Prima navă cargou ecologică și autonomă din lume

September 2021

 

Compania norvegiană Yara International a creat ceea ce numește „prima navă autonomă de marfă cu emisii zero din lume” (construită parțial în România)

Compania norvegiană Yara International* va utiliza o navă cu emisii zero care poate transporta în mod autonom containere cu marfă. Producătorul susține că această navă, numită Yara Birkeland, este prima din lume care deține asemenea proprietăți. În 2018 a fost lansat la apă un feribot autonom în Finlanda, dar Yara Birkeland este prima navă de transport containere complet electrică, funcționând cu o baterie de 7.000 kW. Nava a fost livrată companiei Yara International de către Vard Brattvaag în luna noiembrie 2020 și era programată să înceapă imediat „călătoriile autonome”. Planul inițial de navigare a fost abandonat din cauza pandemiei și a unor probleme de logistică. Înființată în 1949, Vard Brattvaag face parte din marea companie constructoare de nave Vard din anul 1993 și este recunoscută pentru „finalizarea cu succes a proiectelor exigente de construcție navală” (vard.com). La rândul ei, Vard face parte din grupul italian de construcții navale cu sediul în orașul Trieste, Fincantieri, cel mai mare constructor naval din Europa. După achiziția din 2013 a companiei Vard, grupul Fincantieri și-a dublat cifra de afaceri și a devenit în 2014 al patrulea ca mărime din lume. Fincantieri S.p.A. construiește atât nave comerciale, cât și nave militare. Pe lângă realizarea echipării cu aparatură de navigație și punerea în funcțiune a corpurilor de nave provenite de la șantierele navale din România, Vard Brattvaag execută reparații și modificări de nave, de la cele complexe offshore la feriboturi și nave de pescuit. În luna februarie, Vard International, unul dintre cei mai mari proiectanți și constructori de nave specializate din lume, a anunțat integrarea șantierelor navale Vard din Brăila și din Tulcea (Vard Brăila și Vard Tulcea) într-o singură societate comercială. Procesul de unificare a fost anunțat pentru 30 iunie a.c. și a avut la bază decizia luată de grupul Fincantieri, pentru a oferi „o perspectivă solidă șantierelor navale Vard din România”, după cum a declarat Alberto Maestrini, CEO Vard (business-review.eu). Coca navei cargobot Yara Birkeland a plecat din România spre Norvegia în luna februarie 2020 și a ajuns la destinație, pentru echipare și pentru teste, în luna mai. Coca este partea exterioară a navei dintre bordajul exterior și puntea superioară. Coca aste componenta de bază a unei nave având în componență scheletul, bordajul, punțile și altele. Dintre specificațiile tehnice mai relevante sunt:

  • lungimea totală – 80 m,
  • lungimea p.p. (dintre perpendiculare) – 72,4 m,
  • înălțimea – 14,8 m,
  • greutatea – 3.150 tone.

Conform informațiilor furnizate de CNN (edition.cnn.com), dacă totul merge conform planului, Yara Birkeland va efectua înainte de sfârșitul acestui an prima sa călătorie fără echipaj la bord, între două orașe norvegiene (de la Herøya la Brevik). Deplasarea și manevrele navei „vor fi monitorizate de la trei centre de control aflate pe uscat”. Ideea realizării unei nave de marfă electrică a apărut pentru prima dată în 2017, iar acum, Yara Birkeland, cu o baterie de 7.000 kW, „de o mie de ori mai mare decât capacitatea folosită la o mașină electrică”, se apropie de lansarea la apă. Nava cargobot este capabilă să transporte 103 containere și să atingă o viteză maximă de 13 noduri. Yara Birkeland a fost concepută pentru a reduce emisiile de oxizi de azot (poluanți toxici) și a gazelor cu efect de seră generate de dioxidul de carbon. Navigând între porturile situate de-a lungul coastei, nava electrică autonomă pentru transport containere „va înlocui un număr de aproximativ 40.000 de transporturi pe an cu camionul”, iar „o navă fără echipaj la bord va fi mai avantajoasă decât una cu echipaj”. La început, operațiunile de încărcare, de ancorare și de descărcare nu se vor realiza fără personal, dar, în timp, va fi introdusă tehnologia autonomă și pentru aceste activități. Navele vor dispune de macarale autonome, iar în porturi vor exista vehicule autonome special proiectate pentru transportul și aranjarea containerelor. Planul de viitor pentru nava cargobot Yara Birkeland este să transporte mărfuri pe rute maritime lungi în mod complet autonom.


* „Yara International ASA este o companie chimică norvegiană a cărei activitate principală este producția de îngrășăminte cu azot (nitrați, amoniac, uree și alte substanțe chimice pe bază de azot). A fost înființată în anul 1905 de Sam Eyde, Kristian Birkeland și Marcus Wallenberg ca Norsk hydroelektiske kvelstoffaktieselskab, sau Norsk Hydro, primul producător mondial de îngrășăminte cu azot mineral. În 1903, Birkeland și Eyde dezvoltaseră fixarea directă a azotului, numită procesul Birkeland-Eyde, bazată pe o metodă utilizată de Henry Cavendish în anul 1784. Numele navei (Yara Birkeland) provine de la numele cercetătorului norvegian, Kristian Birkeland. Pe 25 martie 2004 compania s-a transformat în Yara International. Sediul central este în Oslo, are instalații sau fabrici de producție pe șase continente, operează în peste 50 de state și are vânzări în aproximativ 150 de țări. Peste o treime din Yara International este deținută de guvernul norvegian, care devine astfel cel mai mare acționar al companiei. Pentru a combate emisiile toxice de oxizi de sulf (SOx) și oxizi de azot (NOx) de la motoarele diesel de pe nave, compania norvegiană a creat Yara Marine Technologies și în 2017, s-a născut ideea construirii unei nave autonome, complet electrică, pentru a elimina cu totul emisiile toxice”. Informațiile au fost preluate de pe site-ul yara.com.

Tags