Livrări cu drone pentru navele din largul mării (2)

September 2021

 

Dronele Volansi (VOLY 10 și VOLY 20) au efectuat autonom trei zboruri demonstrative și au livrat mărfuri navelor marinei de coastă (USCG)

Continuare Compania Volansi din San Francisco, statul California, este lider printre constructorii de drone autonome de livrare, cu aripi fixe (fixed-wing) și cu decolare și aterizare pe verticală (VTOL), pe distanțe lungi, pentru încărcături utile de greutate medie și peste medie. La demonstrația de la începutul lunii trecute, UAS (Unmanned Aircraft System) VOLY 10 a decolat de pe platforma pentru elicoptere (sau altfel de aeronave cu ridicare verticală), numită heliport, helidrom sau rotor station, a unui vapor și „a folosit un computer de misiune pentru a-și programa călătoria”. Aterizarea pe o navă a USCG (U.S. Coast Guard) s-a realizat cu succes. Dr. Will Roper, CEO Volansi, a recunoscut că, de fapt, Garda de Coastă nu a dorit o aterizare pe navă, deoarece este o navă foarte mică, a vrut să vadă dacă drona reușește să coboare destul de jos, să stea pe loc deasupra navei și să elibereze coletul care trebuia livrat. Dr. Roper face parte din consiliul de administrație al companiei din martie 2021, iar de la începutul lunii iulie deține funcția de CEO, în locul cofondatorului companiei Volansi dl. Hannan Parvizian, care a trecut în rolul de CTO (Chief Technology Officer). Dr. Will Roper, fost Secretar Adjunct al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite pentru Achiziții, Tehnologie și Logistică (Assistant Secretary of the US Air Force for Acquisition, Technology, and Logistics), unde a gestionat un buget anual de 60 de miliarde de dolari, este „unul dintre primii experți din țară în transformarea aerospațială” (volansi.com). „Deoarece Volansi intenționează ca dronele sale să fie utilizate în medii dure, cum ar fi cele în care operează armata, acestea trebuie să fie robuste”. Dr. Will Roper a declarat că, în timpul demonstrației, dronele Volansi au trebuit să lupte cu ploaia puternică și cu rafale de vânt de 20 mph (32 km/h). Domnia sa a mai spus că „poate instrui pe cineva să opereze computerul misiunii în aproximativ 20 de minute”. Prin acest computer, operatorul poate „spune” dronei de unde să decoleze și unde să aterizeze, când și cât să staționeze în aer sau cum să găsească o „zonă țintă” pentru livrare, totul în mod complet autonom. „Odată ce misiunea este planificată pe calculator operațiunile devin extrem de ușoare” (aviationtoday.com). După cum se arată pe același site, drona se ridică (decolează), „simte” condițiile de vânt, se îndepărtează de nava de bază, trece de la zborul vertical la zborul orizontal, apoi zboară și se deplasează liniar pe traseul ales asemenea unui avion obișnuit, găsește nava țintă și se apropie de aceasta folosind propriii senzori interni. După ce coboară și aterizează, lasă coletul (sarcina utilă) și se întoarce la nava de pe care a decolat. „Nu este implicat niciun operator (pilot) de dronă, comunicările de pe tabletă se pot întrerupe, iar misiunea continuă și se va finaliza în condiții normale”. Dr. Roper a mai subliniat că nu drona a fost elementul important al demonstrației, ci autonomia. Drona Volansi este „păpușa”, iar „păpușarii”, în acest caz, sunt software-ul, algoritmii și senzorii. „Nu avem pe nimeni care să ia decizii, dar avem algoritmi foarte fiabili care o fac”. VOLY 20, drona mai mare a companiei Volansi, are anvergura aripilor de 15 ft (aproape 4,6 m) și greutatea maximă de 30 lbs (peste 13,6 kg). A început zborul demonstrativ de pe aceeași navă și a livrat pachetul după ce a aterizat pe o altă navă, aflată la o milă marină (1.852 km) distanță. Dronele Volansi pot ateriza folosind GPS sau senzori care sunt dispozitive integrate pe aeronavă. „Până în prezent, am folosit camere LiDAR (Light Detection and Ranging) dar investim și în alte tehnologii din domeniul senzorilor”, a spus dr. Will Roper. Din cauza spațiului redus de pe nave, autonomia este deosebit de importantă. Pentru a funcționa în aceste condiții, dronele Volansi nu au nevoie de o echipă de operatori, cum se întâmplă la alte modele de drone. Volansi a reușit să implice Marina (US Navy) și Garda de Coastă (USCG) pentru a participa la demonstrație și să explice modul în care funcționează sistemul dronelor VOLY. Acest fapt ajută compania în relația cu clienții comerciali. „Dacă armata acceptă ceva, urmează drumul pentru a convinge clienții că sistemul funcționează corect, și acesta este un alt motiv pentru care cred că lucrul cu armata este o strategie de afaceri inteligentă pentru noi”, a adăugat ca o concluzie dr. Roper.

Tags