Potențialele aplicații ar putea să apară primăvara viitoare, dar este foarte probabil să nu fie eliberate permise de zbor pentru zone dens populate
Conform reglementărilor, zborul dronelor în Țara Soarelui Răsare se încadrează în una dintre cele patru categorii bine definite, sau, altfel spus, este ierarhizat pe patru niveluri. Această „clasificare pe trepte” a zborului dronelor este operațională din luna iunie 2021, când a fost realizată o revizuire a legii pentru siguranța aeronavelor. Autoritatea japoneză care stabilește regulile privind siguranța transporturilor este o divizie (agenție) din cadrul Ministerului Terenului, Infrastructurii, Transportului și Turismului (MLIT, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism), cel mai mare minister japonez în privința numărului de angajați și al doua entitate executivă ca mărime după Ministerul Apărării. Denumită Consiliul pentru Siguranța Transporturilor din Japonia (JTSB, Japan Transport Safety Board), agenția a fost înființată în luna octombrie, anul 2008, prin fuziunea dintre Agenția de Investigare a Accidentelor Maritime (JMAIA, Japan Marine Accident Inquiry Agency) și Comisia de Investigare a Accidentelor Aviatice și Feroviare (ARAIC, Aircraft and Railway Accidents Investigation Commission). Conform clasificării introduse în vara anului trecut, în cel nivelul cel mai de jos (nivelul 1) sunt încadrate zborurile în care aeronava fără pilot la bord (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) nu părăsește niciun moment raza vizuală a „pilotului” (operatorul de la sol). Exemple din acest nivel ar fi zborul pentru fotografiere aeriană și cel pentru inspecția podurilor. În al 2-lea nivel sunt incluse zborurile la care plecarea (decolarea), traseul, viteza și sosirea (revenirea la sol sau aterizarea) respectă un program anunțat. Ca exemple, sunt zborurile efectuate pentru pulverizarea substanțelor de întreținere peste culturile agricole, zborurile pentru inspecțiile la infrastuctura critică sau cele pentru studiul terenurilor (cartografiere) în proiectele de cadastrare. Asemenea primului nivel, la zborul din nivelul 2 este obligatoriu ca drona să fie tot timpul în raza vizuală a operatorului. În următorul nivel, al 3-lea, sunt încadrate zborurile „dincolo de linia de observare a operatorului” de la sol (BVLOS, beyond visual line of sight) în zone nelocuite. Aici pot fi încadrate zboruri peste râuri, mări, oceane sau păduri, acolo unde de obicei prezența oamenilor este nulă. Pe site-ul unmannedairspace.info se dă și un exemplu, „Zborurile de test efectuate de poșta japoneză (Japan Post) pentru transportul de pachete între oficiile poștale ale prefecturii Fukushima, din nordul Japoniei, fac parte din această categorie”. Zborul autonom BVLOS (operatorul nu are posibilitatea să urmărească zborul și vehiculul aerian cu privirea) peste zone rezidențiale și urbane este considerat de nivelul 4. Acest tip de zbor ar putea fi folosit pentru livrarea pachetelor de la depozite la anumite destinații, cum ar fi reședințele private, dar pentru fiecare deplasare este necesar ca operatorul să obțină permisiunea din partea autorităților. Pentru piloții de drone există în prezent două tipuri de licențe, clasa întâi, care îi permite să efectueze zboruri de nivel 4, și clasa a doua, care permite operatorului să efectueze zboruri cu drone de nivelul 3 sau inferior. Licențele au valabilitatea trei ani. Informațiile redate până aici despre cele 4 niveluri, au ca scop intrepretarea corectă a ultimei revizuiri a regulilor din Japonia pentru zborul dronelor. La începutul acestei luni, când a intrat în vigoare legea revizuită, a fost anulată interzicerea zborurilor cu drone de nivel 4 (BVLOS). Astfel, după cum arată articolul de pe site-ul publicației Nikkei Asia (asia.nikkei.com), dronele autonome vor putea zbura acum peste zone populate (urbane), deasupra oamenilor. Se intenționează extinderea serviciilor de livrare cu drone aeriene a coletelor, deoarece „industria logistică se confruntă cu o lipsă gravă de șoferi”. Odată cu relaxarea reglementărilor, și deci cu ridicarea interdicției, „guvernul a stabilit un sistem de certificare pentru siguranța aeronavelor și un sistem noui de licențiere a piloților”. În principiu, solicitanții trebuie să urmeze un curs la o școală înregistrată și autorizată oficial, un test de zbor și un examen fizic. Primele examene pentru licențe de primă clasă vor avea loc începând cu începutul anului 2023. Atât pe site-ul menționat cât și pe dronedj.com se sugerează că potențialele aplicații ar putea fi observate încă de primăvara viitoare, incluzând transportul de alimente, de materiale de întreținere personală și de medicamente, în zone slab populate și în insule îndepărtate. Pe baza noilor reguli, vor beneficia de ajutor și transporturile din domeniul agricol spre zonele rurale, unde aprovizionarea este de multe ori întârziată, în primul rând din cauza numărului insuficient de șoferi. Cu toate aceste avantaje clare, este de prevăzut că guvernul japonez, în special MLIT, nu se va grăbi să elibereze permise pentru zbor BVLOS deasupra zonelor dens populate, deoarece mai sunt necesare anumite măsuri de reducere a riscului de accidente, de exemplu coliziuni, și de poluare fonică. Vor fi puse în aplicare mai multe măsuri pentru siguranța zborului deasupra caselor, inclusiv noul sistem de licențiere a piloților, și teste de navigabilitate pentru drone. Compania Japan Post, care se ocupă de corespondența din tot arhipelagul, a salutat noile măsuri și a anunțat planurile noi de pregătire a serviciului de livrări aeriene a coletelor la doar trei zile după ce autoritățile de reglementare au decis relaxarea restricțiilor privind anumite operațiuni cu drone în zonele populate. Va urma.