Decizia suspendării testelor pentru mașinile fără șofer este luată după un accident rutier mortal în Arizona
Poliția din Tempe, statul Arizona, a făcut luni, 20 martie, un anunț care poate schimba semnificativ orientarea companiilor care proiectează și testează autovehicule fără șofer. În noaptea dintre 19 și 20 martie (duminică spre luni) un SUV (sport utility vehicle) autonom (self-driving car) a accidentat o femeie care traversa strada neregulamentar cu o bicicletă. Nu după mult timp, persoana a decedat la spital din cauza rănilor. Chiar dacă a fost identificată de poliție, numele persoanei lovite nu a fost divulgat imediat, din cauză că nu au fost anunțate rudele și nu le-a fost cerută permisiunea pentru această informație. Ulterior s-a aflat că este vorba de Elaine Herzberg, în vârstă de 49 de ani. Poliția din Tempe nu a făcut comentarii suplimentare, s-a referit numai la situația și observațiile de pe teren. Mașina implicată în accidentul rutier efectua testele Uber din cadrul programului lansat în urmă cu aproximativ doi ani. În momentul accidentului, autovehiculul se deplasa în mod autonom, iar pe scaunul șoferului se afla un operator al companiei Uber, cu misiunea de a superviza operațiunea de testare și care trebuia să acționeze în situații periculoase. În maşină nu se aflau alți pasageri. Accidentul produs la 18 km de Phoenix, capitala statului Arizona, este primul de acest fel raportat până acum și „ar putea influența eforturile depuse pentru accelerarea introducerii acestei noi tehnologii”, scrie pe site-ul france24.com. Tot aici se mai arată că se pune în discuție chiar renunțarea la acest program, al mașinilor care merg fără șofer. Un purtător de cuvânt al companiei Uber Technologies, Inc. a anunțat suspendarea programului de teste pentru autovehiculele sale autonome în America de Nord (Statele Unite și Canada), unde au apărut, imediat, dezbateri pe acest subiect. Compania a transmis condoleanțe rudelor persoanei decedate, „Gândurile noastre sunt la familia victimei”. Administrația Națională pentru Siguranța Traficului (NHTSA, US National Highway Traffic Safety Administration) și Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB, National Transportation Safety Board), agenții de investigații guvernamentale, inclusiv pentru accidente din transportul civil, au declarat că echipe speciale vor analiza accidentul și cauzele lui. Uber a anunțat că va colabora pe deplin cu autoritățile. NHTSA este în contact și cu reprezentanți ai companiei Volvo, care au confirmat că vehiculul implicat în evenimentul tragic a fost un SUV Volvo XC90. Site-ul agenției de știri Reuters (www.reuters.com) precizează că, „Russell Datz, purtătorul de cuvânt al producătorului de automobile, a declarat că tehnologia autonomă nu a fost făcută de Volvo”. Și în Canada, Ministerul Transporturilor din provincia Ontario, care supraveghează testele autovhiculelor autonome Uber, analizează cauzele accidentului din Tempe. În imaginile transmise de la fața locului de televiziunea locală se observă atât mașina, lovită în partea din dreapta față, cât și bicicleta, distrusă aproape în totalitate.
La mai puțin de două zile de la incident, un raport preliminar al poliției arată că vehiculul autonom se deplasa cu aproximativ 64 km/h, că nu a încercat să reducă viteza înainte de impact, că nu s-au găsit urme de frânare și că operatorul uman nu a reacționat. Companiile care testează autovehicule autonome asigură prezența unui șofer experimentat la volan pentru a monitoriza mașina și pentru a prelua controlul dacă este nevoie. Este o decizie pe care o iau chiar dacă nu este reglementată într-o lege statală. Uber a afirmat, într-un trecut nu prea îndepărtat, că dezvoltarea tehnologiei pentru transportul urban autonom este esențială pentru succesul în industria de transport. Compania avea în vedere să creeze o rețea de autoturisme autonome, comandate prin aplicația Uber de pe smartphone, care să completeze și, eventual, să înlocuiască rețeaua de taxiuri conduse de om.
În decembrie anul trecut Uber înregistra 2 milioane de mile parcurse de „selfing-driving car” în teste. Până acum, Uber avea peste 100 de mașini autonome în programul de testare în zona orașului Phoenix, datorită, în primul rând, reglementărilor permisive ale statului Arizona. Același program de testare a mașinilor autonome Uber a fost oprit temporar în urmă cu un an, din cauza altui accident, care însă nu a avut urmări grave și nu s-a soldat cu rănirea vreunei persoane. Concluziile finale privind accidentul din Tempe vor avea, probabil, un efect negativ pentru toți producătorii din industria auto care intenționează să introducă pe piață vehicule fără șofer, după cum apreciază analistul Glenn Chin de la Buckingham Research Group Incorporated, firmă din New York dedicată, printre altele, cercetării și analizei investițiilor de capital. Este, cu siguranță, o temă care va ocupa mult spațiu în presa de specialitate, scrisă sau on-line. Vom reveni.