„Arrow poate face parte dintr-o flotă de drone controlate de un avion cu echipaj sau poate zbura singură pentru a efectua o operațiune de la un capăt la altul”
Arrow (Săgeata) este numele cu care a fost „botezată” prima dronă supersonică din lume și este, probabil, cel mai potrivit nume pentru o dronă aeriană (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) care poate zbura cu o viteză de peste un Mach. Mai exact, Arrow este capabilă să atingă viteze de până la 2,1 Mach, adică aproximativ 1,6 mph (miles per hour). Numărul Mach sau numărul lui Mach, care este reprezentat și prin simbolurile Ma sau M, este unitatea de măsură folosită în aerodinamică pentru a exprima viteza cu care se deplasează un corp solid (proiectil, avion, rachetă etc.) prin aer (prin atmosferă) sau, în general, printr-un fluid sau printr-un mediu oarecare. Numărul Mach sau viteza Mach provine de la numele fizicianului austriac Ernst Mach (n. 18 februarie 1838, d. 19 februarie 1916), profesor la Universitatea din Viena. Este o mărime adimensională, este raportul care arată de câte ori este mai mare viteza unui corp în comparație cu viteza sunetului. De exemplu, valoarea Mach 1 este atinsă atunci când un corp se deplasează cu viteza sunetului, în condiții standard (20O C) este egală cu 1.235 km/h (sau 343 m/s). Dacă valoarea numărului Mach este subunitară înseamnnă viteze subsonice (mai mici decât viteza sunetului), iar valori mai mari ca unu înseamnă viteze supersonice. O împărțire mai detaliată după numărul Mach (pe cinci categorii sau domenii de viteze), definește termenii subsonic (Ma ‹ 1), sonic (dacă Ma = 1), transsonic (între Ma 0,8 și Ma 1,2), supersonic (peste 1,2 și sub 5) și vitezele hipersonice (cu Ma › 5). Cu o viteză de până la 2,1 Mach drona Arrow, cu o greutate maximă la decolare de 16.800 kg (37.038 lbs), poate să parcurgă o distanță de peste 2.600 mile marine (nautical miles, prescurtat nm), ceea ce însemană cam 4.815 km. Un calcul simplu, reluat din articolul de prezentare a dronei de pe site-ul futurism.com, arată că, depășind bariera sonoră, Arrow „ar putea zbura de la Los Angeles la Tokyo în puțin peste trei ore”. Între cele două mari orașe sunt 5.478 mile (8.815 km). Drona Arrow, care este un concept nou de dronă de luptă (UCAV, Unmanned Combat Aerial Vehicle) realizat de compania aerospațială Kelley Aerospace din Singapore, a fost prezentată la sfârșitul lunii trecute (pe 25 februarie). „Modelul a fost proiectat și va fi produs la unitatea companiei din Seletar Aerospace Park din Singapore. Zboruri de testare ale unui prototip la scară au fost efectuate în Israel în anul 2014” (flightglobal.com). Seletar Aerospace Park face parte dintr-un program de dezvoltare la nivel local pentru viitorul industriei aerospațiale. Are peste 320 de hectare și va găzdui un grup integrat de diferite activități (întreținerea, repararea și revizia aeronavelor și a componentelor, fabricarea și asamblarea motoarelor și componentelor, afaceri și aviație generală, instruire, cercetare și dezvoltare etc.), conform datelor de pe site-ul seletarairport.com. Programul Arrow UCAV face parte dintr-o activitate „ambițioasă” a companiei Kelley Aerospace în domeniul zborului supersonic (flightglobal.com). La lansarea oficială a noului concept de vehicul aerian de luptă fără pilot, Kelley Aerospace a spus că a primit 100 de „precomenzi” pentru această aeronavă. Pe site-ul futurism.com se apreciază că, „În ciuda prețului (între 9 și 16 milioane de dolari), drona a stârnit deja interesul cumpărătorilor”, ajungându-se din acest motiv la numărul considerabil de precomenzi. Clienții sunt interesați, probabil, de potențialul dronei și de avantajele pe care le oferă combatanților în timpul unui război aerian. Într-o informare recentă, compania Kelley Aerospace a declarat că drona Arrow este concepută pentru a completa avioanele cu echipaj și pentru a suplimenta forțele aeriene pe câmpul de luptă. Într-un articol de pe site-ul autoevolution.com scrie că a fost dezvoltată special pentru a se potrivi diferitelor scenarii și pentru a putea participa la mai multe tipuri de operațiuni. De exemplu, poate fi controlată de la sol sau poate decola și ateriza în mod autonom. „Mai mult, poate face parte dintr-o flotă de aeronave, controlate de un avion cu echipaj, sau poate zbura singură pentru a efectua o operațiune de la un capăt la altul” (autoevolution.com). Va urma.