Structura UAS AR3 a companiei TEKEVER se poate modifica direct pe teren, înainte de lansare, în funcție de operațiunile pe care urmează să le execute
În timpul expoziției AUVSI XPONENTIAL 2022, organizată la Orlando, statul american Florida, compania portugheză TEKEVER a prezentat noua variantă a sistemului său AR3. Asociația nonprofit AUVSI (Association for Uncrewed Vehicle Systems International), „cea mai mare organizație din lume dedicată dezvoltării sistemelor fără echipaj și roboticii, reprezintă corporații și profesioniști din peste 60 de țări, cu implicații în industrie, guvern și mediul academic” (auvsi.org). Membrii AUVSI, care lucrează pe piețe de apărare, civile și comerciale, urmăresc „să creeze un viitor în care tehnologiile de transport autonome sau operate de la distanță sunt pe deplin acceptate și utilizate în siguranță pentru deplasarea persoanelor, lucrurilor și a datelor”. Beneficiile economice și sociale ale acestor sisteme sunt „complexe și de durată”. AUVSI XPONENTIAL este evenimentul care „crează conexiuni între piețe” și care „oferă acces direct la cea mai nouă tehnologie și la cei mai importanți experți din lume, pentru schimbul de idei, experimentarea inovațiilor și stabilirea de parteneriate”. Sunt prezentate în fiecare an soluții pentru o diversitate de domenii, de la energie la transport, de la construcții la apărare, de la medicină la agricultură și altele. În acest an, spre sfârșitul lunii trecute, mai exact între 25 și 28 aprilie, drona aeriană (UAS, Unmanned Aircraft System) AR3 a companiei TEKEVER „și-a arătat” noua configurație și performanțele îmbunătățite recent. Acum, sistemul pentru decolarea și aterizarea pe verticală sau VTOL (Vertical Take-Off and Landing) se bazează pe dispozitive „interschimbabile la cald”, ceea ce înseamnă că pot fi înlocuite unele cu altele direct pe teren înainte de startul operațiunii. Într-un articol de pe site-ul uasvision.com scrie că, „Adăugarea acestei opțiuni VTOL crește flexibilitatea de implementare și reduce pachetul logistic”. Utilizatorul poate să decidă configurația pe care să o folosească chiar înainte de decolare, în funcție de tipul de mediu, de teren și de cerințele misiunii în evoluție. Noua versiune mai are în dotare și un echipament numit „radar cu deschidere sintetică” (SAR*, Synthetic Aperture Radar) de ultimă generație, care face din AR3 cel mai mic UAS care dispune de un SAR integrat de înaltă performanță (dual side looking Synthetic Aperture Radar). Ricardo Mendes, CEO al companiei TEKEVER din Lisabona, a declarat, „SAR-ul nostru, pe care l-am numit GAMASAR în onoarea navigatorului portughez Vasco da Gama, este special proiectat și construit pentru a oferi clienților capabilitățile care sunt de obicei disponibile numai pe sisteme mult mai mari. Cu o amprentă logistică extrem de redusă, flexibilitatea VTOL fără precedent și capabilitățile unice oferite de GAMASAR, noul AR3 oferă clienților noștri o rentabilitate extraordinară”. Producător al modelelor UAS AR1, AR3, AR4 și AR5, compania TEKEVER LTD (Tecnologias de Informação, SA) cu sediul central în capitala Portugaliei, Lisabona, a fost înființată în anul 2001 de foști studenți ai Institutului de inginerie și tehnologie IST (Instituto Superior Técnico), cunoscut și sub denumirea colocvială de Técnico, sau stilizat TÉCNICO LISBOA. Școala publică IST este parte a Universității din Lisabona (oficial Universidade de Lisboa). Istoria primei universități în Lisabona datează încă din secolul al XIII-lea, a fost construită între anii 1288 și 1290. U Lisboa, după cum mai este denumită, este cea mai mare universitate din Portugalia. În 2013 a fuzionat cu Universitatea Tehnică din Lisabona (Universidade Técnica de Lisboa).
* SAR (Synthetic Aperture Radar) este modelul de radar folosit la crearea imaginilor bidimensionale sau pentru a crea forma tridimensională a obiectelor, cum ar fi, de exemplu, peisajele sau clădirile. SAR folosește mișcarea antenei radar peste o regiune țintă, obținând astfel o rezoluție spațială mai fină decât radarele convenționale. De obicei, sistemul SAR este instalat pe o platformă în mișcare (o aeronavă sau o navă spațială). Forma de radar SAR provine de la cea a radarului de bord lateral (SLAR, side looking airborne radar).