Drona 5GAT are programat, în sfârșit, zborul inițial (2)

October 2020

 

Testele de la sol din septembrie s-au finalizat cu succes, iar primul zbor a fost planificat pentru sfârșitul acestei luni (octombrie 2020)

Continuare Robert F. Behler (Director, Operational Test and Evaluation, DOT&E) a declarat, „Pentru a stabili dacă un sistem este într-adevăr credibil în luptă, trebuie să-l testăm în condiții realiste. Asta include lupta împotriva unei amenințări bazată pe situații reale. În prezent, ne lipsește o platformă pentru teste care să reflecte cu adevărat capacitățile aeriene din a cincea generație”. Rezolvarea cât mai repede a acestei situații este esențială, iar soluția este folositoare nu numai pentru teste, ci și pentru antrenamente de atac. Cu proiectul dronei 5GAT s-a reluat „procesul tipic de achiziție” și s-au folosit metode noi de gestionare a programelor și de contractare, care „să accelereze dezvoltarea de noi capacități” prin investiții reduse. Pe lângă aceste declarații, Michael Crisp, fost pilot și responsabil pentru războiul aerian în cadrul unității de testare și evaluare din Departamentul Apărării (Department of Defense, DoD), a mai spus că STS (compania Sierra Technical Services) a avut libertatea „de a explora tehnici de proiectare și de fabricație de ultimă generație” și că economiile s-au realizat prin „reciclarea activelor deținute de guvern”. De exemplu, pentru a menține costurile reduse, aeronava 5GAT a fost echipată cu două motoare General Electric J85 (GE J85) recuperate de la avioanele supersonice de antrenament Northrop T-38 Talon retrase de la zbor. Avionul cu două locuri Northrop T-38 Talon este în funcțiune de peste 50 de ani. Odată cu primul zbor al prototipului unic 5GAT, care va avea loc peste câteva zile, se trece de la un concept la punerea lui în practică „în mai puțin de trei ani și jumătate, incluzâd și perioadele în care programul a fost încetinit dramatic” din motive obiective. Una dintre cauze este în legătură cu problemele de finanțare iar alta de întârzierile datorate epidemiei Covid-19 și restricțiilor de circulație”, a mai spus Michael Crisp. Drona 5GAT va putea fi utilizată și pentru ca următoarele generații de piloți, cadeți ai Academiei Forțelor Aeriene din Statele Unite (USAFA, United States Air Force Academy) să obțină experiență în condiții de luptă apropiate de cele reale. Michael Crisp crede că drona 5GAT „arată puterea, creativitatea și flexibilitatea pe care o poate produce o echipă mică, dar complexă”. S-a lucrat cu puține constrângeri și doar în beneficiul militarilor, scriu articolele din uasvision.com și dronedj.com, care reiau unele părți din declarația lui Michael Crisp. Testele de zbor de la Dugway Proving Ground, care se vor desfășura conform programului la sfârșitul acestei luni, au ca principale obiective demonstrarea caracteristicilor dronei 5GAT, a performanțelor diferitelor subsisteme și a funcționalității la decolarea și la aterizarea automată a aeronavei. Testele ulterioare se vor extinde progresiv și au în vedere zborul aeronavei la altitudine, viteza și creșterea forței G. După cum arată site-ul flightglobal.com, compania Sierra Technical Services susține că „aeronava ar putea fi produsă cu mai puțin de 10 milioane de dolari (USD) pe exemplar”, iar Pentagonul „explorează ideea de a folosi un număr mare de drone de acest fel pentru derutarea adversarului”. Pe același site (flightglobal.com) mai scrie că firma STS a mai proiectat o dronă, „suficient de ieftină” încât să poată fi produsă rapid și chiar pierdută în luptă sau în zboruri de pregătire și antrenament a piloților. Informații noi se vor regăsi în revista on-line dronele.ro după anunțul despre zborul de test al prototipului 5GAT. Va urma.

Tags