Vehiculul Autonom de Lansare (AuLV) Ravn X are nevoie doar de o pistă lungă de aproximativ 1.600 de metri (o milă) și de un hangar de aproximativ 750 m2
Cu o greutate de 55.000 lbs, ceea ce înseamnă cam 25 de tone, și cu înălțimea de 18 ft, adică 5,5 metri, drona Ravn X este cea mai mare aeronavă fără pilot din lume, după cum arată un articol de pe site-ul publicației americane The Hill care are sediul în capitala Statelor Unite ale Americii, Washington, D.C. Drona aeriană (UAS, Unmanned Aircraft System) este complet autonomă și a fost proiectată pentru lansarea pe orbita terestră a sateliților de mici dimensiuni. Într-un articol de pe site-ul futurism.com drona Ravn X este apreciată ca „un monstru absolut” și ca „o aeronavă mamut”. Aparatul de zbor complet autonom, numit Vehicul Autonom de Lansare (Autonomous Launch Vehicle, prescurtat AuLV), are anvergura aripilor de 60 ft (peste 18 metri) și o lungime de 80 ft (aproximativ 24,4 metri). Drona Ravn X a fost concepută și construită de compania start-up Aevum, cu sediul în orașul Huntsville din nordul statului american Alabama. Aevum a fost înființată în urmă cu patru ani. Fondator și CEO al companiei este Jay Skylus, care în anul 2005 a observat că în Afganistan sunt dificultăți majore în comunicații. Pe site-ul companiei (aevumspace.com) scrie că, după ce a efectuat cercetări pentru reducerea barierei logistice a accesului în spațiu, Jay Skylus a luat decizia de a se implica concret în simplificarea posibilităților din domeniul lansărilor pe orbită a sateliților mici. Drona (UAS) Ravn X va deveni un concurent important pe piața lansărilor de sateliți mici, „o piață din ce în ce mai aglomerată” în ultimul timp. Cu ajutorul acestei drone, care poate decola și ateriza ca o aeronavă obișnuită de pe orice pistă lungă de cel puțin o milă (1.600 metri), se va asigura un serviciu de răspuns rapid pentru că, odată ce ajunge la altitudine eliberează o rachetă care lansează pe orbită sateliții. Aeronava este proiectată pentru a elibera o rachetă cu ajutorul căreia se vor plasa sateliții pe orbita stabilită, la fiecare 180 de minute, 24/7 (24 de ore, 7 zile din săptămână), ceea ce pare a fi „un obiectiv ambițios” (futurism.com). Cu o flotă de vehicule autonome Ravn X, Aevum va oferi posibilitatea ca multe cereri de livrare orbitală de mare precizie să fie programate din timp, fără riscuri pentru viața oamenilor (iotbusinessnews.com). Când Ravn X atinge locația și altitudinea corespunzătoare, eliberează racheta care lansează pe orbita terestră joasă o sarcină utilă cu greutatea de aproximativ 220 lbs (100 kg). După aceea, aeronava revine, aterizează ca un avion abișnuit și „parchează” într-un hangar cu o suprafață de mai puțin de 750 m2, așteptând următoarea misiune. Lansarea autonomă se optimizează de fiecare dată, la fiecare misiune, ținând cont de mai multe variabile, cum ar fi condițiile meteorologice, traficul aerian, destinația orbitală, greutatea utilă și alte procese logistice complexe. Serviciul se va desfășura fără probleme în mod autonom de la un capăt la celălalt (iotbusinessnews.com). Pe site-ul amintit se mai arată că „Ravn X este primul vehicul autonom de lansare din lume și cel mai mare UAS” văzut vreodată. Prezentarea modelului a avut loc la începutul acestei luni, mai precis pe 3 decembrie, la instalația de lansare Cecil SpacePort din Jacksonville, statul american Florida, o bază care, după cum scrie pe site-ul propriu (flyjacksonville.com), este „singurul port spațial comercial cu lansare orizontală licențiat de pe coasta de est”. Jay Skylus (CEO și fondator Aevum) a spus că firma sa intenționează să lanseze sateliții clienților în termen de trei ore de la primirea acestora într-un port spațial (spaceport), dar a mai adăugat, „Nu suntem doar o companie de lansare”. Lansarea rachetelor care instalează sateliți mici pe orbită nu va mai necesita o platformă specială de lansare și nici infrastructura costisitoare pe care o cere un lansator de rachete. Pentru prima misiune de lansare a sateliților compania Aevum a colaborat cu Forțele Spațiale (USSF, United States Space Force), care a devenit o ramură militară independentă a Forțelor Armete la 20 decembrie 2019, odată cu aprobarea Legii Forței Spațiale a Statelor Unite, parte a Legii de Autorizare a Apărării Naționale pentru anul 2020. Inițial, începând cu 1 septembrie 1982, a fost Comandamentul Spațial al Forțelor Aeriene. Site-ul thehill.com precizează că Aevum a primit peste un miliard de dolari pe baza unor contracte guvernamentale semnificative, care vor susține compania pentru o dezvoltare sigură și rapidă. Jay Skylus a spus, „Prin tehnologiile noastre autonome se va scurta timpul de lansare de la ani la luni și, atunci când clienții noștri o cer, chiar la cîteva minute”. Potrivit companiei, în forma sa actuală „aeronava mamut” este reutilizabilă în proporție de 70 de procente, dar, în viitorul apropoiat, se va ajunge până la 95% reutilizare. Ryan Rose, locotenent-colonel la Baza Forțelor Aeriene Kirtland din Albuquerque, statul New Mexico, a declarat că o industrie americană robustă, care poate oferi tehnologii de lansare moderne, „este esențială pentru a asigura că Forța Spațială poate răspunde amenințărilor viitoare”. Va urma.