Drona companiei Baykar va fi capabilă să opereze de pe portavioane cu pistă scurtă datorită unor caracteristici speciale, cum ar fi aripile pliabile
Cel mai mare producător de drone din Turcia, compania Baykar, a anunțat recent că Bayraktar TB3 a decolat de pe nava amiral a Marinei Turciei, TCG Anadolu (L-400), și s-a întors cu succes. În timpul testelor efectuate pe mare de modelul cunoscut a fi „drona de luptă”, sau UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle), a decolat cu succes de pe rampa înclinată la 12 grade, a efectuat un zbor de probă de 46 de minute deasupra zonei în care se întâlnesc apele Mării Egee cu cele ale Mediteranei, după care a revenit, „fără să utilizeze vreun echipament de sprijin la aterizare”, pe puntea scurtă a navei Anadolu. Compania Baykar a declarat că această încercare a dronei aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) Bayraktar TB3 „a marcat o premieră mondială” și a deschis „porțile unui nou capitol”, de ce nu, „porțile unei noi ere”, în istoria aviației, dar mai ales în istoria maritimă (thedefensepost.com). La al doilea test de zbor, efectuat după o săptămână, pe 26 noiembrie, UCAV Bayraktar TB3 a realizat cu succes încă două decolări și aterizări. De această dată, TCG Anadolu a navigat în largul coastelor portului Çanakkale din sudul Dardanelelor în cel mai îngust punct al strâmtorii. Orașul și provincia cu același nume, Çanakkale, se află pe două continente, atât în Europa, cât și în Asia, ca și Istanbul, cel mai mare oraș al Turciei. TCG Anadolu (L-400) este o navă de asalt a Marinei Turciei (Türk Deniz Kuvvetleri, în traducere Forțele Navale Turce) utilizată în special la transportul dronelor. Numele navei provine de la Anatolia (în turcă, Anadolu), cunoscută și sub numele de Asia Mică, peninsula care formează cea mai mare parte de uscat a Turciei. Lucrările de construcție au început în aprilie 2016 la șantierul naval al Sedef Shipbuilding Inc. din Istanbul. UCAV Bayraktar TB3, după finalizarea testelor la rampă în Keșan, oraș din provincia Edirne, și după testele din apropierea mării, a atins o altă etapă pe 19 noiembrie a.c. și „a făcut istorie în aviație” printr-o „realizare revoluționară”. Este primul vehicul aerian fără pilot (sau UAV) înarmat din lume care „a decolat și a aterizat pe o navă cu punte scurtă”. După cum declară dezvoltatorul din Turcia, compania Baykar, etapele de pregătire cu zborul de zi și de noapte lângă nava TCG Anadolu, la fel ca testele de la bord, au fost finalizate, și respectiv sunt continuate, cu succes. Pe site-ul uasvision.com, care preia mesajul apărut pe baykartech.com, se arată că, „UCAV dezvoltat la nivel local a trecut cu succes parametrii de testare în timp ce zbura la o altitudine medie de 20.000 ft” (peste 6,0 km). Recunoscută cu premiul „Export Champions”, compania Baykar a fost lider al exporturilor în sectoarele de apărare și de aviație în anii 2021, 2022 și 2023, potrivit Agenției pentru Industria de Apărare (SSB, Savunma Sanayii Başkanlığı) și Adunării Exportatorilor Turci (TIM, Türkiye İhracatçılar Meclisi). În ultimii ani, peste 90% din veniturile Baykar au provenit din exporturi, compania reprezentând singură în 2023 o treime din exporturile sectorului apărării și al aviației din Turcia. „În prezent, 97,5% din contractele semnate de Baykar sunt bazate pe export. Au fost semnate acorduri de export pentru UCAV Bayraktar TB2 cu 34 de țări și pentru UCAV Bayraktar Akıncı cu 10 țări, însumând acorduri cu 35 de țări (baykartech.com, navalnews.com și uasvision.com). Modelul UCAV care a trecut cu succes testele din noiembrie a.c. va fi capabil să decoleze și să aterizeze pe portavioane cu pistă scurtă datorită unor caracteristici personalizate, cum ar fi aripile pliabile care permit aceste operațiuni. Bayraktar TB3 poate fi operat de la distanțe foarte îndepărtate datorită sistemelor sale de comunicații LOS (Line-Of-Sight) și BLOS (Beyond-Line-Of-Sight), adică a sistemelor care permit observarea dintre un transmițător și receptor pe calea directă și a sistemelor sau tehnologiilor care extind gama de comunicații fără fir dincolo de această limită. Pe lângă misiunile de recunoaștere, supraveghere și culegere de informații (ISR, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), Bayraktar TB3 poate lansa operațiuni de asalt cu munițiile inteligente instalate sub aripi (navalnews.com). O prezentare aproape identică apare și pe site-ul thedefensepost.com, „Bayraktar TB3 poate fi echipată cu armele inteligente care să-i permită misiuni de atac”. Drona are greutatea maximă la decolare 1.450 kg (3.197 lb), o capacitate de încărcare utilă de 280 de kilograme (617 lb) și atinge o viteză maximă de 160 de noduri, ceea ce înseamnă 296 km/h sau 183 mph. Bayraktar TB3 este capabilă de decolare și de aterizare autonomă.
Dintre specificații mai pot fi menționate,
- lungimea – 8,35 metri (27,4 ft),
- anvergura aripilor – 14 metri 45,9 ft),
- viteza de croazieră – 125 noduri (231,5 km/h sau 143,85 mph),
- rezistența (anduranța) – 24+ ore (peste 24 de ore).
Aceste caracteristici îi permit să efectueze misiuni ISR și lovirea țintelor îndepărtate acționând ca „un multiplicator de forță dincolo de mări” (uasvision.com) și „sporind puterea de descurajare a Turciei împotriva țintelor aflate la distanță mare” (navalnews.com). Baykar, compania care și-a finanțat încă de la înființare toate proiectele cu resurse proprii, a generat 83% din veniturile sale din exporturi. Realizările Baykar sunt apreciate în Turcia și în multe state cu care are contracte.