Drona 5GAT a companiei STS va avea caracteristicile importante ale avioanelor inamice, cum ar fi performanța, semnătura și sistemul de contramăsuri
Compania Sierra Technical Services, Inc. (numită în continuare STS) din orășelul Tehachapi, situat în apropierea zonei de deșert a comitatului Kern din statul California, va livra armatei Statelor Unite un prototip nou de aeronavă, care va ajuta la antrenarea piloților pentru lupta cu avioanele invizibile (stealth fighters) moderne, de ultimă generație. Contractul pentru aeronava țintă fără echipaj, care va reproduce caracteristicile de zbor ale celor mai performante avioane de luptă inamice, a fost oferit de Pentagon la începutul acestei luni. „Sierra Technical Services este o companie specializată în proiectarea și fabricarea de drone aeriene sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle) la preț redus” (sierratechnicalservices.com). Pe site-ul flightglobal.com mai sunt adăugate următoarele informații, „compania din California a fost fondată în anul 2006 de doi ingineri de la Lockheed Martin Skunk Works, Roger și Debra Hayes, soț și soție”. Compania STS are locația și își desfășoară activitățile pe aeroportul Tehachapi din orașul californian al cărui nume l-a preluat. Epitetul Skunk Works este pseudonimul programelor avansate de dezvoltare ale companiei Lockheed Martin, proiecte cunoscute anterior ca Lockheed Advanced Development Projects. La fel ca și în multe alte domenii din inginerie sau din afaceri, unde numele „skunk works” sau „skunkworks” descrie „un grup de experți din cadrul unei organizații cu un grad ridicat de autonomie și cu misiunea de a lucra la proiecte avansate și de cele mai multe ori confidențiale”, Lockheed Martin Skunk Works s-a implicat direct „într-o serie de proiecte de aeronave, în programe de cercetare și dezvoltare (R&D, researche and development) și în platforme de aeronave exotice”, toate sub calicativul strict secret. Potrivit site-ului companiei, STS, care proiectează, produce, asamblează și testează prototipuri „până la introducerea rapidă pe piață”, dezvoltă începând din 2008 „designul conceptului de aeronave 5GAT” (uasvision.com). 5GAT este prescurtarea pentru „Fifth Generation Aerial Target”. Conform aceluiași website, contractul pentru 5GAT este gestionat de USACE (United States Army Corp of Engineers) și de OSD/DOT&E (Office of the Secretary of Defense, Director of Operational Test and Evaluation). Noua etapă a contractului principal din luna martie 2017 „pentru proiectarea, fabricarea, asamblarea, integrarea și testarea la sol și în zbor a prototipului 5GAT”, de fapt un contract nou, a fost confirmată pentru public la mijlocul acestei luni, august 2023, de președintele actual al STS, Roger Hayes. În postarea menționată s-a precizat și că tranzacția se referă la fabricarea a două aeronave („companiei Sierra Technical Services tocmai i s-a atribuit un nou contract pentru a aduce îmbunătățiri de proiectare, pentru a construi și a testa în zbor două ținte aeriene de a 5-a generație”). Roger Hayes a mai spus, „5GAT este o aeronavă de înaltă performanță, subsonică, invizibilă, fără pilot (UAV), de generația a cincea”. Anterior, STS a descris noua „țintă aeriană experimentală” ca o aeronavă de dimensiunea celor de luptă, dar cu „reduse posibilități de a fi observată”. Anunțul companiei mai spune că designul experimental încorporează o pereche de motoare cu reacție General Electric J85 într-o structură cu 95 % fibră de carbon. Scopul țintelor aeriene este de „a reproduce caracteristicile aeronavelor inamice, cum ar fi performanța, semnătura și contramăsurile”. Atât în articolul de pe site-ul uasvision.com cât și în cel de pe flightglobal.com se menționează că o preocupare deosebită pentru planificatorii militari de la Washington o reprezintă avioanele de generația a 5-a, cum ar fi Sukhoi Su-75 din Rusia și Chengdu J-20 din China, deoarece beneficiază de „îmbunătățiri substanțiale față de platformele mai vechi, atât în ceea ce privește performanța aerodinamică, cât și capacitatea de a evita detectarea de radare”. Potrivit Pentagonului, una dintre cele mai moderne și mai dificile caracteristici se referă la sarcinile utile de atac electronic. Pe lângă dimensiunea și semnătura avioanelor de luptă de ultimă generație, acest atribut are „un impact semnificativ asupra descoperirii, urmăririi și ghidării sistemelor antiaeriene”. 5GAT este proiectată și, când testele vor fi finalizate cu bine, va fi folosită ca țintă aeriană de ultimă generație (NGAT, Next Generation Aerial Target) pentru evaluarea armelor aer-aer și sol-aer, la pregătirea piloților și la antrenamentul forțelor terestre. Conform declarației lui Roger Hayes, compania STS încearcă să angajeze imediat „toate tipurile de ingineri și de producători de compozite”, pentru a sprijini accelerarea proiectului și respectarea termenilor contractuali cu Pentagonul (flightglobal.com). Cu toate acestea, privind primul zbor al prototipului, nu a s-a specificat vreun termen țintă, nici din partea start-up-ului STS și nici a Pentagonului. Pentru antrenamentul ADAIR (adversary air) pot fi utilizate avioane pilotate de ultimă generație, cum sunt Lockheed Martin F-22 Raptor sau F-35 Lightning II, dar acestea sunt costisitoare de operat și limitate ca număr. ADAIR, care utilizează avioane de luptă pilotate, nu rezolvă și „nevoia de testare cu foc real a armelor aer-aer, sol-aer și a sistemelor de război electronic”. Va urma.