APT este un proiect al companiei Bell Textron Inc.Testele vor continua până la sfârșitul anului cu un certificat de tip experimental
La sfârșitul lunii august, pe 26, o dronă model eVTOL (electric Vertical Take-Off & Landing), cu numele APT 70 (APT, prescurtare pentru Autonomous Pod Transport), a efectuat cu succes primul zbor autonom. Compania producătoare, Bell Textron, prima care a publicat acest anunț, reluat de mai multe site-uri specializate în știri despre tehnologia UAV (Unmanned Aerial Vehicle), a făcut demonstrația pe un teren destinat testelor, din apropierea orașului Fort Worth, statul Texas. Bell Textron Inc. este un producător din domeniul aerospațial cu sediul central în acest oraș. Ca filială deținută integral de compania Textron, Bell produce mai multe variante de aeronave cu rotor pentru armată, la Fort Worth și în sediul din Amarillo, cel mai mare oraș din zona numită Texas Panhandle, dar și elicoptere comerciale la Mirabel, o suburbie insulară din Montreal, situată în sudul statului canadian Quebec. Bell are locații strategice pe tot globul, iar unul dintre obiectivele companiei este de „a-i ajuta pe militari să-și îndeplinească misiunile, siguranța fiind întotdeauna în prim plan”. Textron Inc. este cunoscută și are un renume în întreaga lume pentru mărci precum Bell Helicopter, Cessna, Beechcraft, Hawker, Jacobsen, Kautex, Lyending, E-Z-GO, Greenlee, Textron Off Road Arctic Cat, Textron Systems, TRU și altele (textron.com). Rețeaua sa globală de companii acoperă mai multe domenii : aviație, apărare, industrie, finanțe. După cum precizează site-ul bellflight.com, Bell Textron are în program continuarea testelor cu drona APT 70, în regim experimental, până la sfârșitul anului. Fiind selectată în 2018 pentru proiectul NASA de integrare și operaționalizare a sistemelor (SIO, Systems Integration and Operationalization), compania a dezvoltat o tehnologie pentru zborul autonom al dronelor, dincolo de linia vizuală (BVLOS, Beyond Visual Line Of Sight) a unui operator, „în spațiul aerian controlat și necontrolat din mediile urbane”. Pentru a respecta termenul stabilit, anul 2020, și pentru a realiza proiectul, Bell are mai mulți colaboratori: NASA, Xwing din San Francisco, centrul de cercetări CASA (Center for Collaborative Adaptive Sensing of the Atmosphere) al UMass (University of Massachusetts) – Amherst și Textron Systems. Conform site-ului evtol.news, anul trecut „Bell a declarat că a fost selectată pentru programul NASA de integrare și operaționalizare a sistemelor (SIO, Systems Integration and Operationalization)”. Tehnologia APT a fost proiectată special pentru acest program și va demonstra cum „activitatea comercială cu drone se poate integra în sistemul național al spațiului aerian începând din 2020 și cum pot fi folosite acestea BVLOS în sistem autonom”, scrie în relatarea de pe site-ul wired.com. Bell a construit două modele de dimensiuni diferite. Sunt destinate atât aplicațiilor logistice militare cât și civile. Primul a fost APT 20, care poate transporta sarcini utile cu o greutate de până la 20 lb (9 kg) iar recent a fost testată drona APT 70, care poate transporta până la 70 lb (32 kg). Obiectivul pentru viitor este, eventual, un model capabil să transporte o sarcină utilă de 1.000 lb (peste 450 kg). Ambele modele APT (20 și 70), construite de Bell până acum, sunt modulare și pot transporta sarcini utile specifice, cum ar fi, de exemplu, echipamente medicale, muniție și apă. APT 70, UAV cu patru motoare electrice, cu decolare și aterizare pe verticală (eVTOL), este unul dintre cele mai mari proiecte comerciale de drone cargou (cargo UAV), drone de transport mărfuri. Are o înălțime de aproape 6 metri, o lățime la sol de 9 metri, cântărește 300 kg și poate atinge viteze de până la 100 mph (160 km/h). În prezentarea de pe site-ul ainonline.com se arată că poate acoperi distanța de 35 de mile (56 km) cu sarcină utilă de 70 kg, iar echipată cu baterii suplimentare atinge 50 de mile (peste 80 km) dacă transportă 35 kg. Fără o sarcină utilă poate zbura până la 65 de mile (161 km). Aeronava este proiectată pentru a putea fi pusă în funcțiune rapid. La fel modificarea configurației și schimbarea sau reîncărcarea bateriei. Un zbor controlat de la sol, prin telecomandă, a fost realizat în decembrie anul trecut, iar în ultimele săptămâni ale lunii august a.c. a efectuat zborul complet autonom. Imaginile video de mai jos au fost preluate de pe site-ul youtube.com unde au fost publicate de Bell pe 26 august.
APT va îndeplini diferite misiuni, de la livrarea de pachete până la transportul medical critic sau salvarea în situații de dezastre. Această tehnologie „va schimba modul în care sistemele aeriene fără pilot vor putea fi utilizate în viitor”, a declarat Scott Drennan, reprezentant al companiei Bell.