Certificări STANAG 4703 și SAIL III pentru UAV One 150

April 2025

 

„Este pentru prima dată când o aeronavă fără echipaj din categoria sa obține două tipuri de certificări”, cu referire la STANAG 4703 (NATO) și LUC SAIL III (EASA) pentru drona Primoco One 150

Drona aeriană, sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle), One 150 a companiei Primoco UAV SE a obținut recent două certificări oficiale. Prima este STANAG 4703, standardul militar (STANdardization AGreement) al Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO, de la North Atlantic Treaty Organization) conform cerințelor esențiale de navigabilitate (Airworthiness Essential Requirements, AEP-83 edition C). A doua este Certificatul de Operator pentru UAS (Unmanned Aircraft System) Ușor, pe scurt LUC (Light UAS Operator Certificate) categoria SAIL III*, conform clasificării elaborate de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA, European Union Aviation Safety Agency). Este pentru „prima dată când o aeronavă fără echipaj din categoria sa obține două tipuri de certificări de acest fel” (uasvision.com, uavnavigation.com și thedroningcompany.com). Se mai poate spune că, „realizarea marchează o piatră de hotar semnificativă în industria UAS, fiind pionierul acestei prime certificări duale pentru o platformă UAV cu aripă fixă (fixed wing)”. Rolul decisiv în dobândirea celor două certificări, STANAG 4703 (NATO) și LUC SAIL III (EASA), pentru platforma UAV cu aripă fixă One 150 l-a avut compania UAV Navigation-Grupo Oesía. One 150 este un vehicul aerian fără pilot pentru uz civil și militar, proiectat și fabricat de compania Primoco UAV SE din Praga, Republica Cehă, un client important al UAV Navigation-Grupo Oesía. Cu sediul central în capitala Spaniei, orașul Madrid, „UAV Navigation este o companie privată cu capital integral spaniol. Din 2004 este specializată în proiectarea soluțiilor de ghidare, navigare și control (GNC solutions) pentru vehicule aeriene fără pilot (UAV)”. Pe site-ul companiei (uavnavigation.com) scrie că, „soluțiile de control al zborului UAV Navigation-Grupo Oesía sunt utilizate de o varietate de producători aerospațiali de prim nivel într-o gamă largă de UAV, cunoscute și sub denumirea de sisteme de aeronave pilotate de la distanță (RPAS, Remotely Piloted Aircraft Systems) sau drone”. Ca producător european de top al acestor sisteme, compania madrilenă UAV Navigation a colaborat cu Primoco UAV „furnizând documentația și probele privind robustețea și fiabilitatea autopiloților săi”, informații esențiale pentru obținerea certificărilor STANAG 4703 și SAIL III. „Această certificare dublă este rezultatul a cinci ani de testare riguroasă, timp în care UAV Navigation-Grupo Oesía a jucat un rol cheie prin furnizarea de tehnologie critică, în primul rând la sistemul de control al zborului” (uasvision.com și uavnavigation.com). Drona One 150 a îndeplinit solicitările stricte operaționale și de siguranță în spațiul aerian partajat datorită parametrilor tehnici ai pilotului său automat de ultimă generație. Despre compania Primoco UAV SE și unele realizări ale acesteia s-a mai scris în revista on-line dronele.ro (vezi, dronele.ro/zborul-bvlos-al-dronei… -1/ și dronele.ro/zbor-bvlos-al-one-150… -2/ din iunie 2022), ca și despre o altă colaborare de succes a companiei cu UAV Navigation din Spania (vezi dronele.ro/colaborare-primoco-si-uav-navigation/ din noiembrie 2019). Drona Primoco One 150 „se caracterizează prin anduranță și performanțe excepționale”. Rezistența zborului, fără pauză, este de până la 15 ore la o viteză de croazieră de 120 km/h, ceea ce-i permite o autonomie de până la 1.800 km într-o singură misiune. Pe site-ul uav-stol.com scrie despre Primoco One 150 că este „o platformă multifuncțională capabilă să transporte echipamente pentru o mare varietate de sarcini civile și militare și să culeagă informații în timp real”. Sarcina utilă (payload) poate conține „de la senzori optici și radare, la zeci de alți senzori extrem de sofisticați” pentru funcționarea atât în condiții de „zbor la vedere” (VLOS, visual line of sight), cât și „dincolo de linia de observare a operatorului” (beyond visual line of sight). Dintre caracteristicile dronei Primoco One 150, publicate de uav-stol.com, se pot remarca :

  • greutatea maximă la decolare – 150 kg (330 lb),
  • sarcina utilă (payload) – între 1 și 30 kg (1-66 lb),
  • viteza de croazieră – 120 km/h (65 kt),
  • raza maximă – 1.800 km (972 nautical mile),
  • rezistența, sau anduranța – până la 15 ore,
  • altitudinea maximă – 3.300 metri.

Articolele care au făcut referire la dubla certificare (citate mai sus) subliniază că, „Procesul de certificare a inclus peste 200 de verificări, 170 de zboruri de testare și aproape 50 de teste la sol, colectând un volum extins de date care au validat performanța sistemului de control al zborului”. Inginerul aerospațial Miguel Ángel de Frutos, deținător al funcțiilor de director și de CTO la UAV Navigation-Grupo Oesía, a declarat, „Angajamentul nostru față de siguranță și inovație tehnologică este prioritatea principală, iar certificările obținute recent sunt o dovadă. Această piatră de hotar reafirmă calitatea și fiabilitatea sistemelor noastre de navigație și control, dar și demonstrează că avem capacitatea de a ne sprijini clienții în cele mai exigente procese de certificare”. Articolul de pe site-ul uavnavigation.com consideră că urmarea acestei certificări istorice, este că UAV Navigation-Grupo Oesía „își reafirmă poziția de lider în tehnologiile de ghidare, navigare și control pentru sistemele aeriene fără pilot, contribuind decisiv și însoțindu-și clienții în procesele de certificare la dezvoltarea și certificarea UAV-urilor, atât pe piața civilă, cât și pe cea militară”.


* Termenul SAIL III apare frecvent atunci când se analizează logistica unei drone. Este „o clasă de permis” pentru operarea dronelor, cu alte cuvinte, nu este vorba despre certificarea unui dispozitiv, ci despre operațiunile de zbor planificate și cum sunt examinate și aprobate pentru implementare. „SAIL III este una dintre categoriile SORA (Specific Operations Risk Assessment), care determină riscul operațiunii planificate și definește cerințele” (3rd-element.com). Producătorii care solicită și desigur intenționează să demonstreze conformitatea SAIL III au ca recomandare să contacteze pentru îndrumare o autoritate competentă (easa.europa.eu), iar evaluarea este o procedură prin care se certifică și se declară că aeronava îndeplinește specificațiile necesare pentru a opera în siguranță în scenariile solicitate (eudroneport.com).

Tags