Performanțele realizate cu roiurile de drone „permit comandanților și specialiștilor în probleme de tactică să desfășoare o forță aeriană autonomă mai mare și mai rapid decât inamicul”
Controlul roiurilor de drone (swarm drones) permite operatorilor („piloților”) să execute misiuni de zbor coordonat și să ofere aparatelor de zbor fără pilot (sau sUAV, small Unmanned Aerial Vehicle) un comportament asemănător păsărilor sau insectelor care zboară în grup și nu se ciocnesc niciodată. De multe ori în natură, pe cer, pe sol sau prin apă, se întâlnesc roiuri de păsări (în grupuri mai mici sau mai mari, stoluri de păsări), de insecte zburătoare (cu aripi transparente, aproape invizibile), de termite (organizate uneori ierarhic pentru diferite acțunii, inclusiv pentru atacul dușmanilor) sau de pești (care trăiesc în colonii și înoată sincronizat, bancuri de pești). Cu acest mod de deplasare se obțin proprietăți superioare unui animal individual, calități care nu se pot regăsi la un exemplar singular. Organizarea dronelor în roiuri funcționale deschide calea unor aplicații dificile din lumea reală, cum ar fi urmărirea din apropiere a evoluției incendiilor de pădure sau a uraganelor, sprijinul în misiunile de salvare și multe altele. În domeniul militar, roiurile de drone au ca principal scop desfășurarea unei forțe aeriene dominante și crearea unei capacități de luptă (de atac, de apărare sau de supraveghere de la înălțime) care „poate bloca” deciziile inamicului. Două companii cu preocupări în această tehnologie, Liteye Systems și Unmanned Experts, au anunțat recent parteneriatul pentru crearea unui instrument de control al roiurilor de drone cu sistemul UTM integrat. Unmanned Aircraft System Traffic Management (pe scurt UTM) este sistemul de „gestionare a traficului” impus de evoluția continuă a industriei dronelor, separat dar complementar cu sistemul de management al traficului aerian (ATM) al FAA (Federal Aviation Administration). UTM este folosit pentru „a identifica serviciile, rolul și responsabilitățile, arhitectura informațiilor, protocoalele pentru transferul rapid de date, funcțiile aplicațiilor software, infrastructura și cerințele de performanță, pentru a permite gestionarea operațiunilor cu drone la altitudine joasă” (faa.gov/uas/). Agenția federală a aviației civile (FAA), care operează în cadrul Departamentului Transporturilor al Statelor Unite (US DoD, Department of Transportation), apreciază că funcțiile sistemului UTM vor fi implementate progresiv în următorii câțiva ani. În urma colaborării cu Unmanned Experts, Liteye va furniza componentele hardware pentru a consolida noul sistem de planificare, management și control al resurselor roiului de drone numit AIR COMMONS™ SWARM, dezvoltat de compania Unmanned Experts. Pe monch.com, site al companiei germane Mönch Publishing Group (Mönch Verlagsgesellschaft mbH), s-a descris astfel colaborarea dintre Unmanned Experts (abreviat UMEX) și Lyteye Systems, „Un furnizor de expertiză în robotică autonomă, roiuri de drone, UTM etc. și consultant de vârf pentru domeniul sistemelor de aeronave fără pilot (UAS, Unmanned Aircraft Systems) a făcut echipă cu un cunoscut integrator de tehnologie pentru crearea unui dispozitiv robust de dimensiunile unei valize”. Mönch Publishing Group „deține numeroase publicații de succes în domeniul apărării (reviste sau cărți cu opinii și studii de referință) și are o prezență on-line foarte consistentă”. Compania a fost înființată în 1956 de către Jupp Mönch și de atunci „și-a gestionat publicațiile în mod oficial la solicitarea Ministerului German al Apărării” (monch.com). Într-un comunicat de presă se arată că tehnologia AIR COMMONS™ SWARM permite comanda și controlul sarcinilor, repartizarea optimă a resurselor, planificarea misiunii și generarea a ceea ce specialiștii Unmanned Experts numesc „Swarm Air Tasking Order”. Sistemul permite comandanților de roi să „desfășoare o putere aeriană autonomă deosebită mai rapid decât timpul de decizie al inamicului”. Arhitectura AIR COMMONS™ îi permite integrarea în sistemele (existente acum sau în curs de elaborare) de control al traficului aerian (ATM, Air Traffic Management), de control al traficului aerian fără pilot (UTM, Unmanned Traffic Management) și de management al traficului de mobilitate aeriană (AAM, Advanced Air Mobility)”. AIR COMMONS™ poate fi utilizat și în aplicații civile, deci altele decât cele militare, cum sunt cele pentru „conștientizarea spațiului aerian” (Air Domain Awareness, sau pe scurt ADA). De exemplu, ar putea fi utilizat pentru a furniza informații din spațiul aerian din zonele unde au avut loc dezastre naturale, pentru „răspuns rapid”. Keven Gambold, CEO al Unmanned Experts, spune că sistemul a demonstrat controlul unui număr de 55 de drone, dar „acest număr va continua să crească”. Folosind soluția companiei Liteye Systems, noul dispozitiv AIR COMMONS™ SWARM se instalează într-o singură cutie robustă, portabilă și poate fi dispus rapid într-o locație îndepărtată. Keven Gambold a declarat că sistemele autonome pentru roiurile de drone, cum este AIR COMMONS™ SWARM, reprezintă următoarea generație a tehnologiei de control al sUAS și trebuie tratate cu interes deosebit „pentru a se asigura dominația aeriană”. Încă de acum doi ani, site-ul mwi.usma.edu (mwi provine de la Modern War Institute, iar usma de la United States Military Academy West Point) arăta că noua tehnologie a roiului de drone, care se referă la capacitatea dronelor de a lua decizii în mod autonom pe baza informațiilor partajate, „are potențialul de a revoluționa dinamica conflictului”. Va avea aplicații semnificative în aproape toate domeniile securității naționale. De exemplu, „roiurile de drone vor putea căuta în oceane submarine ale adversarului, se vor putea dispersa pe suprafețe mari pentru a identifica și elimina rachetele sol-aer ostile sau în scopul de a contribui la alte metode de apărare aeriană”. În articolul numit „Epoca roiului de drone se apropie și trebuie să fim pregătiți pentru asta” mai scrie că va fi posibil ca, blocându-le pe traseu, să poată servi ca „tehnică de apărare împotriva noilor rachete hipersonice”, de ce nu?