Dronele construite de Aevex Aerospace pot îndeplini diverse operațiuni, livrări de mărfuri, atacuri „sinucigașe” (kamikaze) împotriva navelor inamice, misiuni ISR și altele
Continuare Ambele versiuni de drone maritime de suprafață (USV, Uncrewed Surface Vessel) ale companiei Aevex Aerospace, Mako și Mako Lite, se bazează pe navigarea GNSS folosind un receptor cu mai multe constelații (multi-constellation receiver), ceea ce îmbunătățește acuratețea poziției și precizia generală, reducând, de exemplu, efectele diverselor obstacole. Pe septentrio.com, website al proiectantului și producătorului de receptoare GNSS de înaltă calitate Septentrio N.V. din orașul belgian Leuven, se precizează că, „Receptoarele GNSS cu mai multe constelații sunt folosite astăzi în multe industrii pentru o poziționare fiabilă, până la nivel de centimetru”. Calitatea profesională a receptoarelor GNSS disponibile astăzi este dată de numărul de constelații de sateliți și de volumul de semnale pe care le pot accesa. Receptoarele GNSS instalate pe USV Mako pot capta semnale de la mai multe constelații de sateliți. Ca rezultat, crește numărul de sateliți din „câmpul vizual” și sunt aduse o serie de beneficii, cum ar fi un timp redus de achiziție a semnalului, o precizie substanțial îmbunătățită, reducerea problemelor cauzate de obstacole etc. (novatel.com). NovAtel Inc. este un lider global în tehnologie, pionier al soluțiilor end-to-end pentru autonomie și poziționare (pe uscat, pe mare și în aer). Cu sediul central în Calgary, Canada, NovAtel face parte din grupul multinațional cu aproximativ 24.000 de angajați în 50 de țări, compania Hexagon AB din Stockholm, Suedia. „Pentru NovAtel Inc. poziționarea este asigurată doar atunci când este precisă, fiabilă, disponibilă și autentică” (novatel.com). Potrivit site-ului companiei Aevex, USV-urile Mako realizează o navigare autonomă prin „algoritmi și fuziunea senzorilor”. Pe pagina dedicată USV Mako se mai afirmă că sunt folosite „soluții alternative pentru poziționare, navigare și cronometrare (PNT position, navigation and timing), care asigură navigarea sigură și precisă și o capacitate operațională în medii interzise sau degradate de GPS”. Conform fișei Aevex de specificații, cel mai mare model din clasa Mako are
- greutatea – 895 lbs (405 kg),
- lungimea – 11,3 ft (136 inch, sau în metri aproape 3,5),
- deschiderea – puțin peste 4 ft (49,5 inch, adică 1,2 m),
- poate transporta o sarcină utilă de până la 200 lbs (90 kg) și
- combustibil – între 18 și 68 de galoane (68 – 257,4 litri, U.S. galon = 3,785 litri).
Datele mai relevante din specificațiile modelului Mako Lite, veriunea mai mică, sunt următoarele :
- lungimea – 110” (peste 9,1 ft sau 2,7 m),
- deschiderea – 46” (3,8 ft, aprox. 1,17 m),
- greutatea (fără sarcină) – 455 lbs (206 kg),
- sarcina utilă – până la 100 lbs (45 Kg),
- rezervor combustibil – între 8 și 30 de galoane (30 – 113,5 litri).
La ambele modele, greutatea recomandată pentru transport (sarcina utilă) depinde de cantitatea de combustibil necesar pentru fiecare misiune. Conform datelor furnizate de compania Aevex, Mako are o rezistență de până la 12,5 ore și autonomie de 250 de mile marine (nautical mile), sau 463 în km (mila marină internațională măsoară 1.852 de metri). Aceste caracteristici sunt identice și pentru Mako Lite, deși capacitatea pentru combustibil este mai mică. Ambele versiuni de drone de suprafață, „complet fără pilot” (fully unmanned), sunt capabile să depășească viteza de 50 de noduri (aproape 93 km/h) pe o stare a mării de nivel patru. Acest cod (Sea State Code 4) este, potrivit clasificării Organizației Meteorologice Mondiale (OMM) o caracteristică moderată, cu o înălțime a valurilor între 1,25 și 2,5 metri. OMM, sau WMO (World Meteorological Organization), este un organism al ONU (Organizația Națiunilor Unite) și are sediul central la Geneva, Elveția. Compania Aevex Aerospace afirmă că USV Mako pot executa „o navigare autonomă prin algoritmi și fuziunea senzorilor”, care le permite „să ia deciziile și să finalizeze misiunile fără intervenție directă” (aevex.com). Potențiale situații de utilizare a USV pot fi și, de exemplu, misiunile de culegere de informații, supraveghere și recunoaștere (ISR, Intelligence Surveillance & Reconnaissance. Sunt disponibile kituri suplimentare care pot fi adăugate la configurațiile de bază ale USV. Pe site-ul companiei producătoare mai scrie și că sistemele Mako oferă posibilitatea transportului de „sarcini utile configurabile de către utilizator, în acest fel permițând operatorilor să personalizeze senzorii și echipamentele pentru o gamă largă de aplicații, sporind flexibilitatea și eficacitatea misiunii”.