UAS stealth Vectis (Skunk Works), activă peste 2 ani (1)

September 2025

 

Aeronava fără pilot Vectis (Lockheed Martin), concepută pentru a fi „adaptabilă cerințelor oricărui operator”, este „extrem de agilă, simplu de personalizat și accesibilă”

Divizia proiectelor avansate a companiei Lockheed Martin, Skunk Works, a divulgat câteva informații despre cea mai nouă creație a sa de luptă aeriană colaborativă, drona autonomă și invizibilă Vectis. Supranumite „companioni loiali”, aeronavele CCA (Collaborative Combat Aircraft) sunt considerate „o modalitate mai ieftină și mai ușor de utilizat pentru a consolida flotele forțelor aeriene”, conform unui articol publicat recent pe site-ul newsweek.com. Prin dezvăluirea dronei încadrată în grupa 5 și concepută de „celebra, legendara și enigmatica” sa divizie, Lockheed Martin marchează „un progres esențial în tehnologia stealth și în viitorul războiului aerian fără pilot” (sustainability-times.com). În armata americană, sistemele aeriene fără pilot din Grupa 5 (Group 5 Unmanned Aircraft Systems), sunt „cele mai mari și mai capabile”. Grupa 5 cuprinde orice UAS cu MTOW (greutatea maximă la decolare) de 1.320 lbs (600 kg) sau mai mult și care poate zbura la altitudini de 18.000 fts (aproape 5.500 m) sau mai mari (uasvision.com). Drona Vectis, cu toate că este încă în curs de dezvoltare, se prezintă ca „o platformă inovatoare ce ar putea schimba dinamica războiului aerian”. La întrebările privind dimensiunile concrete sau alte specificații ale UAS Vectis, O. J. Sanchez, vicepreședintele și directorul general al Skunk Works, a ocolit răspunsul. Domnia sa a spus că, în proiect, drona Vectis este mai mică decât un avion de vânătoare Lockheed Martin F-16, dar mai mare decât dronele care seamănă cu rachetele Common Multi-Mission Truck (CMMT, pronunțat „comet”) ale companiei. O. J. Sanchez a mai spus că Vectis depinde de pistă, dar nu a oferit date despre configurația trenului de aterizare. „CMMT este o familie de vehicule low-cost, concepute pentru a fi lansate de pe avioane de vânătoare, bombardiere și transportoare, precum și de pe alte platforme de lansare aeriene și terestre” (navalnews.com). CMMT are o gamă foarte largă de dimensiuni și configurații. De exemplu, o variantă care se poate lansa de pe avioane de transport, cum ar fi C-130 și C-17, și de pe avioane de vânătoare și bombardiere, are o rază de acțiune de peste 500 de mile marine (peste 950 km). O altă variantă cu o rază lungă de acțiune se lansează din elicoptere. În prezentarea de pe site-ul navalnews.com se mai precizeaă că, „pentru a crește raza de acțiune a CMMT, se pot adăuga module suplimentare de combustibil, dar le va crește lungimea”. Este recunoscut că divizia Skunk Works a companiei Lockheed Martin „a lucrat în secret, multe dintre proiecte fiind învăluite în mister, dar contribuțiile la aviație sunt bine cunoscute și unanim apreciate, fiecare aeronavă împingând limitele posibilului” (sustainability-times.com). Exemplul recent, și anume noua capacitate a UAS Vectis de a colabora cu aeronave cu echipaj uman, precum F-35, „sugerează un viitor în care omul și mașina vor lucra împreună perfect”, conform aceluiași site. Nu poate trece neobservată remarca din articolul publicat pe site-ul dronexl.co, „Aceleași minți din Skunk Works, legendara divizie a companiei Lockheed Martin, care ne-au adus F-117 Nighthawk și F-35 Lightning, iar mai recent F-35 Lightning II, tocmai au ridicat cortina de pe cea mai nouă creație a lor, o dronă de luptă autonomă și invizibilă (stealth)”. Drona letală Vectis din Grupa 5 este agilă, ușor de personalizat și accesibilă pentru „a promova dominația neegalabilă a aviației americane și a forțelor aliate” (lockheedmartin.com). Dezvăluirea aeronavei de luptă colaborativă Vectis, care a captat atenția lumii aviației, marchează un pas semnificativ în evoluția vehiculelor aeriene fără pilot, sau UAV (Unmanned Aerial Vehicles). „Dezvoltată în întregime cu fonduri ale companiei, această dronă de luptă, autonomă și stealth, este pregătită să redefiniască capacitățile de luptă aeriană” (sustainability-times.com). Deși este încă în construcție, „Vectis promite să opereze alături de F-35 Lightning II, indicând o nouă eră a luptei colaborative”. Designul aeronavei sugerează orientarea intensă pe stealth, viteză și rază de acțiune, caracteristici potrivite diverselor teatre militare din întreaga lume. Este concepută astfel încât să fie adaptată în funcție de cerințele unui operator, fie că se află în Statele Unite, fie în altă parte a lumii, urmând să efectueze zboruri într-un termen de doi ani. Pe site-ul twz.com al publicației The War Zone se arată că, „Vectis reflectă o abordare de înaltă performanță în comparație cu tipurile selectate până acum de USAF”. USAF (abreviere pentru United States Air Forces, Forțele Aeriene ale Statelor Unite), una dintre cele șase Forțe Armate ale Statelor Unite (US Forces), reprezintă ramura Departamentului Apărării (US DoD, United State Departemnt of Defense, denumit și DoW, Department of War, Departamentul de Război) pentru servicii aeriene. Tot pe twz.com mai scrie că, „drona autonomă Vectis de la Lockheed Martin, concepută pentru a redefini supremația aeriană prin capacitățile sale stealth și adaptive, promite să transforme peisajul militar global”. Va urma.

Tags