Derogare specială pentru zboruri BVLOS în Statele Unite

May 2025

 

Administrația Federală a Aviației (FAA) din Statele Unite autorizează compania Osmose Utilities Servicies să execute operațiuni de zbor BVLOS cu UAV la nivel național

Rețelele liniilor de electricitate și de comunicații pot fi observate în peisajul foarte multor state din întreaga lume. O componentă semnificativă a lor o reprezintă structurile care o susțin și, în funcție de diverse caracteristici, condiții și uitilitate, stâlpii pot fi din lemn, beton sau fier. De exemplu, în Statele Unite, primii (stâlpii din lemn) pot măsura între 9 picioare (sau fts), adică puțin sub 10 metri, și 36 fts (11 metri) înălțime, iar lungimea celor din oțel pornește de la 30 de picioare (9 metri). În România, un stâlp de susținere a cablurilor electrice este ales în funcție de mai multe caracteristici, iar lungimea este redată prin cifra din indicativ, sau simbol. Astfel, SL 8–U însemnnă stâlp ușor din lemn și lung de 8 (opt) metri, care este și cea mai mică lungime. Tipul stâlpului mai poate fi mijlociu (simbolizat prin litera „M”) sau „greu (litera „G”). Tot ca un exemplu, în tabelul cu specificațiile tehnice referitoare la LEA (Liniile Electrice Aeriene) de pe site-ul distributie-energie.ro se arată că simbolul SL 14-G reprezintă stâlpul greu cu înălțimea de 14 metri, care este și lungimea maximă dacă lemnul este de tip „pin scoțian”. Se înțelege că o verificare a LEA trebuie să aibă în vedere, pe lângă inspecția completă a cablurilor și conectorilor, un control temeinic al întregii structuri critice. Multe defecte trec neobservate, iar utilitățile electrice pot rămâne cu probleme grave de fiabilitate și cu riscuri posibil costisitoare, atunci când inspecția se face în mod tradițional, prin observarea de la nivelul solului, urcarea pe stâlpi sau din elicoptere. Pe site-ul companiei americane Osmose Utilities Services Inc. (în continuare Osmose sau compania) scrie că modalitatea sigură și în același timp eficientă de a accesa toate tipurile de structuri, de la cele de electricitate la cele de comunicații, evitând expunerea la situații periculoase cauzată de cățărare și cheltuielile cu folosirea aeronavelor cu pilot, este evaluarea de la înălține cu ajutorul dronelor (UAV, Unmanned Aerial Vehicle). Trebuie luat în considerare că este exclusă o altă metodă decât cea aeriană dacă liniile de transport sunt de înaltă tensiune sau când susținerea cablurilor implică stâlpi de dimensiuni mari. Înființată în 1934, ceea ce înseamnă 90 de ani de experiență, Osmose este „expertul în structuri de utilități” datorită folosirii tehnologiei de ultimă generație, personalului experimentat și cunoștințelor privind controlul și evaluarea acestui tip de structuri (osmose.com). Osmose a devenit „lider al serviciilor de testare, evaluare și restaurare pentru companii de transport și distribuție de electricitate și telecomunicații din Statele Unite, Canada, Europa, Australia și Noua Zeelandă”. Osmose este o companie care face parte din portofoliul EQT Infrastructure. „EQT este o organizație de investiții dedicată creării de valoare adăugată prin identificarea unor companii bune și sprijinului pe care îl acordă acestora pentru a ocupa un loc printre cei mai promițători constructori ai viitorului”, după cum scrie pe site-ul eqtgroup.com. În portofoliul EQT sunt incluse peste 300 de companii din întreaga lume. Cu sediul central în Atlanta, statul american Georgia, Osmose Utilities Services are peste 4.000 de angajați, printre care  se regăsesc tehnicienii de teren, inginerii profesioniști, oamenii de știință și experții în coroziune. Cu toții, își folosesc expertiza ca „să identifice și să rezolve problemele, să facă infrastructura de utilități mai sigură, mai durabilă și mai rezistentă punând accent pe reducerea costurilor”. Spre deosebire de alți furnizori de servicii de inspecție cu drone, compania Osmose Services „oferă, pe lângă imagini, informații concrete și precise prin intermediul sistemului de inspecție bazat pe vehiculele aeriene fără pilot (UAV)”. Sistemul Osmose este patentat și a fost conceput special pentru structurile de utilități, respectiv infrastructuri (osmose.com). Pe site-ul companiei a apărut recent o informație (preluată și de unmannedairspace.info, businesswire.com energycentral.com, morningstar.com etc.) care anunță ultimul succes al companiei, „Osmose Utilities Services a obținut o derogare din partea Administrației Federale a Aviației (Federal Aviation Administration, abreviat FAA) pentru a efectua operațiuni cu sistemele de aeronave fără echipaj, sau UAS (Uncrewed Aerial Systems), dincolo de limita vizuală de observare (BVLOS, Beyond Visual Line Of Sight). Pe baza derogării pentru zbor BVLOS de la FAA, ceea ce înseamnă că nu este necesară și nici obligatorie urmărirea vizuală permanentă a dronei, „echipele de inspecție aeriană ale Osmose pot acoperi de la distanță zone geografice mult mai mari, atunci când inspectează infrastructura utilităților electrice”. În mod obișnuit, operațiunile cu UAS sunt limitate la linia vizuală a operatorului (VLOS, Visual Line Of Sight), lucru care micșorează semnificativ raza de acțiune și eficiența operațională. Articolul de pe site-ul unmannedairspace.info aduce următoarea clarificare, „Autorizația nu impune constrângeri geografice și poate fi aplicată spațiului aerian de Clasa G* din Statele Unite”. Osmose utilizează drone care au în dotare camere optice de înaltă rezoluție, senzori infraroșii, LiDAR (Light Detection and Ranging) și alte tehnologii avansate pentru a capta date despre activele utilităților critice. Derogarea pentru zbor BVLOS ajută la colectarea mai amplă de date și reduce timpul petrecut pe teren. Acest pas „permite un nou nivel de eficiență în inspecția pentru descoperirea problemelor critice ale infrastructurii electrice aeriene, cum ar fi defecte structurale, defecțiuni la echipamente sau condiții meteo extreme”.


* Conform boldmethod.com, un site cu informații despre aviație pentru educare și instruire, spațiul aerian de Clasa G (Class G Airspace) este singura formă de „spațiu aerian necontrolat” din Statele Unite. Acest spațiu „nu este cartografiat și există oriunde nu există spațiu aerian de Clasa A, B, C, D sau E”. Aeronavele de tip VFR (Visual Flight Rules), metodă de zbor utilizată în mod obișnuit de elicoptere și aeronave ușoare (în general cu două până la patru locuri, pentru zbor de antrenament sau recreativ) în care pilotul folosește referința vizuală la sol sau la apă pentru a naviga, și nici cele IFR (Instrument Flight Rules), cu reguli și reglementări care guvernează zborul în condiții care prin referințe vizuale exterioare nu este sigur și se folosesc instrumente, nu au nevoie de o autorizare ATC (Air Traffic Control) pentru a opera în spațiul aerian de Clasa G.

Tags