurile fiordului cu același nume (Trondheimsfjorden) din partea centrală și de vest a Norvegiei. Pentru că în zona arctică își desfășoară activitatea mulți aliați ai Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO, North Atlantic Treaty Organization) și cele 5 state nordice (Danemarca, Finlanda, Islanda, Suedia și Norvegia) care colaborează în domeniul apărării prin NORDEFCO (prescurtare pentru Nordic Defence Cooperation) și pentru că peste 50 de sisteme Integrator™ au fost livrate unor clienți din întreaga lume, Insitu Inc. vrea să optimizeze platforma UAS ca să facă față condițiiolr din această regiune. În luna iunie a.c. Insitu a anunțat alianța strategică cu alte două companii norvegiene, Robot Aviation și Andøya Space, pentru promovarea platformei sale Integrator™ UAS și pentrru operarea în spațiul aerian de la nord de Cercul polar arctic. Kim Lynge Sorensen, co-fondator și CEO al UBIQ Aerospace, declara în noiembrie 2020 că cele mai multe drone moderne cu aripi fixe sunt construite pentru operațiuni pe vreme frumoasă (janes.com). La fel ca majoritatea acestor aparate de zbor, care sunt proiectate pentru o climă prietenoasă, nici modelul companiei Insitu nu dispune de echipamente convenționale de antigivrare sau de degivrare. De o lungă perioadă de timp, o frână pentru operațiunile cu UAS este givrarea atmosferică. Integrator™ UAS este o dronă aeriană cu aripi fixe (fixed-wing) cu o greutate maximă la decolare de aproape 75 kg și o capacitate de sarcină utilă de 18 kg care poate opera atât de pe uscat cât și de pe nave. Construcția modulară „simplifică întreținerea și permite schimbarea cu ușurință a sarcini utile între misiuni” (ubiqaerospace.com). Anduranța este de peste 24 de ore și depinde de configurația sarcinii utile și de condițiile de mediu. Prin noul proiect se va asigura funcționarea platformei Integrator™ UAS în condiții de îngheț atmosferic prin încorporarea soluției de la UBIQ Aerospace numită D•ICE™, un sistem autonom electro-termic disponibil pe UAS, optimizat pentru mărimea, greutatea și puterea (SWAP, size, weight, and power) dronelor de mici dimensiuni. La finalizarea proiectului, sistemul Integrator™, echipat cu D•ICE™, va fi primul UAS tactic capabil să funcționeze în condițiile de givraj cunoscute, adică în mediul care generează stratul de gheață sau de chiciură care se depune la temperaturi joase pe aeronave în timpul zborului. Astrid Myckland Stevik, director de proiect la UBIQ Aerospace, a spus că pentru început se vor studia mijloacele prin care Integrator™ UAS va putea să treacă peste „vulnerabilitățile de vreme rece” și „variantele optime de proiectare pentru protecția împotriva gheții”. Încă din luna februarie 2021, pe site-ul spectrum.ieee.org scria că „UBIQ Aerospace a lansat pe piață primul sistem de dezghețare a dronelor”. Sistemul autonom, proiectat de compania start-up, poate detecta și topi gheața acumulată pe corpul și pe aripile dronelor. Compania din Trondheim a inventat „o tehnologie bazată pe concepte electro-termice care permite vehiculelor aeriene fără pilot sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle) din grupele mică și medie (sau 2 și respectiv 3) să înlăture gheața în mod autonom în timp ce zboară în condiții favorabile givrării” (janes.com). Fenomenul de îngheț al suprafețelor expuse poate avea consecințe grave asupra operațiunilor UAS. „Chiar și înghețarea minoră poate afecta grav controlul zborului și poate pune în pericol misiunile critice” (ntnutto.no). Cea mai bună soluție practică pentru a evita acest pericol era oprirea aeronavei de la zbor și amânarea operațiunilor până la îndreptarea vremii. Compania UBIQ Aerospace a găsit și a pus în aplicare soluția care ameliorează capacitățile aeronavelor UAS și a misiunilor AAM (Advanced Air Mobility), care includ și actvitățile UAM (Urban Air Mobility). Înghețarea sau nivelul ridicat de umiditate din aer nu vor mai fi un motiv pentru anularea anumitor operațiuni. Soluția revoluționară de la UBIQ Aerospace, numită D•ICE™, asigură protecție împotriva gheții și permite operarea aeronavelor în condiții de îngheț. Pe site-ul companiei NTNU Technology Transfer AS, deținută de Universitatea Norvegiană de Știință și Tehnologie (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet), se mai precizează, „Proiectat special pentru aeronavele fără pilot, D•ICE™ oferă o soluție ușoară și eficientă din punct de vedere energetic pentru problema givării. Pentru operatorii de UAS, D•ICE™ înseamnă o capacitate operațională semnificativ crescută și costuri operaționale reduse. D•ICE™ este disponibil atât ca o componentă personalizată inclusă în procesul de fabricație al UAS, cât și ca o soluție de modernizare pentru aeronavele existente” (ntnutto.no). D•ICE™ este soluția inovatoare pentru detectarea și atenuarea înghețului. În prezent, este pentru dronele aeriene „singura soluție autonomă inteligentă de protecție împotriva gheții din lume”, oferindu-le capacitatea de a efectua operațiuni până acum imposibile. Va urma.

Tags