Primele drone HAPS din Serbia, în faza de proiectare

March 2018

CTT2) a descris și a prezentat modelele Pupin (HAPS), NT155 și NT161 la SEAS3), Belgrad, 8-9 martie 2018

În zilele de 8 și 9 martie a.c. a avut loc a doua ediție a Summit-ului Aviației din Europa de Sud-Est, SEAS3). S-a desfășurat la Crowne Plaza Hotel din Belgrad, în Serbia, și este posibil ca acest loc să devină tradițional. SEAS este cel mai mare eveniment bienal din regiune și „promovează colaborarea dintre organizații guvernamentale și instituții, autorități de reglementare, instituții de învățământ sau alte părți interesate” (www.seas.rs). Au participat peste 50 de companii și au avut loc prezentări și dezbateri pentru cei peste 300 de delegați din 25 de țări. SEAS are ca scop să ajute factorii de decizie din companiile aeriene, din aeroporturi, din domeniul apărării, pe producătorii de aeronave sau pe cei din companiile de întreținere și reparații (MRO, Maintenance, Repair and Overhaul). Aici sunt oferite cele mai recente informații din aviație, în special pentru această zonă geografică. Anul acesta, au fost prezentate pentru prima dată trei modele noi de UAV, aflate în curs de dezvoltare, de echipa CTT2) din Belgrad. A fost descrisă și prima dronă HAPS1) realizată în Serbia. O serie de UAS (Unamenned Aerial Systems), proiectate de CTT și care vor fi dezvoltate în viitorul apropiat, poartă numele lui Nikola Tesla (NT), renumit om de știință și inventator sârb născut în 1856 în satul Smilijan, Imperiul Austriac (astăzi în Croația). Prin naștere a fost cetățean al Imperiului Austriac și mai târziu a devenit cetățean american. A ajuns în Statele Unite în iunie 1984 și a fost angajat de Thomas Edison. În 1989 a inventat „Tehnologia de transmisie fără fir (wireless) și telecomanda” și a făcut prima demonstrație la o expoziție din Madison Square Garden. Cea mai nouă și mai avansată dronă HAPS proiectată de CTT a fost botezată după numele altui om de știință, Mihajlo Idvorski Pupin, fizician sârbo-american (1858-1935), mai cunoscut ca Michael I. Pupin. Pe site-ul www.ctt.rs se face precizarea, „Toate sistemele noastre (UAS) sunt construite din material compozit și permit adaptarea la o gamă largă de aplicații”. Petar Matunovic, inginer aerospațial și CEO al CTT, a declarat la SEAS, pentru compania britanică Jane’s Information Group (numită mai des Jane’s), „Suntem una din cele cinci companii din întreaga lume care lucrează în prezent la elaborarea HAPS și sperăm că în curând vom începe să testam sistemul nostru, pentru a dovedi conceptul și pentru a continua dezvoltarea ulterioară a lui Pupin pentru executarea unei mari varietăți de misiuni militare și civile”. Publicația Jane’s (sau Janes’s 360, prin site-ul janes.com) este specializată în subiecte militare, aerospațiale și de transport, publicând periodic subiecte pe aceste teme. În 2007, grupul Janes’s a fost achiziționat de IHS Inc. (Information Handing Services Markit) din Londra. Bazele de date și publicațiile open-source continuă să fie produse sub mărcile IHS Jane’s și IHS, furnizând „informații și analize în ajutorul procesului decizional al întreprinderilor și guvernelor, în domenii cum ar fi piețele financiare, industria aerospațială, apărare și securitate, auto, energie, maritim, comercial, tehnologie și altele”. Cele trei modele de drone aeriene prezentate de CTT la SEAS au, bineînțeles, caracteristici deosebite (vezi specificațiile) dar, au în comun materialul din care este construită structura, material compozit. Cel mai nou model, HAPS Pupin, poate funcționa ca un satelit atmosferic. Configurația aerodinamică este optimizată pentru zborul la altitudini mari, în aerul cu densitate scăzută. Poate să rămână în aer mai multe luni, timp în care transportă diferite feluri de sarcini utile, cum ar fi echipamente de telecomunicații și senzori de supraveghere, care fac să poată fi utilizat pentru conectivitatea în zonele izolate geografic, pentru aplicații din agricultură, pentru urmărirea unor obiective, pentru căutare și salvare, pentru monitorizare în cazuri de dezastre sau incendii, pentru patrulare la frontiere etc. Petar Matunovic a mai spus pentru Jane’s că CTT dorește să colaboreze cu firme de încredere din industria aviatică pentru a-și intensifica activitatea privind HAPS Pupin și pentru celelalte două proiecte de UAV aflate în derulare, NT155 și NT161. Prezentat sub formă de model la SEAS, NT155 este un UAV de altitudine medie și durată lungă (MALE, medium-altitude long-endurance), cu o structură aeriană realizată în întregime din materiale compozite avansate. Are o greutate redusă dar este asigurată rezistența structurală pentru a i se cupla, de exemplu, un suport pentru arme, pentru senzori electro-optici sau pentru rezervoare auxiliare de combustibil. Sistemul este încă în faza de proiectare. Modelul NT161 este un proiect nou, care îmbunătățește platforma NT150. Este conceput ca o aeronavă modulară. Se poate transforma prin module „plug and play” pentru fiecare secțiune a aparatului de zbor, prin montarea de suporturi pentru cameră sau rezervoare opționale, pentru parașute, baterii etc. Va include și o opțiune pentru un modul silențios destinat misiunilor de supraveghere de la altitudinii joase. În tabelul următor sunt prezentate caracteristicile celor trei drone, preluate de pe site-ul www.ctt.rs.

       Caracteristica
Pupin
NT155
NT161
Plafonul de servicii 20.000+ m neprecizat 3.500 m
Viteza de croazieră 100 km/h 140 km/h 120 km/h
Viteza maximă neprecizată 240 km/h 200 km/h
Viteza minimă neprecizată 60 km/h neprecizată
Motor alimentat electric 120 CP 20 CP
Anduranța operațională câteva luni 16+ h 5+ h
Anvergura 25 m 16 m 5,5 m
Lungimea 10 m 7 m 3,5 m
Înălțimea 1,5 m neprecizată 1,0 m
MTOW 120 kg 1.000 kg 80 kg
Cantitatea utilă maximă 25 kg neprecizată 25 kg

1) CTT    =  Composite Technology Team (Belgrad, Serbia)

2) HAPS =  high-altitude pseudo satellite (pseudo satelit de înaltă altitudine)

3) SEAS =  Southeast Europe Aviation Summit (Summit-ul Aviației din Europa de Sud-Est)

Tags