Rhaegal este cea mai bună dronă-cargou din lume, cu cea mai mare eficiență de pe piață în materie de combustibil și de întreținere
Drona de transport marfă (cargo-drone), denumită pe site-urile futureflight.aero și suasnews.com RH-1-A „Alpha”, proiectată și construită de Sabrewing Aircraft Company Inc. (abreviat SACO), a efectuat recent primul zbor. În anunțul companiei, reluat inclusiv de site-ul suasnews.com, se afirmă că sarcina utilă transportată a înregistrat un nou record mondial de greutate. Compania SACO este un producător de vehicule aeriene fără pilot (drone sau UAV, Unmanned Aerial Vehicle) comerciale pentru transport greu. Are sediul central în orașul Camarillo, comitatul Ventura, statul american California. Sabrewing este numele unei specii de păsări asemănătoare ca formă și caracterisitici cu pasărea colibri, dar are dimensiuni cu puțin mai mari. Trăiește în regiunile neotropicale, acestea fiind ecoregiunile tropicale ale celor două continente americane (de Nord și de Sud) și zona temperată sud-americană, și dispune de „talentul” păsării colibri de a schimba aproape instantaneu direcțiile de zbor și de calitatea de a „pluti”. Sistemul VTOL (vertical take-off and landing) și tehnologiile produse și promovate de compania Sabrewing „vor transforma modul în care lumea transportă mărfurile pe calea aerului” (sabrewingaircraft.com). Aeronava Rhaegal este „noua generație de UAV de marfă (cargo-UAV) care oferă o eficiență ridicată și care operează pe aproape orice vreme” (sabrewingaircraft.com). Versiunea Rhaegal „Alpha” este „prima aeronavă autonomă de marfă din lume capabilă de decolare atât vertical (VTOL, vertical take-off and landing), cât și convențional (CTOL, conventional take-off and landing) și este concepută pentru a transporta tone de marfă în orice locație de pe Pământ pe aproape orice fel de vreme” (suasnews.com). Prototipul de pre-producție, cunoscut sub numele de modelul 1-A, a fost capabil să ridice o sarcină utilă record de 829 lb (aproximativ 375 kg), doborând recordul mondial anterior a oricărui UAV comercial cu decolare verticală și calități de staționare în aer sau „plutire” (hover flight). Pe site-ul suasnews.com sunt prezentate câteva dintre caracteristicile tehnice. De remarcat este că la primul zbor a cântărit puțin peste 2.700 lb (1.225 kg), dar și că greutatea brută maximă (cu sarcină utilă) poate ajunge până la 3.100 lb (1.406 kg), la altitudini de până la 22.000 ft (6,700 km) și o viteză de 200 de noduri (370 km/h). „Când decolează în mod convențional (CTOL), aeronava are suficientă forță de tracțiune pentru a transporta peste două tone de marfă la acceași distanță, altitudine, viteză și eficiență” (suasnews.com). Posibilitatea aeronavei (cargo-UAV) de a ridica încărcătura utilă record se datorează îmbunătățirilor aduse proiectului inițial. Arătându-și satisfacția pentru parcurgerea cu succes a acestei prime etape, Ed De Reyes, președintele și CEO al companiei Sabrewing, a declarat, „A fost o călătorie lungă până aici, dar nu am fost dispuși să compromitem siguranța sau designul. Echipele noastre de proiectare și testare, împreună cu partenerii noștri, au investit zeci de mii de ore pentru a face din această piatră de hotar un succes atât de important”. Zborul inaugural a dovedit că drona RH-1-A „poate ridica mai mult decât orice UAV de marfă care a zburat vreodată”. Referindu-se la parteneri, pe site-ul suasnews.com este prezentată o listă completă cu domeniile, compnenetele și colaboratorii la care a apelat compania Sabrewing :
- motorul turbo Ariel 2E – compania Safran Helicopter Engines (anterior Turbomeca înființată în 1938) cu sediul în localitatea Bordes din sud-vestul Franței,
- avionică – Leonardo S.p.A. (Aerospace, Defence & Security), fosta Leonardo-Finmeccanica și inițial Finmeccanica, din Roma, capitala Italiei,
- materiale compozite – corporația multinațională Toray Industries, Inc. cu sediul în Chūō City, zonă specială care face parte din „inima” orașului Tokyo, Japonia,
- navigație – Garmin Ltd, o companie multinațională americană înființată în 1989 în statul Kansas și, din 2010, înmatriculată legal în orașul istoric Schaffhausen din nordul Elveției,
- senzori LiDAR – Attollo Engineering, firmă americană cu experiență pe piața dispozitivelor electro-optice. Are sediul în același oraș cu Sabrewing Aircraft, în Camarillo, California,
- orientare – Spidertracks, companie privată, producătoare de hardware și software pentru industria aviației, specializată în urmărirea zborurilor, comunicații, achiziția datelor de zbor etc. Înființată în anul 2007 are sediul în Pohangina, o comunitate rurală mică din regiunea Manawatū-Whanganui, Noua Zeelandă,
- suport pentru marfă – US Cargo Systems, compania din orașul Goldsboro (la origine Goldsborough) din comitatul Wayne, statul Carolina de Nord, proiectează tehnologie și componente de vârf pentru sistemele militare și comerciale de livrare aeriană,
- software – Cal (California) State Channel Islands, UCLA (University of California, Los Angeles), Ohio State University (OSU) și Oklahoma University – universități publice din statele americane California, Ohio și Oklahoma.
Drona-cargou Rhaegal „Alpha” oferă cea mai mare eficiență în materie de combustibil și de întreținere de pe piață. Lucrările și testele cu RH-1-A „pregătesc calea pentru aeronava de producție RH-1-B de dimensiuni superioare și de capacitate mai mare” (futureflight.aero). Pe site-ul companiei Sabrewing Aircraft, noul proiect este denumit Rhaegal RG-1, iar pe site-ul suasnews.com este botezat RG-1-B „Bravo”. Va urma.