Waymo a lansat serviciul de taxi autonom Waymo One în orașe din zona Metro Phoenix**, Arizona
Compania Waymo, „unul dintre cei mai mari jucători din industria autoturismelor autonome” (self-driving car), sau chiar ocupantă a primului loc după unele publicații (de exemplu, arstechnica.com), a inițiat recent un serviciu propriu de taxi fără șofer cu numele Waymo One, acțiune care înseamnă „un pas important” pentru această industrie (futurism.com). Waymo a început să lucreze la mașinile autonome încă din anul 2009, când s-a lansat proiectul Google Self-Driving Project, pentru cercetări în tehnologia „self-driving car”, cu mult înainte ca alte companii să fie preocupate de acest domeniu. Această inițiativă a companiei Google a devenit „proiectul Waymo” iar în urmă cu doi ani (decembrie 2016) a apărut Waymo LLC, ca filială autonomă a companiei Alphabet Inc. Serviciul Waymo One se bazează pe tehnologia de conducere autonomă și a fost lansat după mai multe etape de dezvoltare și după cele peste 10 milioane de mile parcurse pentru teste pe drumuri publice. Înainte de a fi lansat pe scară mai largă, Waymo One va opera în zona Metro Phoenix, statul Arizona. La sfârșitul lunii septembrie a.c. un purtător de cuvânt al Waymo declara că serviciul din Phoenix va fi complet autonom și deschis publicului larg. După recenta lansare (decembrie a.c.), site-ul arstechnica.com face precizarea, „Acum știm că Waymo One nu va fi complet autonom, va exista permanent un conducător auto pe scaunul șoferului, și la început va fi folosit într-un cadru restrâns, adică va fi disponibil numai unor pasageri cunoscuți și constanți, pentru aceleași persoane care participă de luni de zile la programul de testare Waymo”. Tehnologia este nouă pentru mulți, așa că trebuie acționat cu atenție, trebuie ținut cont de confortul și de siguranța călătorilor. „La început, șoferi instruiți Waymo vor superviza vehiculele destinate serviciului Waymo One”, este o mențiune apărută în publicația deținută de A Medium Corporation, platforma medium.com. Persoana din scaunul șoferului nu este acolo neapărat din motive de siguranță ci, mai ales, pentru a urmări cum se comportă mașina în trafic, pentru a se asigura de confortul pasagerilor și pentru a elimina orice neliniște a acestora (futurism.com). Chiar dacă serviciul este în prezent limitat la o singură regiune și doar la un anumit segment al populației, Waymo One oferă o privire despre ce urmează, un viitor cu drumuri mai sigure datorită „șoferilor cu experiență” în condus autonom (futurism.com). Totuși, dacă Waymo nu este pregătit să lanseze un serviciu complet autonom după mai mult de 18 luni de teste intense, se naște scepticism „față de pretențiile altor companii, care spun că vor fi gata să lanseze tehnologie self-driving car foarte curând” (arstechnica.com). Persoanele deja implicate ca pasageri în programul de cercetare Waymo vor avea o aplicație pe telefonul mobil care va funcționa similar cu cele instalate de Uber sau Lyft, companii americane rivale, mai ales prin opțiunile sau abonamentele pe care le oferă clienților. Ambele au sediul central în San Francisco, California, dar sunt cunoscute în toată lumea. Prin intermediul aplicației, după alegerea destinației, se pot vedea tariful, stabilit în funcție de timpul și durata deplasării, traseul de parcurs, momentul plecării și cel estimat pentru sosire. La transmiterea comenzii, o mașină va veni pentru preluarea pasagerului, care poate fi însoțit de încă două persoane adulte și un copil. Aplicația de pe telefonul mobil, deci și solicitarea unui taxi, poate fi accesată non-stop, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Înainte ca flota de taxiuri Waymo să circule în sistem complet autonom, fără un șofer experimentat pe scaunul din față, și chiar dacă progresele companiei sunt promițătoare, mai sunt câteva probleme care trebuie soluționate. Va urma
* Despre „self-driving car” revista on-line dronele.ro a scris mai multe articole, dar câteva precizări trebuie făcute, chiar dacă unele informații sunt reluate. O mașină cu auto-conducere sau care are conducere autonomă, cunoscută și ca mașină robot, mașină autonomă, mașină fără șofer sau vehicul autonom (autonomous vehicle, AV) este un vehicul capabil să perceapă mediul înconjurător și să se deplaseze fără, sau cu foarte mică influență din partea unui om. „Autovehiculele autonome combină o varietate de senzori pentru a percepe împrejurimile, cum ar fi radarul, sistemul LiDAR, sonarul, GPS-ul etc. Sisteme avansate de control interpretează informațiile de la senzori pentru a identifica căile de navigație adecvate, precum și obstacolele și semnele de circulație relevante”. Beneficiile potențiale includ costuri reduse, sporirea siguranței, creșterea mobilității, reducerea numărului de accidente etc. Beneficiile pentru siguranță includ reducerea coliziunilor din trafic, a leziunilor rezultate și costurilor aferente, inclusiv cele privind asigurările. Se prevede că va crește traficul, se va oferi mobilitate sporită copiilor, persoanelor în vârstă, persoanelor cu handicap și celor sărace. Problemele care apar sunt legate de siguranță, tehnologie, responsabilitate, dorința oamenilor de a-și controla singuri mașinile, cadrul legal și regulamentele, îngrijorarea de pierdere a unor locuri de muncă, riscul de suburbanizare sporită datorată transportului mai ieftin etc.
** Zona metropolitană Phoenix sau Metro Phoenix, denumită deseori Valea Soarelui, este o zonă metropolitană cu centrul în orașul Phoenix, capiatala statului Arizona, și care include o mare parte a zonei centrale a statului. Orașele Chandler, Tempe, Mesa și Gilbert, în care funcționează serviciul de taxiuri autonome Waymo One, fac parte din Metro Phoenix.