Chasing M2 poate atinge adâncimi de până la 100 de metri, la temperaturi cuprinse între -10 și 450 C, și o viteză maximă de 3 noduri
Evoluția spectaculoasă din ultimul timp a industriei dronelor aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) a determinat apariția unui număr tot mai mare de informații asociate acestui fenomen, o adevărată explozie a volumului de știri și, aparent, un interes mai mic privind alte tipuri de echipamente autonome. Noutăți despre dispozitivele controlate de la distanță și despre cele care execută misiuni fără intervenția operatorului (autonome), care se deplasează pe sol sau terestre (UGV, Unmanned Ground Vehicle), pe apă sau plutitoare (Unmanned Surface Vehicle) și sub apă sau subacvatice (UUV, Unmanned Underwater Vehicle ori AUV, Autonomous Underwater Vehicle), apar mult mai rar în comparație cu cele despre drone aeriene (UAV ori UAS, Unmanned Aircraft Systems). Popularitatea dronelor aeriene de agrement se datorează, în primul rând, unei pasiuni justificate a persoanelor care doresc să obțină imagini foto sau video interesante, preluate de la înălțime, fără să fie nevoite să se urce într-un planor, un avion, un deltaplan sau un elicopter și nici să aibă nevoie de cunoștințe de specialitate. Dronele din celelalte categorii, de exemplu cele subacvatice, sunt utilizate, în marea lor majoritate, în special pentru domenii ca industria (pe șantiere navale și infrastructură maritimă), navigația, marina militară etc. Excepție fac dronele plutitoare și cele subacvatice (USV sau UUV) destinate pescarilor amatori, adică cele folosite pentru agrement, hobby sau sport. Într-un articol de la sfârșitul lunii mai a.c. de pe site-ul newatlas.com se făcea următoarea remarcă, „dacă vine vorba de roboții subacvatici cu telecomandă, la un capăt al spectrului sunt așa-numitele drone de consum iar la celălalt capăt dispozitivele ROV industriale”, conectate cu cabluri, de exemplu la o navă. ROV este abreviarea pentru Remotely Operated Vehicles (vehicule pilotate de la distanță). Cel mai nou model, care a și obținut poziția de top printre dronele subacvatice ale companiei din China Chasing Innovation, „pare să se încadreze undeva între cele două”. Modelele anterioare dronei Chasing M2 sunt „drona subacvatică Gladius, urmată de Gladius Mini, mai mică și mai ieftină, urmată la rândul ei de Dory, și mai mică și mai ieftină” (newatlas.com). Producătorul Chasing Innovation, companie chineză de robotică și lider mondial în domeniul dronelor subacvatice, „are vânzări în peste 40 de țări și regiuni”, ocupând un loc important în industria și tehnologia de fabricație a dronelor subacvatice. Prin cercetările și dezvoltarea de ROV, Chasing „redefinește explorarea subacvatică”. Compania are sediul central în Shenzhen și birouri sau filiale la Beijing, Chengdu, Kunming (China), iar în Statele Unite la Seattle. Drona subacvatică (ROV) Chasing M2 a fost prezentată pentru prima dată în ianuarie a.c. la CES 2020, Salonul Internațional de Electronică pentru Consumatori organizat în Las Vegas, statul american Nevada. Jacky Yang, cofondator și director de marketing (CMO, Chief Marketing Officer) al Chasing Innovation, declara atunci că, „lansarea Chasing M2 marchează intrarea companiei noastre pe piața dronelor profesionale”. Informațiile despre acest dispozitiv apărute recent sunt în legătură cu unele prezentări noi privind performanțele și specificațiile dronei M2, iar unele privesc ofertele de preț. Drona subacvatică M2 „a fost concepută pentru utilizatori profesioniști și pentru aplicații industriale” (chasing.com). Fiind echipată cu un sistem numit Omni-Movement, are manevrabilitate de 360 de grade. Se poate deplasa în orice direcție (înclina, roti sau rostogoli, urca sau coborî) și datorită sistemului de propulsie vectorială, care este capacitatea de a direcționa tracțiunea unui motor într-o direcție diferită de axa longitudinală vehiculului pe care este instalat. Față de alte drone subacvatice, la care numărul de propulsoare nu este mai mare de șase, Chasing M2 are opt. Acestea au fost astfel proiectate încât să nu aspire impurități, nisip, plante sau mici vietăți. „Modul îmbunătățit de blocare a adâncimii îi permite o remarcabilă stabilitate”, scrie în prezentarea de pe site-ul businesswire.com. În continuare, sunt redate câteva dintre performanțele dronei subacvatice Chasing M2, unele preluate de pe site-ul companiei (chasing.com), altele publicate pe 4 iunie a.c. de site-ul bosshunting.com.au :
- poate rezista la adâncimi de până la 100 de metri (adică 328 ft) datorită tehnologiilor de etanșare, proprietate Chasing Innovation,
- carcasa sau „caroseria” detașabilă a dronei M2, confecționată dintr-un aliaj de aluminiu, se poate desprinde „de o singură persoană în doar trei minute”,
- viteza maximă atinsă este de 1,5 m/s (peste 5,5 km/h sau 3 noduri),
- poate fi folosită timp de până la patru ore la o încărcare de 2,5 ore a bateriei (standard) detașabile,
- timpul de utilizare al dronei M2 poate fi mărit dacă bateria standard este înlocuită cu alta mai mare, care se poate achiziționa separat,
- temperatura la care rezistă este cuprinsă între -10 și 45 de grade Celsius,
- operatorul, de pe mal sau dintr-o barcă, se „leagă” la ROV cu un cablu cu lungimea de 100 sau de 200 de metri (656 ft), în funcție de opțiunea utilizatorului,
- sistemul de control oferă „o vizualizare în timp real a ceea ce se întâmplă în apă” prin intermediul camerei, stabilizată digital, de 4K (UHD, ultra high definition), care poate prelua până la 30 de cadre pe secundă (30 fps, frames per second),
- imaginile, video sau foto de 12 megapixeli, sunt înregistrate direct pe ROV pe un card SD (Secure Digital card sau MicroSD Memory card) detașabil,
- pe partea frontală sau în spate pot fi montate camere GoPro suplimentare, diferite sisteme de lumini (LED) și o serie de senzori, cum ar fi dispozitive de măsurare și altele,
- poate fi echipată cu diverse accesorii, în funcție de scopul pentru care este comandată de un utilizator, pentru studiul vieții subacvatice (al peștilor sau al plantelor), pentru cercetări, pentru inspecția navelor sau structurilor din porturi și altele,
- datorită aliajului de aluminiu utilizat pentru caroseria compactă, M2 are o greutate de sub 5 kg, așa încât, fiind mică și ușoară, poate fi transportată de o singură persoană.
În concluzie, ROV (drona subacvatică) Chasing M2, construită și comercializată de compania Chasing Innovation din Shenzhen, China, este „instrumentul perfect” pentru cercetarea științifică, pentru piscicultură, pentru operațiuni de salvare și recuperare, pentru investigații hidrografice sau pentru orice fel de inspecții, de la coca navelor până la barajele de acumulare.