Dronele Transwing™ „vor avea piață de desfacere și pentru aplicații nonmilitare, de la reaprovizionarea explorărilor off-shore, la monitorizarea mediului și inspecțiile de siguranță”
Continuare Zborul demonstrativ și de test de lângă unitatea Overwatch din Reading „cu siguranță a convins privitorii de eficiența designului UAS Transwing X-P4”. Decolarea și aterizarea pe verticală s-au efectuat „aparent fără efort, iar tranziția aripii pentru zborul rapid, orizontal, a fost discretă și eficientă” (edrmagazine.eu, site al European Defence Review, „primul jurnal de limbă engleză care se preocupă permanent de problemele legate de apărare”). Combinând într-o ”platformă deosebit de automatizată” calitățile dronelor cu aripi fixe (fixed-wing drones), respectiv viteza, raza de acțiune și anduranța, cu performanțele superioare ale aeronavelor cu decolare și aterizare pe verticală, UAS Transwing™ poate fi considerat un sistem VTOL revoluționar, care depășește limitările inerente ale altor modele din aceeași categorie. Pentru că nu necesită infrastructură suplimentară de lansare și pentru recuperare, amprenta la sol este foarte redusă, ceea ce înseamnă că drona Transwing™ este pregătită pentru operațiunile VTOL imediat ce este scoasă din cutie și asamblată. „Caracteristicile unice de performanță le oferă operatorilor comerciali și din domeniul apărării o alternativă autonomă și mai rentabilă pentru aprovizionarea logistică critică și pentru alte misiuni în locații îndepărtate, fără piste amenajate” (auvsi.org, site-ul Asociației Internaționale pentru Sistemele de Vehicule fără Echipaj, AUVSI fiind abrevierea de la Association for Uncrewed Vehicle Systems International). După cum se prezintă pe site-ul propriu, AUVSI este „cea mai mare organizație nonprofit din lume dedicată dezvoltării sistemelor fără echipaj și roboticii”. În prezent, operațiunile de aprovizionare sunt efectuate, în marea majoritate, „de aeronave cu echipaj, bărci sau alte ambarcațiuni mai puțin practice”. Potrivit lui Tim Whitehand de la compania PteroDynamics, „conceptul secret” Transwing care face diferența față de „frații săi” cu aripi fixe și VTOL, este „tranziția aripilor transversale”. Toate manevrele sunt bine controlate și orice abordare mai dificilă este posibilă. Flexibilitatea tactică pe care o oferă drona este „o caracteristică apreciată a designului”. Operatorii care o vor utiliza la misiuni de atac și ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) vor considera UAS Transwing™ o platformă atractivă datorită semnăturii acustice reduse (neconfirmată, dar posibil mai mică de 40 dB). Aeronavele VTOL Transwing™ vor avea piață de desfacere și pentru aplicații nonmilitare, de la reaprovizionarea explorărilor din largul oceanelor, la monitorizarea mediului și la inspecțiile de siguranță. În continuare, câteva dintre specificațiile modelului X-P4 :
- anvergura aripilor – 4 metri,
- greutatea maximă la decolare – 41 kg,
- grup motopropulsor electric,
- viteza de croazieră – 65 noduri,
- raza de acțiune – până la 60 mile marine,
- anduranța – aproximativ o oră,
- plafonul de croazieră – 15.000 ft (aproape 4.600 m),
- amprenta la sol – 2,1 x 1,3 metri.
Tim Whitehand a spus că până acum au fost construite 12 aparate, dintre care două sunt în Marea Britanie, trei la Marina Statelor Unite (U.S. Navy) pentru o evaluare extinsă și „un număr”, probabil diferența, a fost vândut pentru teste și evaluare. UAS Transwing ale U.S. Navy sunt evaluate pentru programul Blue Water Maritime Logistics Unmanned Aerial System (BWUAS), care „se adresează misiunilor autonome de aprovizionare maritimă cu rază lungă” (auvsi.org). Abilitatea Transwing™ să decoleze de pe nave și vehicule în mișcare, pe care și aterizează, scoate în evidență adaptabilitatea dronei pentru aplicații pe mare și pe uscat, către locații de cele mai multe ori greu accesibile și fără piste (pterodynamics.com). Transportul diverselor sarcini utile în astfel de condiții și modul de operare autonomă au devenit în ultimul timp cerințe din ce în ce mai stricte. Modelul Transwing™ X-P5, care este mai mare, urmează să fie prezentat publicului în al doilea trimestru al anului viitor. Acest model are,
- greutatea la decolare – 150 kg,
- capacitatea de sarcină utilă – 27 kg,
- un motor hibrid cu ardere internă,
- viteza de croazieră – similară cu X-P4,
- anvergura aripilor – 6 metri,
- raza de acțiune – 600 mile marine,
- anduranța – aproximativ 10 ore.
Sarcinile utile alese pentru variantele Transwing X-P4 și X-P5 au fost determinate de studii privind reaprovizionarea navelor în condiții dificile. În stadiul de proiectare conceptuală se află o versiune total diferită, X-P7, care are o anvergură a aripilor de 10 m și o sarcină utilă de 280 kg. Studiile din proiect arată că „se poate realiza transportul sarcinilor utile de până la 300 kg” (edrmagazine.eu). Modelul X-P7 a fost conceput având în vedere operațiuni maritime cu o gamă și mai mare de aplicații, cum ar fi, lovituri terestre, ISR, lovituri maritime și altele, astfel încât să poată fi adaptat pentru a oferi suport operațiunilor militare și de securitate. Va urma.