Drone MQ-4C Triton (Northrop Grumman) în Australia

March 2020

 

Deoarece în Statele Unite se suspendă comenzile pentru Triton, compania Northrop Grumman s-a reorientat spre RAAF, Australia fiind în prezent singurul client extern

După propunerea administrației federale pentru proiectul de buget al apărării, compania Northrop Grumman Corporation s-a aflat în fața deciziei de a întrerupe temporar producția de drone MQ-4C Triton pentru următorii doi ani. Ca să nu fie serios afectată de această situație neplăcută, Northrop Grumman a solicitat RAAF (Royal Australian Air Force) să achiziționeze mai devreme decât era planificat o tranșă nouă din dronele de supraveghere maritimă Triton. RAAF se ocupă de activitatea ADF (Australian Defence Force, sau organizația militară responsabilă de apărarea Australiei) pentru războiul aerian și asigură asistență pentru diverse operațiuni, cum ar fi superioritatea și securitatea aeriană, achiziția, prelucrarea și furnizarea informațiilor integrate și coordonate, supraveghere și recunoaștere (ISR, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), mobilitate aeriană, supraveghere spațială și asistență umanitară. RAAF a fost înființată în anul 1921 pentru a duce mai departe tradițiile AFC (Australian Flying Corps). Ca să poată continua activitatea în următorii doi ani, când nu va avea buget pentru producție, deoarece Statele Unite nu va cumpăra dronele Triton, Australia „ar trebui să ia o decizie, privind aeronavele suplimentare, până la sfârșitul lunii iunie”. Declarația a fost făcută pe 4 martie a.c. la Canberra de Chris Deeble, directorul executiv al companiei Northrop Grumman în Australia. Pauza rezultată din cauza proiectului de buget privind finanțarea achiziției de drone MQ-4C Triton de către Marina Americană (U.S. Navy), pentru următorii doi ani (FY 2021 și FY 2022), a determinat compania Northrop să accelereze producția pentru Australia și, după cum se apreciază pe site-ul cunoscutei agenții de știri Reuters (reuters.com), să facă „presiuni pentru ca Australia să achiziționeze aeronavele mai repede”. FY este abrevierea pentru „fiscal year” (an fiscal), adică perioada de un în care companiile și guvernele fac raportările financiare și alocările de buget, numit și exercițiu financiar. Acesta nu se suprapune întotdeuna peste anul calendaristic. Din partea companiei Northrop Grumman, Doug Shaffer, vicepreședintele programului Triton, a declarat că oferta pentru RAAF, care „va acoperi golul de producție” pentru piața internă și va crea oportunități pentru furnizorii din industria locală australiană, va fi la „cel mai mic preț pe care l-a cerut vreodată Northrop pentru o platformă fără pilot”. Australia „are posibilitatea să cumpere drone Triton mai ieftin”, scrie atât pe site-ul agenției Reuters cât și pe seekingalpha.com, site specializat în analize financiare și ale piețelor bursiere, de idei pentru investiții și de cercetare ETF (prescurtare pentru Exchange-traded fund, adică fonduri tranzacționate pe bursă) etc. prezentate de experți financiari. În cazul în care Australia va finaliza acordul pentru cele șase drone Triton, este prevăzut să le primească între 2023 și 2025, iar capacitatea operațională finală va fi în intervalul 2025-2026. „Australia rămâne, astfel, singurul client străin pentru aeronava pilotată de la distanță, după ce Germania a anunțat că renunță să mai cumpăre drone Triton”, se arată pe site-urile amintite mai sus. Pe site-ul flightglobal.com scrie că Chris Deeble a subliniat că drona HALE-UAV (High-Altitude Long-Endurance Unmanned Aerial Vehicle) Triton „este încă prevăzută” pentru finanțare în bugetul pentru exercițiul financiar 2023 (FY 2023) al guvernului american, dar că „nimeni nu se poate angaja în acest interval de timp pentru anul 2023, deoarece ciclul bugetar al Statelor Unite se face pe o perioadă de 12 luni”. În acest moment, producția loturilor 6 și 7 de drone Triton pentru Marina Americană este amânată. „Cu toate acestea, propunerea de buget lasă ușa deschisă pentru ca producția dronelor Triton să reînceapă în 2023, asigurând, în același timp, fondurile necesare dezvoltării complete a variantei îmbunătățite a dronei (varianta IFC-4). Acest ultim model este solicitat de către armata americană pentru înlocuirea flotei sale învechite, înlocuirea aeronavelor EP-3E Aries II fabricate de compania Martin Lockheed, utilizate pentru recunoașterea electronică” (defensenews.com).

Tags