UAV Primoco are și sisteme de siguranță suplimentare care o ajută să se întoarcă la bază sau să aterizeze într-o zonă sigură
O dronă aeriană sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle) a fost echipată cu un nou sistem de control al zborului, sau FCS (Flight Control System). Acest aparat de zbor fără pilot este un model de dronă cu aripi fixe (fixed wing), este de dimensiuni medii și are o greutate de 150 de kilograme. Numită Primoco, drona a fost proiectată și construită de compania cu același nume din Republica Cehă. Primul său zbor a fost efectuat în iulie 2015 iar producția a început în luna ianuarie a anului următor cu UAV Model One 100. Principalele operațiuni aeriene pentru care poate fi folosită sunt cele civile, printre care, aplicațiile de supraveghere și protecție a frontierelor, de monitorizare și securizare a conductelor de petrol sau gaze, supervizarea de la distanță a infrastructurii și altele. UAV Primoco prezintă o fiabilitate remarcabilă și în condiții meteorologice nefavorabile. Drona poate fi controlată manual, fiind foarte ușor de „pilotat”, sau automat, dacă înainte de a porni pentru zbor sunt stabilite, sau „programate”, unele puncte de pe traseu. Al doilea mod de zbor permite o decolare și aterizare complet automat. Sisteme de siguranță suplimentare ajută drona să se întoarcă la bază (funcția RTH, return to home) sau să aterizeze într-o zonă sigură „în cazul în care se pierde comunicația sau apar anumite defecțiuni”. Pentru ultimele teste, care au fost efectuate recent, printre care și cel înregistrat video și postat pe site-ul youtube.com, a fost folosită cea mai nouă versiune a sistemului FCS construit de compania spaniolă UAV Navigation, „un dezvoltator de soluții avansate de control al zborului pentru UAV profesionale” (uasvision.com). UAV Navigation „urmează filozofia de a crea parteneriate pe termen lung cu clienții săi”. În timpul testelor s-au remarcat mai multe îmbunătățiri, în special controlul eficient al operațiunilor din timpul decolării și aterizare care, acum sunt complet automate fără a utiliza sisteme RTK1) sau DGPS2).
1) RTK (Real-time kinematic), sau poziționarea cinematică în timp real, este o tehnică de navigație prin satelit folosită pentru îmbunătățirea preciziei datelor derivate din sistemele de poziționare bazate pe satelit (GNSS, Global Navigation Satellite System) precum GPS, GLONASS, Galileo și BeiDou. În revista on-line dronele.ro s-a mai scrie despre RTK (prin căutare cu funcția Search se pot găsi articolele în care a fost descrisă această tehnică de navigație.
2) DGPS (Differential Global Positioning System) este un sistem de poziționare globală. Este o îmbunătățire a sistemului GPS )Global Positioning System) oferind o precizie mai bună a locației. Fiecare DGPS folosește o rețea de stații de referință fixe la sol pentru a transmite diferența dintre pozițiile indicate de sistemul de satelit GPS și pozițiile fixe cunoscute. În cazul celor mai bune implementări crește precizia GPS nominală, de 15 metri, până la aproximativ 1-3 cm.