Drona Orion 2 (Elistair) poate fi operațională 24 de ore

November 2020

 

UAS cu legătură la sol „oferă o soluție nouă datorită timpului de zbor”. Hexacopter-ul Orion 2 „poate sta în aer o zi întreagă”.

Compania franceaă Elistair, cu sediul central în comuna Dardilly care aparține de Métropole de Lyon (sau Grand Lyon) din estul Franței, a prezentat recent performanțele noului său UAS (Unmanned Aircraft System) Orion 2. Noua dronă vine cu îmbunătățiri substanțiale față de modelele Orion construite anterior. Elistair este producător de sisteme aeriene fără pilot controlate de la sol printr-o legătură cu un cablu de conectare. Compania este lider mondial pentru aceste modele și a câștigat multe premii și concursuri în Franța și în Statele Unite. Este una dintre „puținele companii franceze selectate pentru sprijin financiar prin programul cadru european de cercetare și inovare (European Research and Innovation Framework Programme) Horizon 2020” (elistair.com). Tehnologia Elistair de ultimă generație asigură transferul continuu de energie și transferul de date cu mare viteză, extinzând posibilitățile unei game largi de drone aeriene „legate” și susținând aplicații noi „pentru misiuni de supraveghere continuă, de comunicații și transmisiuni sau de inspecții complexe,  ale utilizatorilor militari, guvernamentali și din industrie”. Rezultă că sistemele Elistair sunt folosite atât în aplicații militare sau de securitate cât și comerciale. „Spre deosebire de alte drone multi-rotor, hexacopterul (dronă cu șase propulsoare) Orion 2 oferă supraveghere fără oprire până la 24 de ore” (uasvision.com, geospatialworld.net și altele). Orion 2 devine astfel o adevărată platformă de control non-stop, „un salt înainte în tehnologia dronelor legate prin cablu” (thedefensepost.com). Pe același site mai scrie că dronele precedente, chiar dacă îndeplinesc de mulți ani o funcție importantă de securitate, sunt expuse unor limitări. Dorința de a depăși aceste „granițe” au dus la dezvoltarea sistemului avansat Orion 2. Sistemele multi-rotor mici sunt folosite foarte des și în multe aplicații, dar au o durată scurtă de viață a bateriei. Stațiile Elistair cu legătură electrică, cum sunt Safe-T 2 și Ligh-T, oferă o soluție pentru că timpul cât dronele stau în aer este mai mare, un lucru „minunat pentru multe aplicații”, după cum apreciază Timothée Penet, CTO și cofondator al companiei Elistair. Problema a apărut atunci când o misiune impune ca stația să lucreze o zi întreagă. Drona originală Orion a fost utilizată de clienți din toată lumea, dar noul sistem, numit Orion 2, are mai multe îmbunătățiri. A fost conceput ca un „sistem cu implementare rapidă”, decolarea și aterizarea sunt executate în mod automat, prin comandă de la un buton. Noile componente adăugate „permit dronei să rămână în aer mult mai mult decât modelele anterioare”, scrie în articolul publicat recent (pe 6 noiembrie) de site-ul de știri, analize și opinii din domeniul apărării, thedefensepost.com. În această publicație on-line (The Defense Post) apar informații de ultimă oră de peste tot din lume. Sistemul precedent (Orion) a fost folosit, de exemplu, de poliția franceză, de armata britanică și de guvernul din Singapore. Despre UAS Orion 2, Guilhem de Marliave, CEO și cofondator al companiei Elistair, a declarat „Suntem încântați de această lansare a noului produs”. Cu legătura prin cablu armat cu kevlar, în lungime de 100 de metri (330 ft), Orion 2 zboară mai sus decât predecesorul său. Acoperă o suprafață mai mare de teren și poate transporta până la 2 kg (4,5 lb) de sarcină utilă, deci este „un hexacopter „ușor dar de lungă durată”. Poate servi simultan ca platformă ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance) și de telecomunicații, după cum se arată pe site-urile uasvision.com și geospatialworld.net. Domeniul de detecție a fost extins până la 10 kilometri (aproximativ 6 mile). Pe ambele site-uri amintite mai sus se precizează că Orion 2 poate transmite în același timp imagini electro-optice (E/O) și în infraroșu și că poate fi utilizată pentru comunicațiile 4G sau 5G datorită unei noi opțiuni de cablu cu fibră optică. O inovație a sistemului (UAS Orion 2) este adăugarea bateriei de siguranță care se poate reîncărca în aer. Pierre-Moana Levesque, director al departamentului de cercetare și dezvoltare (R&D, researche and development) la Elistair, a spus într-o declarație și despre alte inovații, cum ar fi, de exemplu, optimizarea duratei de viață a componentelor, inclusiv a motoarelor, sau despre încadrarea în standardul IP54 (Ingress Protection Code), care se referă la rezistența la umiditate. Sistemul Orion 2 acționează ca un turn tactic și poate fi folosit atât pentru aplicații din timpul zilei, cât și noaptea. Elistair a realizat un videoclip de prezentare a sistemului Orion 2 pe care l-a publicat pe 5 noimbrie pe site-ul youtube.com. Câteva secvențe sunt redate mai jos.

 

Pe site-ul companiei Elistair (elistair.com) sunt enumerate câteva dintre aplicațiile non-militare la care poate fi folosit sistemul (UAS) lansat recent, Orion 2,

  • culegerea de informații (sau de știri),
  • telecomunicații,
  • ajutor umanitar,
  • securitate privată sau publică,
  • monitorizarea traficului.

Se mai adaugă și că Orion 2 este recomandat mai ales „pentru operațiuni militare, ale forțelor speciale și ale forțelor de ordine, ale organizațiilor de siguranță publică și de securitate privată” (elistair.com).

Tags