Datorită echipării cu sistemul D•ICE™ al companiei UBIQ Aerospace, platforma Integrator™ UAS de la Insitu Inc. va ccționa și în condiții de îngheț atmosferic
Continuare Insitu Inc. va folosi sistemul D•ICE™ de la UBIQ Aerospace (Norvegia) pe platformele Integrator™ UAS pentru că, după cum argumentează directorul pentru Dezvoltarea Afacerilor Internaționale, dl. Dave Funkhouser, compania are mai mulți clienți din NATO și din NORDEFCO care au nevoie de UAS pentru a opera pe tot parcursul anului în interiorul Cercului Arctic, indiferent dacă se întâmplă în Alaska, Andøya sau oriunde între aceste două teritorii nordice. „Proiectul Insitu, realizat împreună cu UBIQ Aerospace, va face posibil acest lucru”. Sistemul D•ICE™ oferă o soluție eficientă din punct de vedere energetic la problemele de givrare (înghețare), ceea ce înseamnă că are costuri tehnologice și comerciale reduse, iar „pentru operatorii UAS asigură o capacitate operațională semnificativ crescută”. Detectarea și topirea gheții de pe dronele aeriene reduce riscul pierderi unor echipamente relativ scumpe, dar, uneori, capacitatea de supraveghere sau de inspecție poate avea performanțe mai mici. În prezent, nu sunt disponibile soluții mai performante care să contracareze givrarea aeronavelor fără pilot (sau UAV). Sistemul de protecție D•ICE™ creat de UBIQ Aerospace optimizează aparatele de zbor (UAS și AAM) pentru efxecutarea operațiunilor în condiții meteorologice nefavorabile. După cum a declarat Kim Lynge Sørensen, cofondator-ul și CEO-ul UBIQ Aerospace, Integrator™ UAS, una dintre cele mai performante platforme autonome din clasa sa din lume, va dispune de cea mai puternică rezistență la condițiile meteorologice potrivnice. Pe site-ul insitupacific.com, sistemul Integrator™ UAS este descris ca „o singură aeronavă cu posibilități infinite”, dar genul de operațiuni la care va putea participa este mult mai cuprinzător după echiparea cu D•ICE™. După cum reiese și din prima parte a articolului, Insitu a proiectat Integrator™ ca „o platformă modulară, flexibilă și capabilă de mai multe misiuni, atât pentru operațiuni terestre, cât și maritime”. Cele șase spații distincte pentru sarcini utile pot fi personalizate prin „ocuparea” lor cu tehnologii avansate specifice misiunilor, cu diferite camere și capabilități de comunicare etc. Insitu Inc. a fost înființată pentru a dezvolta conceptul Aerosonde de colectare a datelor meteorologice (măsurători de temperatură, presiune atmosferică, umiditate și vânt) peste oceane și în zone îndepărtate. Numele companiei provine de la procesul de măsurare al atmosferei in situ (termen din latină care înseamnă în loc sau la fața locului), diferit de măsurarea de la distanță care se realizează prin satelit. Insitu Inc. are sediul în orașul americam Bingen din statul Washington și mai multe birouri în Oregon, Australia și Regatul Unit (insitu.com). Încă din anul înființării, 1990, compania a lansat conceptul SeaScan®, care, odată cu direcționarea eforturilor spre aplicațiile militare (în anul 2003), s-a transformat în modelul UAS ScanEagle®, cu variantele Block E și Block F (sau ScanEagle 2). Pentru clienții din armată, Insitu Inc. mai produce și drona de dimensiuni mai mari RQ-21A Blackjack, a cărei variantă comercială este denumită Integrator™. RQ-21A Blackjack a demonstrat o capacitate ridicată de interoperabilitate în operațiuni de căutarea și de confirmare a țintei, la evaluarea daunelor după luptă și altele. Acest mic aparat tactic de zbor (STUAS, Small Tactical Unmanned Air System) folosește același lansator și același sistem de recuperare la aterizare ca și ScanEagle®. Sistemele de aeronave fără pilot ale companiei Insitu Inc. sunt „de înaltă performanță și rentabile” (insitu.com). Ceea ce se află la baza colaborării Insitu cu UBIQ Aerospace este definit, și exprimat foarte clar, de Kim Lynge Sørensen, în prezent director al companiei norvegiene care produce sistemul D•ICE™ pentru UAV din grupele 2 și 3*, permițându-le să îndepărteze în timpul zborului rezultatul condițiilor meteo favorabile fenomenului de givrare, adică depunerea unui strat de gheață sau de chiciură pe structura și pe aripile aeronavelor la temperaturi joase. Domnia sa a declarat, „Obiectivul nostru este să facem disponibil operațional sistemul Integrator™ chiar și în condițiile de vreme rece existente în Europa de Nord și în Mările Oceanului Arctic.
* Pentru subiectul care tratează clasificarea UAS sau UAV, termeni care aici pot fi schimbați între ei, nu este stabilit un singur standard. Agențiile de apărare au propriul standard, iar pentru civili categoriile sunt într-o continuă schimbare. În general, sunt clasificate după mărime, rază de acțiune și rezistență, folosind un sistem aplicat mai ales de armată. Pentru clasificarea în funcție de mărime, se pot defini următoarele subclase :
- UAV foarte mici (UAV micro sau nano),
- UAV mici, sau mini UAV,
- UAV medii și
- UAV mari.
O clasificare pe subcategori, bazată pe mai multe criterii (dimensiuni, altitudine, anduranță, viteză) a fost stabilită și publicată de US DoD (United States Department of Defense). Un tabel explicit se găsește pe site-ul e-education.psu.edu. Aceste subcategorii sunt :
- grupa 1 – UAV de dimensiuni mici (0-20 lbs, < 1.200 AGL, < 100 knots),
- grupa 2 – UAV de dimensiuni medii (21-55, < 3.500, < 250),
- grupa 3 – UAV de mari dimensiuni (< 1.320, < 18.000 MSL, < 250),
- grupa 4 – UAV mari (> 1.320, < 18.000 MSL, orice viteză),
- grupa 5 – UAV foarte mari (> 1.320, > 18.000 MSL, orice viteză).
unde AGL (Above Ground Level) este înălțimea măsurată în raport cu suprafața solului iar MSL (Mean Sea Level) este înălțimea deasupra nivelului mediu al mării.