Sistem de recuperare a dronelor la finalul misiunii (1)

February 2022

 

Compania canadiană AVSS a lansat pe piață un sistem de recuperare (PRS) pentru drone comerciale care „oferă siguranță tehnologiilor de mobilitate aeriană urbană”

Evoluția tehnologiei pentru vehiculele aeriene fără pilot (UAV, Unmanned Aerial Vehicle), sau drone, a urmat de câțiva ani, în mod evident, o pantă ascendentă, dar s-a observat o stagnare, sau chiar o rămânere în urmă, a posibilităților acestor aeronave de a livra și de a recupera autonom sarcina utilă, în special după parcurgerea unor distanțe lungi. Creșterea capacităților de livrare, împreună cu progresul tehnicilor de recuperare autonomă a obiectelor sau mărfurilor transportate, ar face ca dronele să fie utilizate cu mai mare succes pentru livrarea proviziilor la clinicile îndepărtate din țările în curs de dezvoltare sau să transporte de la acestea probe de sânge, pentru reaprovizionarea navelor de pe mare sau, de ce nu, pentru salvarea persoanelor izolate. Într-un studiu realizat și publicat în vara anului trecut de o echipă din cadrul Universității Clarkson (Clarkson University), care are campusul principal în mica localitate Potsdam din comitatul St. Lawrence, statul american New York, este descrisă situația actuală privind folosirea dronelor de mici dimensiuni (sUAS, small Unmanned Aircraft Systems) la transportul de pachete. Acesta arată că, în prezent, încărcăturile utile mici (de la câteva grame până la un kilogram) pot fi transportate cu drone cu mai multe rotoare (multirotor) pentru livrări la câțiva kilometri. Totuși, aceste vehicule nu sunt capabile să zboare și rapid și eficient, fiind inadecvate pentru distanțe mai lungi, și nu pot transporta încărcături mari. Pentru distanțe mai lungi și sarcini utile mai mari (de la zeci de kilograme și mai mult), livrarea încărcăturii, a sarcinii utile (payload), se face, de obicei, de aeronave cu aripă fixă (fixed-wing) care eliberează pachetul cu marfă la sol lansând-ul cu parașute. Această metodă este limitată, totuși, în precizie de căderea parașutei și nu are niciun mijloc de a ridica încărcături utile” (sites.clarkson.edu). Tehnica utilizării parașutelor a fost folosită de zeci de ani în operațiuni cu aeronave sub control uman, dar, în studiul precizat mai sus, sunt analizate posibilitățile și metodele prin care această tehnică să fie utilizată în aplicații cu drone aeriene autonome, în special la cele care transportă diverse mărfuri. Pentru că industria dronelor comerciale evoluează rapid, trebuie găsite soluții noi pentru siguranță, pentru a elimina orice riscuri. Dronele devin din ce în ce mai populare în diverse domenii, cum ar fi producția de energie, inspecția infrastructurii, aplicarea legii, agricultura de precizie, livrarea pachetelor, iar sistemele de recuperare bazate pe parașută sau PRS (parachute recovery system) sunt esențiale pentru reducerea riscurilor datorate unui eșec al zborului. PRS este acum obligatoriu pentru zborul dronelor deasupra persoanelor și pentru cele care au traseul în afara liniei vizuale a operatorului de la sol, adică în așa-numitul sistem BVLOS (beyond visual line of sight). La fel cum dimensiunea și greutatea aparatelor de zbor fără pilot diferă foarte mult și siguranța, fiabilitatea sau anduranța sunt deosebite. „O parașută este cea mai rentabilă metodă de a atenua pericolul care poate să apară în cazul unei defecțiuni sau atunci când nu există un perimetru de aterizare sigur”, după cum arată un articol de pe site-ul fruitychutes.com. O companie din Canada este pe punctul de a face ca „dronele comerciale să fie mult mai sigure” utilizând toată expertiza acumulată pentru a construi „cele mai avansate sisteme de recuperare și de finalizare în siguranță a zborului” (avss.co). După cum este descrisă pe aihitdata.com, site care este considerat „o sursă unică de informații despre companii” și care „stochează și actualizează continuu cantități uriașe de date”, AVSS (Aerial Vehicle Safety Solutions) a fost înființată în anul 2017 și este „o companie aerospațială canadiană care comercializează tehnologii de siguranță pentru Mobilitatea Aeriană Urbană (UAM, Urban Air Mobility)”. Sistemele de recuperare cu parașuta (PRS), proiectete și construite de AVSS, respectă standardele aviației și au caracteristici speciale, cum ar fi sistem de declanșare automată (ATS, Automatic Triggering System), sistem de terminare a zborului (FTS, Flight Termination System) și dispozitiv de declanșare manuală (MTD, Manual Triggering Device). La AVSS sunt proiectate „soluții PRS personalizate pentru o gamă diversă de drone” și ușor de instalat, de întreținut și de controlat. Sediul principal al companiei este în orașul Rothesay, comitatul Kings, provincia New Brunswick, una dintre cele 13 subdiviziuni administrative (10 provincii și 3 teritorii) ale Canadei. Sistemele de recuperare AVSS sunt apreciate ca fiind „cele mai bune echipamente de siguranță pentru drone” (aihitdata.com). Va urma.

Tags