UAV cu aripi fixe, echipat cu patru rotoare verticale

April 2018

Varianta VTOL a PD-1, UAS produs de Ukrspecsystems (Ucraina), a fost prezentată la DefExpo 2018 India

În perioada 11-14 aprilie a.c. a avut loc a zecea ediție a expoziției, consacrată deja, care are ca obiectiv prezentarea celor mai recente realizări din industria de apărare și de securitate (Land, Naval and Internal Homeland Security Systems Exhibition). A fost organizată de Ministerul Apărării din India, la Thiruvidanthai, în sudul orașului Chennai, capitala statului Tamil Nadu din estul Indiei, și, de aceea, a fost numită DefExpo 2018 India. Multe dintre manifestările de la acest eveniment au fost transmise în direct de Online Show Daily și Web TV, programe ale revistei on-line Army Recognition Defense and Security. Chiar dacă expoziția s-a axat pe prezentarea Indiei ca un nou centru al producției de sisteme de apărare și ca un important exportator al acestora, după cum se arată în descrierea de pe site-ul idsa.in, site al Institului de Studii și Analize pentru Apărare din New Delhi (IDSA – Institute for Defence Studies and Analyses), a fost apreciată ca „unul dintre cele mai mari evenimente de acest fel din lume în ultimii 10 ani”, datorită participării internaționale Printre exponatele remarcate este și versiunea VTOL (vertical take-off and landing) a platformei modulare cu aripă fixă (fixed-wing) PD-1, realizată de compania ucraineană Ukrspecsystems. Directorul general al companiei, Jacob Cereteli, a declarat că, „Un UAV clasic cu aripi fixe a fost echipat cu patru rotoare electrice, două pe fiecare aripă, pentru operațiuni VTOL”, scrie janes.com, site de știri al companiei britanice Jane’s Information Group, specializat în subiecte militare, aerospațiale și de transport. Anduranța noului sistem este de 10 ore și poate transporta o sarcină utilă de 10 kg, față de 8 kg, cât suporta versiunea anterioară. Raza operațională, în mod complet autonom, este de aproximativ 400 km și depășește 500 km când are în dotare un generator de 150 W. Altitudinea de zbor este 3.000 m. „Structura dronei este din material compozit, fără părți metalice, ceea ce face ca aparatul de zbor să fie mai ușor și dificil de detectat”, conform prezentării de pe site-ul uasvision.com. Greutatea maximă la decolare (MTOW, maximum takeoff weight) este de 40 kg iar viteza de croazieră poate ajunge la 25 m/s (90 km/h). Drona PD-1 poate fi echipată cu diferite dispozitive, cum ar fi camere video de înaltă rezoluție (HD), senzori de detecție și de măsurare a distanței față de o țintă (LIDAR, light detection and ranging) sau altele similare. Imaginile și datele, de la cameră respectiv senzori, sunt transmise în timp real operatorului (către GCS, Ground Control Station), la fel ca și alte informații, cum sunt, de exemplu, nivelul combustibilului, temperatura și turația motorului, care ajung la GCS tot în timp real. PD-1 are un design modular, orice sarcină utilă poate fi înlocuită cu ușurință. În clipul de prezentare, publicat și pe youtube.com, se poate remarca timpul redus în care se poate face asamblarea și montarea componentelor sarcinii utile (payload). Spațiul destinat special încărcăturii este „suficient de mare pentru a primi diferite echipamente”. La versiunea nouă, modul de decolare și aterizare (recuperare) convențional, prin catapultă și respectiv parașută, poate fi comutat la modul VTOL, adică punerea în funcțiune a celor patru rotoare verticale montate pe aripi.

Modelul UAS PD-1 poate fi utilizat în acțiuni de supraveghere, pentru fotografii aeriene, în agricultura de precizie, pentru căutare și salvare, aplicații de siguranță publică etc. Când este echipat cu balize auto-gonflabile ajută la salvarea de vieți, în situații de urgență sau pericol de înec. PD-1 VTOL pot fi integrate în sistemele de luptă ale artileriei, pentru a ajuta la identificarea țintelor sau corectarea focului. Prin intermediul stației de comandă de la sol și prin modul VTOL este oferită acum o mai mare libertate de manvră în diverse misiuni.

Tags