Integrarea în UAS a tehnologiei care bruiază semnale radar înseamnă „consolidarea apărării Regatului Unit și contracararea amenințărilor complexe în plan global”
Conflictele armate din ultimii ani, cum sunt cele din Ucraina sau din Orientul Mijlociu, au demonstrat că folosirea dronelor (UAV, Unmanned Aerial Vehicle), și respectiv a sistemelor aeriene fără pilot, sau UAS (Uncrewed Aircraft Systems), a ajuns să fie un sprijin însemnat pentru unitățile de luptă. Acest tip de dispozitive a arătat că exercită o influență semnificativă atât în operațiunile ofensive cât și în cele defensive, de apărare. Se poate spune că dronele aeriene „au revoluționat războiul modern” (uasvision.com). Ținând cont de amenințările crescânde ale potențialilor agresori, Forțele Aeriene ale Regatului Unit (RAF, Royal Air Force) a conceput pentru serviciile de apărare strategia Platformelor Colaborative Autonome (ACP, Autonomous Collaborative Platforms). În martie 2024, a fost stabilit modul cum va fi implementat proiectul ACP și termenul de finalizare, următorul deceniu (raf.mod.uk). Noua strategie ACP vine să confirme că cea mai bună modalitate de a optimiza forța împotriva adversarilor din ce în ce mai sofisticați este „o combinație de platforme cu și fără echipaj care operează împreună”. Un model autonom mai agil, adaptabil și rentabil, „va reduce semnificativ riscurile cu care se confruntă piloții din aeronave convenționale atunci când zboară și luptă în medii ostile” (uasvision.com). Pentru că amenințările la adresa Regatului Unit și a aliaților NATO nu pot fi neglijate, RAF a lansat recent pentru serviciul său operațional o nouă aeronavă fără pilot, numită StormShroud.
„Este prima dintr-o nouă familie ACP care va revoluționa avantajul RAF în cele mai disputate spații de luptă”. Într-un articol apărut la începutul acestei luni pe site-ul uasvision.com se arată că, „StormShroud va servi ca un factor de descurajare puternic pentru potențialii agresori”. A fost dezvoltat în Regatul Unit printr-o colaborare a Biroului de Capacități Rapide (Rapid Capabilities Office) al RAF, echipei Catalyst din cadrul DE&S (Defence Equipment & Support) și Laboratoarelor de Știință și Tehnologie ale Apărării (DSTL, Defence Science and Technology Laboratories) cu industria britanică. La baza platformei StormShroud este drona AR3, construită în cele două locații deschise în ultimul deceniu de compania Tekever în Marea Britanie, prima în orașul Southampton, comitatul Hampshire din sudul Angliei, și cea mai nouă la Aeroportul West Wales din Aberporth, vestul Țării Galilor.
„Producător al modelelor de UAS AR1, AR3, AR4 și AR5, compania Tekever LTD (Tecnologias de Informação, SA) are sediul central în capitala Portugaliei, Lisabona. A fost înființată în 2001 de foști studenți ai Institutului de inginerie și tehnologie IST (Instituto Superior Técnico), cunoscut și sub denumirea colocvială de Técnico, sau stilizat Técnico Lisboa” (vezi articolul /drona-ar3-tekever-are-capabilitati…-1 publicat în revista on line dronele.ro în mai 2022).
Partea a doua a articolului (vezi, /drona-ar3-este-acum-vtol/) completează, „compania Tekever este specializată în tehnologii IT, aerospațiale, de apărare și de securitate”. În urma procesului de extindere pe plan global, inițiat în 2006, Tekever a ajuns să aibă filiale operaționale în mai multe state, printre care și Marea Britanie. În anul 2021, prezentarea de pe site-ul tekever.com evidenția că Tekever „a devenit un jucător important pe piața UAS”. Drona AR3 va avea ca sarcină utilă (payload) sistemul de bruiaj electronic BriteStorm al renumitei companii Leonardo.
Brite Storm este fabricat de Leonardo UK în Luton, oraș situat la aprox. 32 de mile (50 km) de Londra, unde compania Leonardo „este prezentă” din 2003. BriteStorm, „sarcina utilă de război electronic”, dispune de o capacitate de bruiaj radar care „perturbă sistemele integrate de apărare aeriană inamice, îmbunătățind rata de supraviețuire și eficiența operațională a aeronavelor noastre cu echipaj” (www.raf.mod.uk). Integrarea în drone a unei tehnologii de cea mai bună calitate, care să bruieze semnale, este un nou pas al RAF în „consolidarea apărării pe plan intern și forței de contracarare a amenințărilor complexe în contextul instabilității globale”.
Sistemele aeriene fără pilot, sau UAS, nu sunt o noutate pentru personalul RAF, dar StormShroud va sprijini piloții RAF F-35B Lightning și Typhoon prin „orbirea” radarelor inamice, ceea ce va crește siguranța și eficacitatea operațională a aeronavelor cu echipaj.
Articolul de pe site-ul www.uasvision.com arată ca cert că, „RAF va îmbunătăți continuu tacticile, capacitatea platformei ACP și efectele sarcinii utile pentru a rămâne cu un pas înainte față de amenințările adversarilor”. Explorarea sistemelor de aviație antiaeriană, inclusiv ACP, face parte din „strategia amplă a RAF de introducere a progresului tehnologic și de menținere a poziției de forță aeriană de top la nivel mondial”.