US-1, drona care poate fi numită „bateria zburătoare”

September 2018

Cu un timp de zbor de două ore, US-1 depășește de 4-5 ori anduranța modelor de pe piață din aceeași clasă

Pentru o analiză comparativă și pentru formarea unei păreri obiective despre drona aeriană US-1, concepută și construită de Impossible Aerospace, trebuie urmărite câteva caracteristici1) publicate pe site-ul companiei, impossible.aero (vezi datele din tabelul de la subsolul articolului !). Chiar dacă unele dintre calități, sau dintre proprietăți, sunt aproximativ asemănătoare cu ale majorității dronelor quadcopter din aceeași categorie existente pe piață, o caracteristică, foarte importantă pentru utilizatori, iese în evidență. Este vorba despre anduranța, sau timpul de zbor, de două ore, bineînțeles fără întrerupere, adică fără opriri pentru reîncărcarea bateriei sau pentru înlocuirea celei consumate. Zborul dronelor quadcopter se bazează pe motoare electrice alimentate, de regulă, de un acumulator sau de o baterie. Este unul dintre motivele care duc la principala deficiență a acestor aparate de zbor, anduranța zborului, sau timpul cât pot sta în aer cu energia furnizată de o baterie, la o singură încărcare. Limita maximă pentru zborul unui UAV de mici dimensiuni, fie că este DJI, Yuneec, Parrot, GoPro sau al altui producător, este de 25-30 de minute, limită impusă de viața relativ scurtă a acumulatorului. „Consumul este prea mare față de cantitatea de energie pe care o furnizează bateria dronei” (go4it.ro). Din acest motiv, „proprietarii de drone sunt nemulțumiți”, iar mulți dintre aceștia achiziționează, odată cu aparatul propriu-zis, două baterii, pe care le pot schimba rapid pentru o utilizare mai îndelungată a aparatului de zbor. Solicitarea unei baterii suplimentare „a devenit deja o necesitate” pentru majoritatea cumpărătorilor, atunci când se hotărăsc să comande o dronă, se arată pe site-ul digitaltrends.com. Compania start-up americană Impossible Aerospace2), din Sunnyvale3), statul California, „susține că totul se va schimba” odată cu anunțul că poate produce un model de dronă aeriană care va zbura timp de două ore, depășind de aproximativ 4-5 ori pe cele de pe piață în acest moment. Dronele multicopter de mici dimensiuni sunt folosite, din ce în ce mai des în tot mai multe activități economice, de exmplu la explorarea zonelor industriale, la livrările de pachete, pentru cartografiere și topografiere, pentru acțiuni de supraveghere a frontierelor, la operațiunile de căutare și salvare, în lupta împotriva braconajului, la inspecția culturilor agricole și în agricultura de precizie etc. Descrierea modului cum sunt utilizate în unele dintre aceste domenii a fost subiectul altor articole ale revistei on-line www.dronele.ro și, printr-o simplă căutare (funcția search), pot fi „descoperite” și, eventual, parcurse (de exemplu, inspecție, cartografiere, precizie și așa mai departe, în funcție de subiectul de interes). Conceptul realizat de Impossible Aerospace și prezentat pe 10 septembrie a.c. este unul inedit, „presupune dispunerea uniformă a mai multor baterii electrice” în corpul și în cele patru brațe ale dronei, incluzându-le astfel în structura de rezistență a aparatului. La UAV US-1 „sursa de energie este, astfel, o componentă a structurii principale”, iar proiectarea configurației aparatului de zbor „se face în jurul bateriei”. Din cauza bateriilor Li-ion, nu este de mirare că greutatea dronei US-1 este de aproape 5 ori mai mare decât a modelului DJI Phantom 4 Pro. Pe site-ul impossible.aero a apărut anunțul că „Brevetul internațional este în așteptare”. Drona a fost botezată, pe bună dreptate, „Flying Battery”. Cu o sarcină utilă de 1,3 kg (2,9 lb) drona US-1 poate zbura 78 de minute, de aproximativ 2-3 ori mai mult decât alte UAV cu o configurație similară. Datorită numărului mare de baterii, înlocuirea acestora când sunt consumate este foarte dificilă. În schimb, dacă se conectează un încărcător rapid opțional, celulele (acumulatorii) pot ajunge la o capacitate de 85 de procente în aproximativ 45 de minute. „US-1 este mai mult decât o dronă, este bateria care zboară”, a declarat Spencer Gore, CEO al Impossible Aerospace. „Arată modul cum trebuie construite aeronavele electrice pentru a concura modelele convenționale și pentru a înlocui combustibilii pe bază de petrol din aviație”.

 

Dacă intenția de a introduce această tehnologie la aeronavele mai mari se va materializa, se va produce „o schimbare majoră” în industria construcției de aeronave. La dezvoltarea acestui concept au participat ingineri de la Tesla, SpaceX și alte companii importante, experimentați în domeniul motoarelor electrice și al bateriilor. Primele drone US-1, echipate cu senzori optici și termici, au fost deja comandate de departamente ale poliției, de pompieri și de echipe de căutare și salvare din Statele Unite. Livrarea către potențiali clienți și onorarea cererilor este așteptată în cursul acestui an (digitaltrends.com). Pe site-ul uavexpertnews.com se mai arată că, având în vedere problemele de confidențialitate și securitate națională cu care se pot confrunta companiile, Impossible Aerospace a decis ca fiecare dronă US-1 să fie în întregime proiectată și asamblată în Statele Unite.


1) Sunt prezentate în continuare câteva dintre caracteristicile mai importante ale US-1, preluate din specificațiile publicate pe site-ul companiei Impossible Aerospace (impossible.aero).

    Drona :

  • Dimensiuni externe : 660 x 660 mm (26 x 26 inch)
  • Masa, fără sarcină utilă : 7,1 kg (15,7 lb)
  • Durata zborului : până la 120 de minute
  • Capacitatea utilă nominală : max 1.3 kg (2.9 lbs)
  • Timp de zbor cu sarcină utilă nominală : până la 78 de minute
  • Viteza maximă : până la 19 m/s (42 mph sau 68,5 km/h)
  • Distanța parcursă : până la 75 km
  • Interval de temperatură de funcționare : 0° – 50° C (32° – 122° F)
  • Tipul bateriei : litiu-ion (Li-ion)
  • Sistem de navigație : GPS (Global Positioning System)

     Stația de la sol :

  • Afișarea datelor de zbor : în timp real
  • Ecran video : 20 inch
  • Ecran de control : 12 inch
  • Capacitatea bateriei : 5 ore

     Senzorii :

  • Flir Duo Pro R (cameră termală de înaltă rezoluție)
  • Pentru opțiuni suplimentare de senzori trebuie contactată compania.

2) Impossible Aerospace a fost înființată în 2016 de Spencer Gore și este susținută financiar cu 9,4 milioane de dolari de mai mulți parteneri. Cel mai important este Bessemer Venture, iar investitorii Eclipse Ventures și Airbus Ventures au participat la cea mai recentă rundă de finanțare, ducând suma totală la peste 11 milioane de dolari. Toate produsele companiei sunt proiectate și asamblate în Statele Unite.

3) Sunnyvale este un oraș situat în comitatul Santa Clara, fiind al șaptelea ca populație din zona San Francisco Bay. Este unul dintre principalele orașe din Silicon Valley.

Tags