Marina Statelor Unite și compania Hitron Technologies Inc. vor să proiecteze și să construiască drone care să oprească în cuib eclozarea ouălor de păsări sălbatice
Impactul dintre un avion în zbor cu un stol de păsări, sau uneori cu o singură pasăre, poate produce mari pagube. De cele mai multe ori, aceste „întâlniri neplăcute” au loc în perimetrul aeroporturilor, după decolarea avioanelor sau când sunt în apropiere de pistă pentru aterizare. Ciocnirea cu o pasăre, oricât de mică, poate cauza probleme foarte mari unui avion, poate însemna un pericol serios sau poate fi urmată de o catastrofă. Este una dintre cele mai mari amenințări, pentru că o pasăre „poate sparge parbrizul cabinei pilotului sau poate fi aspirată de motoare” (eu.usatoday.com). Atunci când un avion se ciocnește cu o pasăre, piloții aterizează de urgență pe cel mai apropiat aeroport pentru a stabili dacă s-au produs daune și cât sunt ele de grave. Riscul de coliziune cu păsările reprezintă un pericol pentru piloții militari fiindcă poate duce la deteriorarea avionului, la aterizări forțate (de urgență), sau chiar la accidente foarte grave. Toate zborurile sunt anulate provizoriu și preventiv, până când se finalizează o verificare tehnică minuțioasă a aparatului. Este o măsură de precauție obligatorie. În luna iunie 2019, Marina Statelor Unite ale Americii (U.S. Navy) avea, pe lângă cele aproximativ 290 de nave de luptă desfășurate pe mările și oceanele lumii, și peste 3.700 de avioane operaționale. Pentru controlul coloniilor de păsări staționate, sau care doar zboară în apropierea aeroporturilor, Pentagonul cheltuie într-un an în jur de 50 de milioane de dolari, după cum se arată pe mai multe site-uri care au descris recenta soluție și propunere coordonată de U.S. Navy (printre care dronedj.com, newscientist.com și independent.co.uk). Împreună cu o companie din orașul Lexington, statul american Kentucky, numită Hitron Technologies, încearcă să pregătească și să echipeze corespunzător drona care să caute, să localizeze și să înlăture acest „inamic extrem de periculos”, păsările din perimetrul aeroporturilor. „Dronele au mai fost folosite pentru căutarea cuiburilor de păsări, care ulterior să poată fi supravegheate de oameni, dar majoritatea cuiburilor sunt situate în locuri foarte greu accesibile, cum ar fi dealuri, turnuri sau alte tipuri de construcții înalte” (anandmarket.in). Există și exemple de situații în care sunt prezentate drone care vin în ajutorul păsărilor sălbatice. În revista on-line dronele.ro s-a scris despre o dronă aeriană sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle) care ducea mâncare unui pui de vultur Grifon, rămas singur în cuibul aflat pe niște stânci foare înalte, pentru a-i salva viața după moartea prin electrocutare a mamei. La fiecare două-trei zile puiul primea hrana necesară, iar problema zgomotului produs de propulsoarele dronei, care îl putea speria, a fost rezolvată rapid (vezi, dronele.ro/drona-botezată-mama-după…/). Pentru a goni stolurile de păsări din spațiul aerian, unde pot deveni un pericol real pentru avioane, cercetătorii s-au gândit că „pot fi utile dronele controlate manual de la sol, dar dacă operatorul este prea agresiv și sperie păsările, stolul se poate împrăștia și poate deveni și mai greu de urmărit”, scria în urmă cu ceva timp pe site-ul eu.usatoday.com. Noua dronă aeriană pentru U.S. Navy este numită de site-ul futurism.com „drona autonomă ucigașă”, pentru că va aplica o metodă folosită deja manual, ungerea cu ulei a oălor de pasăre direct în cuib. Procedeul se mai poate întâlni, de exemplu, în zona parcurilor de agrement, unde păsările sălbatice sunt supărătoare sau produc prea multe stricăciuni și unde este nevoie ca numărul acestora să scadă. Procesul de ungere implică acoperirea ouălor cu ulei de calitate alimentară (netoxic), care va bloca porii din cojile de ou, va împiedica în acest fel embrionii din interior să primească oxigen și să se dezvolte. Din această cauză nu vor mai ajunge până la faza de eclozare. Potrivit New Scientist, revista care acoperă toate aspectele științei și tehnologiei, disponibilă on-line din 1996, experții sunt de acord că, dacă se procedează corect, pulverizarea uleiului pe ouă „poate limita numărul păsărilor cuibărite la sol și poate proteja speciile pe cale de dispariție”. Contractul pentru proiectarea și construirea dronei, care va fi concepută exclusiv pentru lichidarea încă din cuib a păsărilor sălbatice de lângă aerodromuri, a fost atribuit companiei din Lexington (Hitron Technologies Inc.), care deja lucrează la un prototip în colaborare cu o echipă de la Universitatea din Carolina de Sud (University of South Carolina, cu noul logo UofSC). Hitron Technologies oferă servicii tehnice pentru proiectarea sistemelor robotizate și a dronelor aeriene (UAV) bazată pe ROS, inclusiv de navigare automată și de evitare a obstacolelor. Pentru aceste aplicații asigură și servicii personalizate de procesare a imaginilor și de analiză a datelor. Robot Operating System (ROS) este un set de biblioteci și de instrumente software care ajută la crearea aplicațiilor pentru roboți. După cum precizează site-ul hitron-technologies.com, în 2019 compania a primit proiectul SBIR* (Small Business Innovation Research) faza 1 cu numele care poate fi tradus ca „Sistem de uleiere de la distanță a ouălor, cu identificare autonomă și automată a obiectelor țintă, pentru gestionarea păsărilor nedorite”. Pe baza noului sistem împotriva acestui pericol, atunci când este detectată o posibilă țintă, operatorul va lua decizia finală, dacă să inițieze rapid operațiunea de ungere și să stopeze eclozarea ouălor. Utilizarea uleiului este considerată o modalitate corespunzătoare (lipsită de violență) de control a populațiilor de păsări sălbatice. Înainte de a fi aprobată pentru testele din teren de către autoritățile competente, dronele „înarmate” cu dispozitivul care oprește ouăle de la eclozare vor fi supuse, bineînțeles, testelor de laborator. Deocamdată, experții sunt suspicioși privind succesul operațiunilor, ei se întreabă dacă dronele autonome pot unge un ou în mod eficient, mai ales că ar trebui să fie acoperit complet, pe totă suprafața, inclusiv pe coaja așezată direct pe cuib. Orice altă ungere parțială nu și-ar atinge scopul, va funcționa total ineficient. Până acum nu s-au precizat date despre modelul de dronă care va fi utilizat și, desigur, nici despre caracteristicile sale tehnice. Va urma.
* (extras de pe site-ul sbir.gov) Programele Small Business Innovation Research (SBIR) și Small Business Technology Transfer (STTR) sunt programe competitive care încurajează companiile mici să se angajeze la nivel federal în cercetare și dezvoltare (R & D, Researce and Development), cu potențial de comercializare. Printr-un program SBIR sau STTR cu premii se deschide drumul întreprinderilor mici să-și descopere potențialul tehnologic și se oferă stimulent ca să poată profita de pe urma comercializării acestuia. Prin includerea întreprinderilor mici în competiția națională de R&D, este stimulată inovația în tehnologia de ultimă generație. În Statele Unite se dezvoltă spiritul antreprenorial, pentru că prin aceste programe sunt îndeplinite necesitățile specifice de cercetare și dezvoltare din toată țara.