Dronele pot susține unele activități portuare de bază

February 2022

 

Portul Anvers va folosi drone pentru detectarea resturilor plutitoare. Dronele vor zbura de mai multe ori pe zi, astfel încât curățarea apelor să se facă rapid și eficient.

Portul Anvers (Belgia), unul dintre cele mai mari porturi maritime din lume și al doilea din Europa ca mărime și în funcție de totalul mărfurilor transportate, după cel din Rotterdam (Țările de Jos), depune în ultimii ani eforturi susținute pentru a deveni, și a fi denumit, „portul viitorului”. Spre deosebire de majoritatea porturilor din Marea Nordului, dar asemenea portului Hamburg din Germania, Portul Anvers are o legătură mai directă spre centrul țării și al continentului, iar accesul la docurile sale se face atât prin calea ferată și rutieră, cât și pe fluviu, pe estuarul navigabil Scheldt și pe canale. În prezent, cele trei mari porturi europene (Rotterdam, Anvers și Hamburg în ordinea aglomerării) reprezintă a cincea parte din totalul mărfurilor care sosesc în Europa pe cale maritimă, conform ec.europa.eu. Pentru menținerea siguranței în portul belgian, responsabilii s-au orientat spre cooperarea cu diverși parteneri, cum este, de exemplu, compania aerospațială belgiană Sabca. Printre principalele sectoare de activitate ale companiei sunt aviația civilă și apărarea, dar își folosește expertiza și pentru alte proiecte, ca transportul autonom de probe medicale între spitale, efectuarea de inspecții la turbinele eoliene de pe mare, măsurarea radiațiilor în zonele industriale, misiunile de supraveghere în largul coastelor belgiene și altele. Sediul central al companiei SABCA (Sociétés Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques) este în orașul Bruxelles, capitala Belgiei și centrul administrativ al Uniunii Europene, numit uneori capitala UE. Potrivit reprezentanților Portului Anvers, un rol din ce în ce mai important îl va juca utilizarea dronelor și a altor aplicații digitale inovatoare, cum ar fi de exemplu Echodrone, o barcă autonomă de sondare cu tehnologie unică. Pe site-ul sabca.com este redată remarca lui Thibauld Jongen, CEO al companiei Sabca, și anume, „Dronele vor fi indispensabile în viitorul apropiat atunci când efectuează misiuni critice de siguranță”. Prin utilizarea aeronavelor fără pilot (UAV, Unmanned Aerial Vehicle, sau drone), operațiunile precum inspecțiile, transportul de mărfuri și supravegherea, sunt mai sigure și mai eficiente. În luna septembrie anul trecut Portul Anvers a efectuat teste cu o dronă cu aripă fixă (fixed-wing) Sabco. Aeronava a oferit autorităților portuare „o vedere fără precedent a întregului port, zburând la mare altitudine și având la bord camere puternice”. Cu această ocazie, expertul Portului Anvers Bob Spanoghe a spus, „Având în vedere suprafața uriașă a portului, dronele oferă un sprijin atunci când este vorba de îndeplinirea sarcinilor noastre principale ca autoritate portuară. Scopul nostru este să punem în aplicare o rețea operațională de drone în 2022 pentru a oferi un ajutor diferitelor activități portuare”. În urmă cu două luni, domnia sa a completat, „Nu numai nave navighează în Portul Anvers. Dronele zboară și ele prin aer. Acestea sunt responsabile de supravegherea și siguranța în port. Există diferite tipuri de drone. De exemplu, există drone care sunt controlate de la sol de un pilot cu o telecomandă. Există și drone autonome, care decolează automat, își aleg propriul traseu și apoi aterizează”. Recent, luna aceasta (februarie 2022), pentru a-și arăta susținerea privind utilitatea dronelor în activitățile portuare, d-na Annick De Ridder, consilier al portului, a declarat, „Portul Anvers este motorul economiei noastre. Trebuie să menținem acest motor să funcționeze cât mai curat, în siguranță și pe cât posibil fără probleme” (porttechnology.org). Pe site-ul oficial al Portului Anvers (portofantwerp.com) a fost prezentată recent o altă activitate la care dronele vor avea o sarcină importantă, curățarea gunoaielor care plutesc pe apă. „Resturile plutitoare nu trebuie să facă parte din imaginea Portului Anvers”, iar cu ajutorul dronelor vor fi detectate de la înălțime peste tot și cât mai repede posibil. Imaginile video alăturate sunt câteva secvențe din videoclipul de pe site-ul amintit și ulterior postat de Portul Anvers pe site-ul youtube.com. Potrivit datelor preluate de la port, în fiecare an de pe docuri sunt colectate în jur de 50 de tone de moloz, acesta fiind alcătuit din material plastic, lemn, carton, material organic, resturi de cabluri de acostare și altele. Imaginea panoramică oferită de drone face ca descoperirea acestor gunoaie să fie mult mai simplă. Pe site-ul sabca.com se face mențiunea, „Suntem recunoscători că Portul Anvers a decis să colaboreze cu Sabca, o companie cu sediul tot în Belgia”. Intenția Portului Anvers este să se efectuaze mai multe zboruri pe zi, astfel încât efortul de curățare să se poată face rapid și eficient. Înlăturarea rapid a murdăriei va reduce poluarea apei, impactul negativ asupra biodiversității și daunele aduse navelor”. În comentariul său, d-na Annick De Ridder spune că, „Utilizarea dronelor va permite localizarea resturilor plutitoare, în mod sistematic, inteligent și eficient, începând cu anul 2023”.

Tags