Acumulatori LiB, fabricați conform standardelor certificate UL, vor ajunge în curând în industria dronelor
Popularitatea bateriilor litiu-ion a crescut cu rapiditate, mai ales de când utilizarea dispozitivelor cum este telefonul mobil, laptop-ul sau tableta a crescut exponențial. Numit pe scurt LiB (lithium-ion battery), acest tip de acumulator, inventat relativ recent, are o capacitate energetică mare și poate fi reîncărcat. LiB sunt acum întrebuințate uzual, utilizatorii dispozitivelor electronice portabile pot sta mai mult timp în aer liber, sau acolo unde nu există în apropiere o sursă de energie, fără să fie nevoie să înlocuiască bateriile sau să le încarce la intervale scurte. Sunt folosite pentru alimentarea cu energie a mai multor tipuri de vehicule, ca de exemplu scutere, biciclete și automobile electrice, sau în aplicații militare și aerospațiale, iar în ultimul timp, pentru aproape toate modelele de drone (aeriene, terestre, subacvatice etc.). Pe site-ul industries.ul.com se reamintește că, „Un summit privind siguranța bateriilor litiu-ion a avut loc în noiembrie 2015 la Beijing, unde s-a purtat un dialog între experții în securitate LiB din China și Statele Unite”. Conferința s-a axat pe „temele fundamentale ale siguranței, cum ar fi incidentele LiB, tehnologia și aplicațiile LiB, standardele și metodele de testare”. Unele probleme pot apare dacă sunt defecte de fabricație sau la o exploatare incorectă. Celulele se pot supraîncălzi, acumulatorul se aprinde când căldura nu se poate disipa rapid și, uneori, explodează. Preocupările legate de supraîncălzirea acestor baterii și de posibilitatea de a provoca incendii sau explozii s-au intensificat după ce, conform unui studiu recent, vânzările de sisteme UAS ar putea să depășească 12 miliarde $ până în 2021. Comisia pentru siguranța consumatorilor (Consumer Products Safety Commission) a raportat peste 200 de incidente în care au fost implicate baterii litiu-ion și drone. Aproximativ 50% dintre aceste incidente au avut loc în timpul încărcării bateriilor. Este foarte greu de apreciat ce pagube sau accidente se pot produce și, pentru a elimina orice pericol, se caută permanent măsuri de siguranță. Incidentele sunt destul de rare dar, în ultimul timp, au apărut știri despre situații în care vehicule heverboard au luat foc, din cauza bateriei, și despre unele urmări neplăcute.
Pentru a mări siguranța acestor surse de energie și pentru prevenirea incidentelor viitoare generate de drone, din cauza bateriilor litiu-ion, UL lucrează cu agenții guvernamentale și cu firme din industria UAS (Unmannned Aerial Systems) din SUA și Canada, pentru a dezvolta un program de certificare care să asigure utilizatorii și autoritățile de reglementare că sistemul electric al dronelor a fost evaluat conform unor standarde de siguranță corespunzătoare. UL LLC, cunoscută anterior ca Underwriters Laboratories, este o companie globală de consultanță și certificare în domeniul siguranței, cu sediul în Northbrook, statul Illinois, și cu reprezentanțe în mai multe țări de pe glob. Activitatea a început-o în 1894, ceea ce înseamnă că analizează siguranța tehnologiilor, pentru a sprijini proiectarea, producția, marketingul și achiziționarea de bunuri și servicii de peste 120 de ani. Ken Boyce, director pentru tehnologii energetice în cadrul UL, a declarat că în fiecare an se efectuează 100.000 de evaluări tehnice iar aproximativ 22 de miliarde de produse sunt expediate cu marca UL înscrisă pe ele. Noul standard, elaborat special pentru bateriile dronelor, și a cărui finalizare s-a anunțat că va avea loc peste câteva luni, are indicativul UL 3030.
„Eticheta UL pentru produsele electrice sau electronice, care le atestă siguranța, va fi aplicată în curând bateriilor litiu-ion care alimentează cele mai multe drone comerciale și de agrement”, scrie uasmagazine.com. În același site se precizează că, „Standardul pentru procesul de certificare va fi implementat mai întâi în Statele Unite și în Canada, dar se așteaptă să devină standardul global în următorii câțiva ani”. Un obiectiv important, pe care Ken Boyce îl consideră realizat, este că dronele sunt mai sigure prin standardul UL 3030 fără a le fi afectate performanțele. Acesta a mai declarat, „Am vrut, într-adevăr, să analizăm aspectele particulare ale utilizării dronelor, pentru a ne asigura că soluția este cea bună” (uasmagazine.com). Pentru standardul UL 3030 există o reală susținere. „Ne bucurăm că industria dronelor, reprezentanți ai guvernului, oameni din lanțul de aprovizionare și mulți utilizatori declară că acesta pare a fi setul corect de cerințe pentru ca lucrurile să fie sigure”. UL este una dintre companiile autorizate de OSHA (Occupational Safety and Health Administration) să efectueze teste și analize de siguranță. OSHA este agenția federală care întreține lista laboratoarelor de testare, cunoscute pe plan național ca Nationally Recognized Testing Laboratories. Pentru a reduce numărul incidentelor, o întreagă echipă de cercetători din UL s-a dedicat, de peste un deceniu, problemelor care influențează funcționarea în siguranță a bateriilor litiu-ion, în general, iar în ultima perioadă, mai ales a celor destinate dronelor.