Monocopterul inspirat din natură este prezentat în două configurații, FROW-A (cu mecanism activ) și FROW-P (pentru pasiv), ambele putând să-și modifice anvergura
Datorită faptului că aripile dronelor cu aripă fixă (fixed-wing) au o suprafață de susținere mai mare decât elicele dronelor cu rotoare (quadcopter, multirotor etc.) și, prin urmare, consumul de energie al bateriei este mai redus. Palele elicelor de la rotoare sunt mult mai mici ca dimensiuni și suprafață decât aripile de UAV (Unmanned Aerial Vehicle) model fixed-wing. Totuși, marele avantaj al dronelor multirotor este acela că pot decola și ateriza vertical și pot staționa pe loc în aer, în poziție relativ stabilă. Combinarea celor mai bune caracteristici din punct din vedere constructiv ale celor două variante este o preocupare mai veche a oamenilor de știință și a cercetătorilor. Astfel, aceștia au ajuns să creeze dronele cu decolare și aterizare verticală (VTOL, vertical take-off and landing) care mai întâi se înalță în aer prin rotirea orizontală a întregului corp, pentru ca apoi acel corp să ia forma unei aripi mari pentru un zbor înainte, orizontal. Dronele multirotor de dimensiuni mici sunt foarte des întâlnite, dar cele care se rotesc complet sunt, de fapt, mult mai eficiente din punct de vedere energetic. Pe site-ul newatlas.com a fost prezentat recent un model inedit, care se distinge față de precedentele deoarece „poate să treacă prin spații înguste sau să coboare ca un șoim, reducându-și anvergura aripilor chiar în timpul zborului”. Aceste „aeronave experimentale” au fost inspirate de samara, un tip de fruct uscat, cu o singură sămânță, care se găsește la copacul de arțar, ulm, paltin etc. Samara are o formă distinctă, aripa cu care este prevăzută, dintr-un țesut fibros, subțire și aplatizată, ajutând-o „să se învârtă cu grație în jos, spre pământ, atunci când este eliberată din copac” (newatlas.com). Noul model de dronă, cu aripă inspirată de astfel de semințe zburătoare, își poate reduce anvergura pentru a-și crește la nevoie agilitatea. Proiectul dronei, conceput de Hitesh Bhardwaj, Xinyu Cai, Luke Soe Thura Win și Shaohui Foong de la Laboratorul de Cercetare în Inovare Aeriană (AIR Lab) al Universității de Tehnologie și Design din Singapore (SUTD, Singapore University of Technology and Design), a fost „botezat” FROW (Foldable Rotary Origami Wing), adică Aripă Origami Rotativă Pliabilă. Articolul celor patru cercetători are titlul „Nature-inspired in-flight foldable rotorcraft”, care ar înseamna „Monocopter pliabil inspirat de natură”, a apărut în revista Bioinspiration and Biomimetics, unde sunt publicate „cercetări care descoperă și utilizează principii preluate din sisteme naturale pentru a crea modele fizice, sisteme de inginerie și proiecte tehnologice” (iopscience.iop.org). În rezumatul lucrării se regăsesc unele dintre descrierile redate până aici, și anume, „Lucrarea prezintă o nouă platformă cu aripi rotative, care este capabilă să-și plieze și să-și extindă aripile în timpul zborului. Sursa de inspirație a venit din capacitatea păsărilor de a-și stânge aripile pentru a naviga prin spații mici sau pentru a se scufunda în apă. Designul se bazează pe o platformă monocopter inspirată de zborul semințelor samara. Aripile sunt construite prin tehnici origami pentru a fi pliate în zbor”. Sistemul monocopterelor inspirate din aceste semințe „folosește mecanisme cum sunt flapsurile aripilor pentru controlul direcției și camere care transmit câte un cadru la fiecare rotație pentru un video relativ stabil în timp real”, conform newatlas.com. Sunt prezentate două configurații, cu mecanism activ sau pasiv pentru plierea aripii, în funcție de cerințele specifice aplicației. Imaginile alăturate sunt suficient de elocvente. Cele două versiuni ale dronei monocopter sunt FROW-A (pentru activ) și FROW-P (pentru pasiv). Ambele au posibilitatea să-și reducă amprenta totală în timpul zborului, versiunea FROW-A cu aproximativ 39%, respectiv cu 69% FROW-P. Modelul activ (FROW-A) zboară rotindu-și întregul corp, are de fapt două aripi inspirate de samara care sunt unite în mijloc printr-un corp echipat cu electronica. Fiecare aripă are structura din lemn de balsa prinsă într-o membrană polimerică foarte subțire. O tijă telescopică din fibră de carbon „parcurge” toată lungimea aripii, la capătul fiecărei aripi aflându-se un motor și o elice. În modul de zbor obișnuit, pentru ridicare, ambele aripi sunt complet extinse. Când zboară în spații mici și anvergura aripilor trebuie redusă, două sisteme servo situate în corpul central, strâng cablurile subțiri atașate de tija fiecărei aripi. Fiecare tijă se retrage spre interior și ia cu ea restul aripii. Partea din lemn de balsa și membrana se pliază ca un acordeon. Când este momentul ca aripile să fie extinse, sistemul servo eliberează cablurile, intrând în acțiune forța centrifugă. Configurația FROW-P încorporează o singură aripă și, în loc să fie conectată la un sistem servo, cablul tijei aripii este legat la un mecanism de înfășurare cu arc, situat la capăt. Atât timp cât FROW-P se învârte suficient de repede pentru a-și menține portanța, forța centrifugă depășește tensiunea arcului și menține aripa extinsă. Când motorul își reduce turația, viteza de rotație scade, permițând arcului să învârtă aripa și să reducă anvergura totală. Lucrarea din revista Bioinspiration and Biomimetics prezintă rezultatele experimentale și arată modul de control al platformei în diferite momente ale zborului. „Platformele prezentate îmbunătățesc utilizările practice ale unui monocopter, oferindu-i capacitatea să-și reducă în mod activ amprenta și să se deplaseze prin aer fără niciun dispozitiv de acționare suplimentar”.