Livrări de pachete pe nave din largul mării cu drona

August 2021

 

Dronele autonome ale companiei Volansi (modele VTOL seriile VOLY 10 și VOLY 20) au efectuat zboruri demonstrative transportând pachete pe o navă a marinei de coastă

La începutul acestei luni, pe 2 august, au fost publicate informații despre demonstrațiile dronelor VOLY 10 și VOLY 20 care au constat în trei zboruri în largul mării, la distanța de 20 de mile marine. Dronele aeriene (UAV, UnmannedAerial Vehicle), modele cu aripi fixe (fixed wing) și cu decolare și aterizare pe verticală (VTOL, vertical take-off and landing) aparțin companiei Volansi, care, conform site-ului crunchbase.com, este „un dezvoltator de soluții logistice pentru livrări de mărfuri cu drone autonome”. Volansi a fost înființată în 2015 în San Francisco, California, iar acum deține spații de producție în orașul Concord din același stat american, oraș unde este și sediul central al companiei. În anul 2019 Concord a devenit, după numărul de locuitori (peste 129 de mii), al optulea oraș din zona cunoscută cu numele de San  Francisco Bay Area. În colaborare cu Marina Statelor Unite (US Navy) și cu Paza de Coastă (USCG, United States Coast Guard), Volansi a efectuat două zboruri cu VOLY 10 și unul cu varianta VOLY 20. Recunoscută ca una dintre cele mai mari companii în livrări punct-la-punct (point-to-point) folosind drone VTOL cu aripi fixe Volansi a finalizat o primă etapă importantă, a realizat prima livrare autonomă cu drone între două nave în mișcare. După cum precizează site-ul dronedj.com, s-au executat două operațiuni de livrare care au acoperit distanța de 15 mile marine și una pe distanța de o milă marină. Cele trei livrări de marfă au avut loc pe 18 iulie în largul coastei Key West, oraș-insulă care face parte din arhipelagul Florida Keys. Insula se află la 90 de mile marine de Havana, capitala statului Cuba, distanță care este marcată de un monument asemănător unei geamanduri pe care scrie „90 Miles to Cuba”. O milă marină este unitatea de lungime utilizată în navigația aeriană, maritimă sau spațială, dar și pentru delimitarea apelor teritoriale. Mila marină internațională măsoară exact 1852 metri (6076 ft sau 1,151 milă terestră, care are 1.609,344 m). Cel mai întâlnit simbol pentru mila marină este cel folosit de Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO, International Civil Aviation Organization), și anume literele NM, uneori nm (Nautical Mile). Compania Volansi consideră că „transportul de mărfuri între două nave în mișcare este, într-adevăr, o mare realizare”. Declarația aparține lui Will Roper, CEO Volansi, care „este mândru de această acțiune reușită”, și a fost dată pentru Avionics International News (aionline.com). „Locațiile îndepărtate și mediile austere pot împiedica livrarea de piese sau de provizii critice în teatrul de operațiuni și pot face dificilă, sau uneori imposibilă, colectarea informațiilor pentru aprecierea situației în cadrul unor misiuni” (dronedj.com). Dronele VTOL Volansi elimină aceste limitări pentru că au capacitatea de a transporta simultan încărcătura (sarcina utilă) și echipamentul ISR (senzorii). Volansi poate asigura transporturi critice din punct de vedere al timpului pe distanțe lungi. În timpul exercițiului, UAS (Unmanned Aircraft Systems) VOLY 10, care are o lungime de 7 ft (aproximativ 2,14 m) și o anvergură a aripilor de 9 ft (aproape 2,75 m), a avut o încărcătură utilă de 10 lb (aproape 5 kg), care este greutatea maximă a încărcăturii pe care o poate ridica. Numerele alăturate numelul VOLY indică greutatea sarcinii utile (în lb) pe care o pot transporta cele două modele. După cum se observă în imaginile alăturate, preluate de pe site-ul companiei (volansi.com/voly-drones/), UAS VOLY 10 are o configurație denumită 4+1, adică are patru motoare care sunt utilizate pentru decolare și aterizare (VTOL), iar un propulsor montat în partea din spate asigură tracțiunea pentru zborul cu aripă fixă în plan orizontal. Spre deosebire de drona VOLY 10, UAS VOLY 20 are o autonomie și o capacitate de încărcare superioare. Utilizează 8 motoare pentru zborul său VTOL, în primul rând pentru că este mai grea și „pentru a ridica” sarcina utilă mai mare. VOLY 20 poate transporta 20 lb (peste 9 kg) de marfă pe o distanță de peste 350 de mile, cu o viteză de croazieră de 75 mph. În timpul demonstrațiilor, misiunea dronei VOLY 20 a fost să zboare o milă nautică prin rafale de vânt de 20 mph. Volansi este prima companie care livrează pachete cu drone (UAS) care pot îndeplini funcții ISR (Intellingence, Surveillance and Reconnaissance), de pe nave maritime și cu o singură stație de control la sol. Pentru senzorii de direcționare bazată pe spațiu, într-un anunț al BAA (Broad Agency Announcement) din 2019, termenul consacrat ISR este definit ca „o capacitate de colectare a datelor și informațiilor despre un obiect sau despre o zonă de interes (AOI, area of interest), pentru un eveniment de durată, utilizând imagini, semnale și alte metode de colectare”. BAA este o metodă prin care agențiile guvernamentale din Statele Unite solicită propuneri de la organizații externe pentru anumite activități de cercetări de bază sau aplicate și de dezvoltare, după cum se specifică pe siteul dla.mil (dla este abreviere pentru Defense Logistics Agency, agenția națională pentru logistică de apărare). „Cu performanțe VTOL de ultimă generație, compania Volansi este bine poziționată pentru a livra bunuri cu o stare critică sau perisabilă unor clienți din domeniul apărării, pentru misiuni sensibile privind urgența, pentru a economisi timp, bani și vieți”, a declarat dr. Will Roper. În viitorul apropiat, Volansi se pregătește să-și extindă flota de UAS pentru a livra sarcini utile mai grele și pentru a parcurge distanțe mai mari (dronedj.com). În revista on-line dronele.ro vor fi prezentate în curând aceste intenții și performanțe. Va urma.

Tags