Procyon 800E, folosită la testele din podgoriile Jöst, este VTOL (cu decolare și aterizare pe verticală)
Continuare. Una dintre principalele caracteristici ale dronei-elicopter Procyon 800E este modul de decolare și aterizare pe verticală (VTOL). Pe lângă aceasta, „viteza mare de deplasare, raza lungă de acțiune și toleranța ridicată la vânt” fac din Procyon 800E „o platformă rentabilă”, după cum arată descrierea din prezentarea de pe site-ul companiei producătoare, NOVAerial Robotics*) (novaerial.com). Numele dronei-elicopter vine de la cea mai strălucitoare stea din constelația australă Canis Minor, Procyon (provenit din greaca veche) sau Alpha Canis Minoris (prescurtat α CMi). Drona este echipată cu un sistem de control al zborului „performant și fiabil”. Pentru testele de inspecție a viței-de-vie de la Jöst Vineyards*), cea mai mare podgorie din Noua Scoție, Canada, a avut ca sarcină utilă o cameră multi-spectrală și sistemul de transmisie de date în timp real prin rețeaua celulară 4G. Procyon 800E este realizată în totalitate, de la proiectare și până la asamblare, de NOVAerial Robotics, una dintre filialele companiei Global UAV Technologies*). Principiul de bază la proiectarea Procyon 800E a fost simplitatea sistemelor mecanice, o calitate a mai multor drone multirotor, pentru ca operațiunile de întreținere și reparații să fie mai simple. Numărul de piese în mișcare este redus, ceea ce face ca drona Procyon 800E „să fie nu doar fiablă și mai ușor de întreținut, ci și ușoară și mai compactă”. Pentru piesele care formează corpul dronei și pentru componentele structurale din plastic, s-a folosit tehnologia de imprimare 3D. Viteza de deplasare relativ mică dar mai ales zborul staționar al dronelor-elicopter nu sunt influențate de conturul lor, mai puțin aerodinamic. Cu multe componente fabricate din plastic, Procyon 800E are greutatea redusă, iar modularitatea este de mare ajutor la reparații. Un utilizator, care știe să folosească o aplicație CAD, reproiecteaază o piesă, apoi o imprimă 3D și o înlocuiește pe cea deformată. O altă idee de proiectare, împrumutată de la dronele multirotor, este acționarea motoarelor individual, astfel că nu se va utiliza un cuplu de transmisie între rotorul principal și rotorul anticuplu, cel de pe coadă. Configurarea platformei Procyon 800E, sau tipul aparaturii pe care o va transporta, se face în funcție de solicitările clientului. Un exemplu este montarea camerei pentru cartografiere Sony QX1, dar sunt multe alte opțiuni posibile. Sarcina utilă poate fi o cameră montată pe gimbal, senzori LiDAR sau Cargo și altele, motivul pentru care drona Procyon 800E este recomandată la operațiunile de inspecție aeriană. „Diversitatea de echipamente permite specializarea pentru diferite misiuni” (novaerial.com). Se poate utiliza și la activități de recunoaștere, urmărire, supraveghere (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance, ISR), pentru paza de coastă, pentru suprevegherea de la înălțime a frontierelor, sau la operațiunile unde prezența zgomotului poate dăuna, datorită sistemului simplu, practic și silențios de transmisie de la motor la rotorul principal (elicele mari). Site-ul novaerial.com mai precizează că Procyon 800E este controlată de software-ul Ardupilot, cel mai avansat, complet și fiabil software autopilot disponibil pe piață. Este software-ul folosit la 90% dintre dronele multirotor, ceea ce înseamnă că Procyon 800E „beneficiază de funcționalitatea dezvoltată de multe alte drone”. Rezultatul este un avantaj suplimentar, posibilitatea ca, printr-o pregătire suplimentară minoră, să fie inclusă într-o flotă de drone, care se bazează pe același sistem de control (Ardupilot). Dintre specificațiile prezentate de producător, mai relevante sunt:
- Diametrul rotorului : 1780 mm
- Lungime : 1440 mm
- Înălțime : 420 mm
- Lățime : 440mm
- Greutate fără sarcină : 7,1 kg
- Greutate operațională : 12,4 kg
- Greutate sarcină utilă : 1-5 kg
- Greutate maximă : 15 kg
- Anduranța : 40 de minute
- Zbor de croazieră : 50 de minute
- Viteza de croazieră : 50 km/h
- Viteza maximă : 90 km/h
- VNE (velocity-never exceed) : 120 km/h
- Temperatură minimă : -10C
- Temperatura maximă : + 40C
- Gama de telemetrie : 20 km
Datorită performanțelor deosebite ale dronei-elicopter Procyon 800E și datorită diversității de opțiuni pentru sarcina utilă, compania GeoInspect Ltd. din Irlanda, care are mulți ani de experiență în folosirea metodelor de măsurare LiDAR (light imaging, detection and ranging), și-a arătat intenția de a o introduce și pe piața europeană, în special pentru servicii de cartografiere, topografiere și de inspecție aeriană. Lidar se mai numește uneori scanare laser 3D, o combinație specială de scanare 3D și scanare laser, și are aplicații terestre, aeriene și mobile. Senzorii LiDAR pot fi instalați cu ușurință pe UAV Procyon 800E.
*) Mai multe informații despre colaborarea pentru „podgoria digitală a viitorului” și despre toate companiile participante (Jöst Vineyards, Global UAV Technologies, VineView și NOVAerial Robotics) se află în adnotările din subsolul primei părți a articolului (vezi, dronele.ro/colectarea-datelor-cu-drone… (1)/.