Dronele subacvatice caută minerale pe fundul mărilor

June 2020

 

Prima companie care a obținut drepturi de explorare a intrat în faliment anul trecut și, de atunci, se așteaptă operațiuni de succes pe scară largă

Majoritatea utilizatorilor de drone subacvatice vrea să aibă la dispoziție echipamente care să facă față unei game cât mai largi de sarcini și unui timp de exploatare cât mai mare. De exemplu, pentru exploatările de petrol și de gaze din largul mărilor sau oceanelor este nevoie de drone rezistente la adâncimi relativ mari și la operațiuni de lungă durată. Pe site-ul hydro-international.com se arată că tehnologia dronelor subacvatice „se poate orienta spre un concept hibrid AUV și ROV” (Autonomous Underwater Vehicle, Remotely Operated Vehicles). AUV este un vehicul subacvatic autonom utilizat, cel mai adesea, pentru misiunile de sondaj subacvatic, cum ar fi detectarea și localizarea epavelor, cartografierea fundului mărilor, studiul mediului marin subacvatic, descoperirea rocilor, sau a unor obiecte solide scufundate, care pot fi un pericol real pentru navele comerciale sau de agrement etc. AUV execută misiunile fără intervenția operatorului, iar când o termină revine într-o locație prestabilită pentru descărcarea și procesarea datelor. Obiectivul pe termen lung pentru evoluția AUV este să poată efectua atât operațiunile de inspecție cât și pe cele de întreținere. Vehiculul subacvatic ROV (controlat de la distanță) este un robot conectat tot timpul cu o serie de cabluri la o navă. Dintre cele mai frecvente aplicații care folosesc ROV sunt identificarea obiectelor care prezintă pericole pentru navigație, inspecțiile la cala navelor sau la unele construcții (structuri) portuare aflate sub nivelul suprafeței apei. Recent, inclusiv în revista on-line dronele.ro, s-a scris despre noul model (RAV) M2 al companiei Chasing Inovation din Shenzhen, China, și despre performanțele pe care le poate atinge această dronă subacvatică de ultimă generație (vezi articolul dronele.ro/drona-subacvatica… pentru-aplicatii-industriale/). Investigațiile hidrografice cu vehicule ROV le pot înlocui pe cele efectuate de scafandri atunci când poate apare o problemă legată de siguranța acestora. Cerințele oceanografilor și ale militarilor sunt cele care impun o accelerare a cercetărilor privind tehnologia dronelor subacvatice autonome (AUV). Performanțele trebuie să aibă în vedere funcționarea pentru perioade de timp îndelungate și fără vreo intervenție umană. „Utilizarea vehiculelor subacvatice autonome este critică atunci când zonele de explorare și de cartografiere sunt pe fundul mării sau oceanului” (cnbc.com), la mare adâncime. Un alt comentariu din același articol spune că tehnologia industriei dronelor subacvatice, care trebuie „să ajute la descoperirea imenselor bogății naturale de pe fundul oceanelor”, poate deveni rapid mai interesantă chiar decât a dronelor aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) destinate livrărilor de pachete. În ultimul timp, companii private dezvoltă drone cu senzori mai performanți și cu randament mai bun, iar Uniunea Europeană și universități din întreaga lume sunt preocupate de astfel de proiecte și de finanțarea lor. Una dintre companiile cu rezultate recunoscute la nivel global este Kongsberg Maritime din Norvegia, care, împreună cu Kongsberg Defence Aerospace și Kongsberg Digital formează Kongsberg Gruppen. Kongsberg furnizează sisteme și soluții de înaltă tehnologie clienților din marina comercială, din apărare și aerospațială, din petrol și gaze offshore etc. Ultimele modele de AUV lansate de Kongsberg Maritime (Hugin și Hugin Superior) seamănă cu niște torpile portocalii și nu au nimic în comun, ca formă, caracteristici și performanțe, cu primele drone subacvatice realizate de companie la începutul anilor `90. Vehiculele subacvatice autonome Kongsberg pot captura imagini de pe fundul oceanelor cu o rezoluție superioară sonarului de suprafață, iar cu cel mai nou model „se fac măsurători acustice, laser și fotografice”, se preciza pe 6 iunie a.c. pe site-ul cacm.acm.org (Communications of the Association for Computing Machinery). Recent, robotul Kongsberg a explorat fundul apelor arctice în căutarea nodulilor de mangan din apele Norvegiei. Dronele subacvatice Kongsberg Maritime sunt utilizate pentru cartografierea fundului oceanelor „în vânătoarea de mangan și alte minerale prețioase, cu o valoare de trilioane de dolari”, un domeniu al industriei miniere aflat, deocamdată, la început. Cele mai mari rezerve neexploatate de metale rare sunt acolo unde lumina abia ajunge și temperatura este foarte scăzută. Conform site-ului cnbc.com, numai aurul din adâncul mărilor este estimat, ca valoare, la 150 de trilioane de dolari, iar cea a nodulilor, care conțin mangan, nichel, cupru și cobalt, atinge alte câteve trilioane. În prezentarea companiei de pe site-ul kongsberg.com se apreciază că „Oceanele, care ocupă 70% din suprafața globului pământesc, influențează, mai mult ca oricând, modul în care trăim, iar clima, alimentele, transporturile, energia, economia sunt afectate de acțiunile noastre. Kongsberg se angajează să conducă schimbările care trebuie făcute acum și în viitor. Ceea ce facem astăzi, va influența viața generațiilor viitoare”. Richard Mills, vicepreședinte al departamentului Marine Robotics Sales din Kongsberg Maritime, prezice că „dronele din viitoarea generație vor avea mai multe capacități de procesare în timpul misiunilor, inclusiv detectarea automată a obiectelor pentru cuantificarea în timp real a nodulilor de mangan”. Acesta mai spune că noua tehnologie a senzorilor va evolua rapid și va oferi imagini și mai detaliate. Gerard Barron, președinte și CEO al companiei miniere DeepGreen din Canada, a spus că, „Vehiculele autonome sunt singura soluție pentru valorificarea bogăției minerale a fundului oceanului”. El a adăugat că „dronele vor fi instrumente excelente pentru studiile de mediu ale zonelor miniere potențiale, pentru urmărirea și monitorizarea aparatelor miniere și pentru obținerea datelor despre zonele care pot amenința viața în adâncuri”. Pe lângă mari companii miniere private, odată cu cererea continuă de metale rare utilizate în electronica de astăzi, au început cursa către fundul oceanului și o serie de țări sau de guverne (cnbc.com). Cercetările și investițiile pentru creșterea performanțelor dronelor subacvatice autonome (AUV) sunt din ce în ce mai intense și mai mari.

Va urma.

Tags