Nauru 1000C de la XMobots (Brazilia), „cel mai complet sistem pentru misiuni de supraveghere a frontierelor”, este prima dronă de acest fel dezvoltată complet în America Latină
Armata braziliană a testat în colaborare cu producătorul brazilian XMobots integrarea dronei Nauru 1000C în operațiunile militare pentru a-și îmbunătăți capacitățile de supraveghere și apărare. După cum preciza articolul de pe site-ul armyrecognition.com (secțiunea news), „testele operaționale au fost efectuate de Regimentul 7 de Cavalerie Mecanizată în perioada 27-29 august a.c. în orașul Sant’Ana do Livramento” din statul Rio Grande do Sul (în traducere, Marele Râu al Sudului), una dintre cele 27 de unități federative ale Braziliei. Publicația Army Recognition se recomandă a fi „cea mai populară revistă online de apărare și de securitate”, oferind celor interesați ultimele noutăți ale tehnologiei militare și de apărare. Pregătirea teoretică și practică pentru operarea dronei aeriene sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle) Nauru 1000C s-a făcut în mai mult de 860 de ore cu instructori acreditați de Agenția Națională a Aviației Civile (Agência Nacional de Aviação Civil, abreviat Anac) din Brazilia. Programul de instruire dă asigurarea că operatorii sunt calificați să utilizeze cu succes drona Nauru 1000C. Conceput pentru misiuni de apărare și supraveghere, acest sistem aerian fără pilot, sau UAS (Unmanned Aircraft System), „va marca un progres semnificativ pentru forțele operaționale ale armatei braziliene”, conform site-ului uasvision.com. Nauru 1000C este capabilă să participe la misiuni complexe de supraveghere precisă și prelungită, misiuni cruciale în operațiunile de apărare a frontierelor. Compania XMobots, care deține „o experiență remarcabilă și îndelungată în dezvoltarea sistemelor avionice”, a proiectat și construit UAV Nauru 1000C care, pentru a asigura redundanța în toate sistemele aeronavei și pentru a oferi operațiunilor sale cel mai ridicat nivel de securitate, are doi autopiloți autonomi. Sloganul companiei este „Inovar e prever o amanha, hoje” (Inovează și prezice pentru mâine, astăzi). Nauru 1000C este o dronă model VTOL (Vertical Take-Off and Landing) echipată cu un sistem de propulsie hibrid. Alte caracteristici, preluate de pe site-ul companiei (xmobots.com.br), sunt :
- anvergura (aripilor) – 7,7 metri (25,3 ft),
- lungimea – 2,9 metri (9,5 ft),
- altitudinea maximă – 10.000 ft (3.000 m),
- rezistența la zbor (anduranța) – zece ore,
- viteza de croazieră – 60 noduri (peste 110 km/h),
- fuselajul – din aluminiu și materiale compozite,
- masa maximă la decolare – 150 kilograme,
- autonomia de zbor (maximă) – 60 km.
În operațiunile cu Nauru 1000C, relativ ușoare pentru utilizatori, drona VTOL pilotată de la distanță (RPA, Remotely Piloted Aircraft) transportă un rezervor de combustibil de capacitate 50 de litri și un sistem electric bazat pe randamentul a 8 motoare cu bateriile independente (xmobots.com.br). În aceeași prezentare de pe site-ul companiei mai scrie că drona Nauru 1000C a fost concepută pentru misiuni care necesită operațiuni complexe și într-o diversitate de scenarii, că este aptă să execute zbor de zi sau de noapte și să suporte ploi fine sau ceață. Siguranța sporită se datorează integrării sistemelor redundante de pilot automat. Drona Nauru 1000C este echipată pentru operațiunile de supraveghere cu o cameră electro-optică, un senzor în infra-roșu, un telemetru laser, sisteme SAR* (Synthetic-Aperture Radar) și GMTI** (Ground Moving Target Indicator). Stația mobilă de la sol poate găzdui trei drone pilotate de la distanță, trei stații de control și două terminale de date care integrează sisteme de telecomunicații cu direcționare automată. Instalată într-un container, stația mobilă cu greutatea de 2,5 tone servește și ca adăpost operațional, un spațiu care asigură confort și eficiență echipei de operatori în timpul misiunilor. „Stația de control este echipată cu ecrane tactile de 21,5 inch (54,6 cm), instrumente pentru datele primare și sisteme de comandă și control pentru pilotarea UAS și gestionarea sarcinilor utile ale misiunii” (armyrecognition.com). Dotările stației de control oferă pe teren o flexibilitate și o capacitate de răspuns semnificative. Tehnologia avansată încorporată în toate echipamentele din dotare permite un control precis al dronei și o exploatare optimă a capacităților de supraveghere și de recunoaștere. Integrarea UAS Nauru 1000C, produsă de XMobots, în arsenalul armatei braziliene îndeplinește mai multe obiective strategice :
- mărește capacitatea armatei de a desfășura misiuni de culegere de informații, supraveghere, descoperirea țintelor și recunoaștere (ISTAR, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance), esențiale pentru supravegherea frontierelor și securitatea națională,
- susține statul brazilian pentru modernizarea echipamentului militar și la sporirea încrederii în producția de tehnologii de apărare proprii,
- utilizând drona Nauru 1000C se asigură o supraveghere eficientă în condiții meteorologice diferite, ceea ce este crucial pentru o țară cu medii atât de diverse precum Brazilia.
Articolul de pe site-ul armyrecognition.com și cel publicat ulterior pe uasvision.com rememorează că armata braziliană a dezvăluit cum „utilizarea strategică a dronei Nauru 500C a susținut operațiunile împotriva activităților miniere ilegale care devastează teritoriile indigene”. Apreciată ca fiind „mai mult decât o dronă”, Nauru 1000C–CAT2, produsă de XMobots, „este unul dintre cele mai puternice instrumente din lume pentru misiunile de securitate, supraveghere și de monitorizare a frontierelor terestre, fiind singurul dezvoltat și fabricat în America de Sud în acest scop”, după cum scrie și pe lrcadefenseconsulting.com, site al companiei non-profit LRCA Defense Consulting „axată pe analize și știri speciale despre companii din sectorul brazilian de apărare”. Pe site-ul companiei XMobots se oferă o concluzie, „sistemul Nauru 1000C constă din aeronava fără pilot (pilotată de la distanță) și echipamentele cu tehnologie de vârf dezvoltate pentru industria de apărare și securitate”.
* Radarul cu deschidere sintetică (SAR, Synthetic-Aperture Radar) este o formă de radar utilizată pentru a crea imagini bidimensionale sau reconstrucția tridimensională a obiectelor, sau, altfel spus, „SAR se referă la o tehnică de creare a unor imagini cu rezoluție foarte fină dintr-un sistem radar cu rezoluție limitată” (nisar.jpl.nasa.gov).
** Radarele cu indicator de țintă în mișcare la sol, sau GMTI (Ground Moving Target Indicator), pot urmări „în timp aproape real obiectele de interes” (researchgate.net). „GMTI produc o cantitate imensă de date cu măsurători de până la câteva mii de obiecte” (ieeexplore.ieee.org).