„Orarul și traseul de zbor vor fi transmise agenției guvernului, iar operatorii trebuie să se preocupe să facă față riscurilor operaționale și să raporteze orice incident”
Continuare Reglementările revizuite recent privind zborul dronelor dincolo de linia de observare a operatorului (BVLOS, beyond visual line of sight) arată intenția guvernului japonez de a deschide calea utilizării pe scară largă a UAV (Unmanned Aerial Vehicle) de mare performanță. Ministerul transporturilor din Japonia (abreviat MILT de la Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism), care „este responsabil pentru o treime din toate legile și ordinele elaborate în această țară”, a modificat mai multe legi pentru domeniul transportului autonom datorită creșterii numărului de persoane cu vârstă înaintată și speranței de viață, sau, după cum scrie într-un articol de pe site-ul dronedj.com, „odată cu procesul de îmbătrânire a populației”. În cazul dronelor aeriene, operatorii care îndeplinesc anumite cerințe pot efectua acum zboruri nesupravegheate de „nivel 4” (vezi prima parte a articolului, dronele.ro/in-japonia-au-fost-revizuite-regulile…) pentru livrări de colete. Zborul de nivel 4 este „zborul autonom BVLOS, când operatorul nu are posibilitatea să urmărească zborul și vehiculul aerian cu privirea, peste zone rezidențiale și urbane”. Într-un articol recent de pe site-ul Nikkei Asia se apreciază că un număr mare de zboruri de nivel 4 poate duce la ciocniri ale dronelor în aer. La sfârșitul lunii noiembrie a.c. în Japonia erau înregistrate aprox. 320.000 de drone. Conform unui raport din ministerul transporturilor, anul trecut au avut loc 139 de accidente cu aeronave fără pilot. Pornind de la aceste date, guvernul japonez intenționează să impună prin reglementări ca toate dronele să fie înregistrate în sistemul UTM (Unmanned Aircraft System Traffic Management) și să aibă instalate dispozitive de transmitere a informațiilor despre zbor și despre locație. „Sistemul va ține cont și de condițiile meteorologice și geografice” (unmannedairspace.info). De exemplu, compania afterFIT, un furnizor de servicii de energie verde cu sediul în Tokyo, care execută proiectarea și construcția centralelor electrice, asigură stocarea energiei electrice și altele, are aprobare de la MILT din primăvara acestui an să folosească drone autonome BVLOS pe timp de noapte. Dronele companiei afterFIT sunt utilizate pentru inspecții la o centrală solară de 1.924 kW din prefectura Tochigi situată la nord de capitala țării, dar operarea se realizează de la sediul companiei din Tokyo, de la distanța de aproximativ 124 de mile (dronedj.com). Conform noilor reguli, orarul și traseul de zbor al dronelor trebuie să fie transmise agenției guvernului, iar operatorii trebuie să fie pregătiți să facă față riscurilor operaționale și să raporteze orice incident. Un articol de pe kyodonews.net, site al publicației Kyodo News din Tokyo, precizează că „accidentele grave vor fi investigate de JTSB (Japan Transport Safety Board)”. Condițiile nu par a fi un impediment pentru ca serviciile de livrare cu drone în insulele îndepărtate și în zonele slab populate ale Japoniei să devină operaționale pentru alimente, produse de întreținere sau medicamente începând de primăvara viitoare. Tot în anul care vine, 2023, compania Japan Post „va profita de oportunitățile create de relaxarea restricțiilor” și va începe livrarea aeriană de colete, „inițial către comunități mai izolate din regiuni montane și de pe insule îndepărtate” (dronedj.com). Drona de livrare folosită pentru corespondență va fi un model nou al companiei partenere ACSL care poate transporta până la 5 kg sarcină utilă pe distanța de 35 de km la o singură încărcare a bateriei. ACSL Ltd. este un producător de vehicule complet autonome pentru misiuni BVLOS cu sediul în Tokyo. Pe site-ul companiei (acsl.co.jp) se reamintește că „primul zbor de nivel 3 din Japonia, neasistat și dincolo de linia vizuală (BVLOS), a fost în luna noiembrie 2018 pentru Japan Post”, când drone ACSL au efectuat transport între oficii poștale. Proiectul și intențiile companiei Japan Post au fost urmărite și prezentate pe larg și de japantimes.co.jp, site al publicației The Japan Times, cel mai cunoscut și mai vechi cotidian în limba engleză din Japonia. Modificările făcute recent se referă la zborurile din nivelul 4, definite în Japonia ca zboruri BVLOS complet autonome deasupra zonelor rezidențiale sau urbane. Scriind despre parteneriatul companiilor Japan Post Holdings Co. și ACSL Ltd. și despre revizia guvernului asupra regulilor de zbor al dronelor, pe site-ul dronedj.com se arată, „cu toate că implementarea zborurilor autonome de livrare a pachetelor cu drone BVLOS va începe, conform strategiei guvernului, limitat și în regiuni periferice mai puțin populate, Japan Post consideră că serviciul se va dovedi suficient de sigur și de eficient pentru extinderea rapidă a operațiunilor în întreaga țară.